Käsitteellinen riippumattomuus tarkoittaa sitä, että kaikki käsitteet
eivät vastaa kaikilla ihmisillä suoranaisesti samaa käsitteellistä sisältöä.
Käsitteellinen sisältö tarkoittaa käsitteen merkitystä. Merkitys tulee esiin
siinä kun käsitteellä pyritään kuvaamaan jotain tiettyä asiaa tai asioiden
joukkoa. Esimerkiksi voidaan sanoa, että vaikkapa sellainen termi kuin isä tai
äiti merkitsee jotain ihmistä, joka on läheisessä suhteessa käsitettä
käyttävään ihmiseen. Kuitenkin tällaisella termillä voi olla paljon
yksilöllisiä sivumerkityksiä. Eli voidaan sanoa, että käsitteellä on
performatiivinen rooli olla jonkin tietyn inhimilliseen elämään liittyvän
ominaisuuden, ominaisuuksien sarjan tai kuvailevan merkityksen kuvana.
Esimerkiksi voidaan sanoa, että joillakin käsite äiti tai isä liittyy
esimerkiksi jonkinlaiseen persoonalliseen ihmisen ominaisuuteen, kuten vaikka
esimerkiksi lämpöön tai empatiaan. Toisaalta toisilla käsite isä tai äiti on
voinut saada erilaisen performatiivisen roolin, eli käsitteeseen voi liittyä
esimerkiksi pelkoa tai vihaa. Tällöin on tyypillistä, että termi voi suuntautua
tarkoitetun merkityksensä takia jonkinlaiseen muuhun kohteeseen sen takia koska
kaikki ihmiset eivät voi jaksaa kantaa hyvin vastenmielistä performatiivista roolia
jonkin käsitteen kohdalla. Tällöin siis käsitteet voivat saada arvollisia määreitä,
ja esimerkiksi huonon isähahmon läsnäolon kohdalla käsite isä voi alkaa
tarkoittamaan jotain toista ihmistä, asiaa tai asioiden joukkoa. Eli kun
ajatellaan, että voisi olla olemassa jonkinlaiset perusarvot, joita voitaisiin
kuvata esimerkiksi käsitteillä kuten koti uskonto ja isänmaa, niin voidaan huomata,
että tällaiset termit eivät nykypäivässämme enää saa niin suurta yksimielistä
ihmisten joukkoa taakseen. Tämä johtuu siitä, koska ihmisten arvoharkinta on
kehittynyt, kasvanut ja tullut heterogeenisemmäksi ajan saatossa. Pluralismin eli
moniarvoisuuden ylläpidon takia pitäisikin sanoa, että yksiselitteisenä
tarjottavat käsitteet eivät hevin enää sovi nykyaikaiseen maailmaamme ja
henkiseen tilaamme. On esimerkiksi vähemmistöjä ja eriytyneitä ihmisten ryhmiä,
jotka eivät nykypäivänä enää pysty olemaan samanlaisen käsitteellisen yksioikoisuuden
tilassa, on uudelle käsitteellistämiselle annettavaa lisää tilaa. On siis sanottava,
että koska nykyaikainen kulttuurimme ja yhteiskuntamme on moninaistunut niin
monilla aloilla, on keskeisimmille käsitteille annettava jonkinlainen
ohitusoikeus, jonka myötä ihmiset voivat itse määritellä käsitteille
performatiivisen roolin, eli on sanottava, että jonkinlaiset arvolliset
käsitteet eivät enää riitä itsessään määrittelemään ihmisten ryhmäliitteitä,
vaan sanojen takaa on etsittävä niillä olevia syvempiä merkityksiä. Eli voidaan
sanoa, että merkitysvallan käyttelijät ovat aikaisemmin pystyneet ohjailemaan
ihmisiä esimerkiksi Jumalan tai Isänmaan käsitteiden kautta, koska niille on
annettu tietyn yksilöllisen ryhmän ohjailema määrite, jolloin siis ihmisten on
pitänyt arvojen kohdalla jatkuvasti nöyrtyä olemaan sokea omille mielipiteilleen
ja arvotuksensa kohteille. Eli nykypäivänä on taattava se, että ihmiset saavat
itse antaa merkityksiä käsitteille ja arvoille siinä mitassa kuin se on
mahdollista nykyaikamme yhteiskunnassa. Eli esimerkiksi arvostaminen ja
arvoille merkityksen antaminen ovat mahdollisia siinä mitassa, kun ihmisiä
koulutetaan käsittelemään näitä asioita. Kaikki ihmiset voivat tavoittaa objektiivisen
arvon saavat käsitteet, eli ei tule luulla, että itsenäinen arvostaminen
johtaisi subjektiiviseen mielivaltaan, koska subjektiiviset mielipiteet tulee
aina karsia objektiivisten arvojen tieltä, ja koska ihmisten arvotustoiminta vastaa
siinä mitassa toistensa arvotustoimintaa, on voitava saada jonkinlainen yhteinen
merkitys sille tavalle, kun päätetään siitä, mitkä arvot ovat hyödyllisimpiä ja
olennaisimpia tukemaan yhteiskunnan olemassaoloa ja ihmisten vapautta. Ihmisten
tulee siis kaihtaa vaikutteellista, merkitysvaltaa ohjailevaa kommentaariaattia,
joka pyrkii nostamaan ihmisten mieliin subjektiivisia mielipiteitä
objektiivisten arvojen paikalle. Kun ihmiset tunnistavat objektiiviset arvot ja
muodostuvat sen kautta aitoihin riippumattomiin instituutioihin, voivat he
jatkaa luovaa ja vapaata arvotustoimintaansa ja luomistyötään itsenäisten ja
toisista riippumattomien instituutioiden sisällä, eli heidän ei tarvitse miettiä
toisten eri tavalla erikoistuneiden yksilöiden arvoista, koska instituutiot
jakaantuvat ryhmiin arvojen perusteella. Kuitenkin tulisi varoa sitä, etteivät
instituutiot pääse jakaantumaan arvo- ja tuki-instituutioihin, joista jälkimmäiset
ovat tietynlaisia poliisi-instituutioita, jotka valvovat arvoinstituutioissa vallitsevien
arvodirektiivien puhtaudesta ja suorittamisesta. Eli tuki-instituutioiden
olemassaolo tarkoittaisi arvojen yhteydessä voimaperäisyyttä ja joukkovoimalla pakottamista,
eli koska instituutioiden tulee olla enemmän neuvottelevia ja joustavia, ei
niiden tulisi ajaa asiaansa minkäänlaisten joukkovoimaa edustavien
yhteenliittymien välityksellä. Eli instituutioiden tulisi olla vapaita ja
itseriippuvaisia, mutta myös niiden ei tule tulla pakottaviksi, koska silloin
yksilöiden arvojen arvorealisaatio ei saisi oikeanlaista muotoaan. Ihmisen
henkilökohtaisesta arvotustoiminnasta on siis seurattava ryhmäjäsenyys
jonkinlaisessa instituutiossa. Kuitenkaan instituution ei tule tarkoittaa sitä,
että sen sisäiset ihmiset sijaitsisivat materiaalisesti lähellä toisiaan. Eli
se tarkoittaa pikemminkin henkistä ja maailmankatsomuksellista yhteisyyden
tunnetta. Eli ihmiset erikoistuvat arvojensa kautta, ja tuo erikoistumisen
luonne osoittaa ihmiselle sen millaisten instituutioiden yhteydessä hänet on
tarkoitettu toimimaan. Eli ihminen voi oman erikoistumisensa kautta toimia
monissa instituutioissa samanaikaisesti. Eli ihmisten erikoistuminen edustaa täysin
erilaista olemusta, kun verrataan sitä siihen, miten vaikutteellisuudessa
ihmisistä tehdään riippuvaisia heille vieraista sanoista, käsitteistä ja asioista.
Eli voidaan helposti ajatella, että esimerkiksi valtionbyrokratia on monessa
mielessä ihmisten erikoistumisen ja arvopluralismin tiellä. Byrokratia
esimerkiksi pakottaa kaikki ihmiset pakotettuun yhdenmukaisuuteen ja
yhtenäisyyteen ja samalla säätelee ihmisten ominaisuuksia sen mukaan, mikä
kulloinkin vastaa virkakunnan edustajien mielipiteitä ja arvostuksia. Siitä on
seurannut esimerkiksi Suomessa vallitseva koulujen yhtenäinen opetussuunnitelma,
joka tulisi kaiken järjen mukaan poistaa sen takia, että erikoistuminen ja
asiantuntijuus voisi kehittyä yhteiskunnassa sen nuorille jäsenille jo
varhaisessa koulutuksen vaiheessa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti