Monet ihmisistä ärjähtelevät täysin turhaan omien, itse
kokemiensa arvojen yleistämiseksi esimerkiksi yhteisöissään tai sitten koko
yhteiskunnan sisällä. Arvojen performatiivinen rooli tarkoittaa sitä merkitystä,
minkä yksilö itse antaa jollekin arvolle, joita voidaan monissa tapauksissa
ilmaista absoluuttisessa roolissa, eli siten, kuin ne muka voisivat olla aina yleistettävissä
kaikkien ihmisten kohdalle samalla tavalla. Varmasti nykyaikaisessa
yhteiskunnassamme 2020-luvulla voidaan sanoa, että kaikki kansallisvaltioon
liitettävät käsitteet kuten koti, uskonto ja isänmaa ovat vanhentuneita, eikä niitä
voida performatiivisen roolinsakaan takia enää yleistää siten, että ne merkitsisivät
samaa kaikille ihmisille yhteiskunnan sisällä.
Mielestäni arvot perustuvat perimmäisesti tunteisiin, ja sen
takia niitä tulisi voida käsitellä tavalla, jossa niistä voitaisiin löytää
objektiivista perustamateriaalia. Esimerkiksi voidaan sanoa, että suurin osa
ihmisistä äänestää vaaleissakin vain tunteidensa perusteella, eli siihen harvoissa
tapauksissa liittyy järkeä. Ja juuri tämän takia kouluissa pitäisi ruveta
opettamaan arvojen, asenteiden ja arvostelukyvyn kritiikkiä, jossa nuorille
annettaisiin mahdollisuus muuntaa omia tunteiden tasolla olevia arvojaan
objektiivisiksi arvoiksi, joilla on vankka perusta, sillä ilman tuota
muuntamista, jota kutsun adaptiiviseksi tulkinnaksi, olisivat heidän arvonsa
pelkkiä tyhjiä sanoja, miten monesti nykypäivänä asia on.
Mielestäni ihmisen tunteet eivät kaikki ole tasa-arvoisia.
Niissä on paljon laadullisesti ja määrällisesti toisistaan erottuvia tunteita,
joiden laadullisuutta etenkin tulisi tarkastella, koska monesti määrällisesti
suuremmat arvot, jotka liittyvät etenkin ihmisen elintoimintoihin, voivat
tukahduttaa ihmiseltä näköalan siihen, millaisia laadullisesti arvokkaammat arvot
ovat. Laadullisesti arvokkaimpina arvoina voidaan pitää esimerkiksi taidetta,
tiedettä, kirjallisuutta ja hengellisyyttä, kun taas samaan aikaan esimerkiksi
ihmisen lisääntymisenhalu on ehdottomasti määrällisesti voimakkaampi mutta
laadullisesti heikompi arvotunne.
Monet ihmiset, jotka eivät tajua sitä, että arvot ovat ennen
objektiiviseksi tuloa täysin subjektiivisia, pahoittavat monesti mielensä siitä,
jos heidän yleisenä ja ominaan tulkittuja arvoja ei hyväksytä kaikkialla, tai
jos joku rikkoo näitä yleiseksi tulkittuja arvojaan. Tällaisia tilanteita on
esimerkiksi molemmilla puolella puoluekenttää, sekä perussuomalaisssa että
vasemmistoliitossa, ja sen takia nämä ryhmittymät ovat molemmat äärimmäistä laitaa,
vaikka en kuitenkaan kannata kepua. Monesti tietyt historiaan liittyvät tulkinnat
ovat omiaan pahoittamaan sellaisten ihmisten mielen, jotka luottavat
kollektiiviin sekä arvoissa, että myös etiikassa. Nämä ovat niitä tunnettuja
ajatuspoliiseja. Loppujen lopuksi kollektiivin arvot ovat joukkovoimalla ajettavaa
massan valtaa, jota pitäisi vastustaa arvojen itsenäisellä ja vapaalla
tulkinnalla. Se on itsensä kuuntelemista ja meditaatiota.
Olli von Becker
YTM
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti