Kieliä opetetaan nykyisin kouluissamme monellakin tavalla väärällä
metodilla. Ensinnäkin kielten opetus aloitetaan liian myöhäisellä iällä, ja
toisaalta taas se, että opetus aloitetaan väärällä kielellä eli englannilla,
jossa monissa oppikirjoissa opetuksessa korostetaan amerikanenglantia, eikä
englannin kielen merkittävintä dialektia ja sen kaikki poikkeavat alalajit sisällyttävää
englannin englantia. Kieltä tulisi ruveta opettamaan lapsille jo ennen kouluikää,
jossa tulisi pyrkiä siihen, että kaikissa päivähoitopaikoissa lapsille puhuttaisiin
englantia, ranskaa tai saksaa ja heitä koko ajan rohkaisemaan myös itse
käyttämään kieltä ja muotoilemaan ajatuksiaan vierailla kielillä. Kirjallisuutta
pitäisi tuoda lasten luettavaksi jo paljon nykyistä aikaisemmalla ajankohdalla.
Pitäisi alkaa nähdä lapset niin kyvykkäinä kuin miten ainakin osa heistä on jo
varhaisella iällä-
Mielestäni kaikkien kielten opetus tulisi sisällyttää yhden oppiaineen
sisään, ja sitten jos on kiinnostusta erikoistumiseen voisi tietoa erilaisista,
esimerkiksi fennougristista, aasialaisista tai afrikkalaisista kielistä saada
paikassa, jossa kieliin on erikoistuttu tai ainakin, jossa näitä kieliä voisi
käyttää ja opiskella korkeakouluasteella. Mielestäni voisi sopia hyvin
lukioihin se, että niissä annettaisiin tiettyinä päivinä opetus tietyllä Euroopan
sivistyskansojen kielillä kuten saksaksi, ranskaksi, englanniksi, ruotsiksi ja
latinaksi.
Ja vaikka jo välinpitämätön laiska luuseri sanoisi, ettei
hän ymmärrä tarpeeksi näitä kieliä, voitaisiin hänelle sanoa, että ainakin tieto
lisääntyisi ja opettajat voisivat opetella oppilaittensa kanssa näitä kieliä,
jos he eivät vielä kaikkea osaa. Tämä olisi nimenomaan kehittävä freireläisen
pedagogiikan mukaan muodostettu ajatus, jonka myötä vähentyisi opettajien tapaa
esittää oppilaat tiedosta kilpailevina koulumestareina, joihin annettu tieto tulee
sisällyttää. Freire korosti itseluottamusta nuorten ja lasten opettamisessa, ja
tuosta asenteesta tulisi oppia.
Kielten kurssilla tulisi korostaa kielifilosofiaa, vertailevaa
kielitiedettä ja kielten genealogiaa eli historiaa. Ja on sanottava, etteivät
kielten kurssien opettajien tulisi osata välttämättä kaikkia kieliä
täydellisesti, sillä opettajat vaihtuisivat, koska vakituiset opettajantehtävät
tulisi toisen asteen kouluissa lopettaa. Kuitenkin, koska kaikki eivät
välttämättä osaisi kaikkia kieliä kielikylpypäivinä, opettelisivat he omaan
itsenäiseen oppimiseen. Esimerkiksi kielikylpypäivinä opettajina tai opettajan
apulaisina voitaisiin pitää sellaisia opiskelijoita, jotka olisivat sallituksi
tulleen erikoistumisen myötä tulleet hallitsemaan jonkin kielen tai useampia kieliä kanssaoppilaitaan
paremmalla ja perusteellisella tavalla.
On sanottava myös äidinkielen opetuksesta, jota suurin osa
suomalaisista käy suomen kielellä, tulisi siitä tehdä enemmän kotimaisen
kirjallisuuden klassikkoja sisältävää opetusta. Kirjojen lukeminen on
katoamassa oleva perinne, jota tulisi äidinkielessä ehkäistä.
Olli von Becker
YTM
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti