Vapaus tarkoittaa valinnan mahdollisuutta. Valinta kohdistuu erilaisiin vaihtoehtoihin, jotka määrittelevät monesti ajattelua tai toimintaa. Voidaan esimerkiksi sanoa, että vapaus kohdistuu vaikkapa itse valittua uskontokuntaa kohtaan tai esimerkiksi vapaan markkinatalouden tarjoamaan tuotteiden moninaisuutta kohtaan, jossa ihminen saa itse valita tuotteensa useiden vaihtoehtojen joukosta. Vapaus on suurimmillaan silloin, kun valintaan kohdistuu entistä suurempi pyyteettömyys eli valinnan vaihtoehdon helppous, eli se, että on mahdollista mahdollisimman helpolla muutoksella aikaansaada valinta erilaisten vaihtoehtojen väliltä. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi kaupankäynnissä sitä, että hinnat ovat kilpailukykyisiä, eli jotain tiettyä tuotetta ei myydä sen markkinahintaa korkeammalla hinnalla. Kuitenkin hintojen keinotekoinen muuttaminen on sääntelyä, jota ei pitäisi vapaassa markkinataloudessa harrastaa. Eli voidaan sanoa, että hintojen tulisi määräytyä tuotteiden saaman suosion ja tuotettavuuden välisestä suhteesta.
Eli jos ajatellaan yhteiskuntaa tunnustushierarkiana, tulisi
kiinnittää huomio siihen, että valintoja voitaisiin tehdä riittävän laajalla alueella
ja monet erilaiset vaihtoehdot huomioiden. Esimerkiksi politiikan piirissä
vaihtoehtojen tarjoaminen on johtanut Britanniassa siihen, että esimerkiksi
tietyt satiiriset puolueet kuten Monster raving loony-party on etabloitunut järjestelmään
haastamaan merkittävimmät yksilöpoliitikot heidän omissa vaalipiirissään. Eli
voidaan sanoa, että yksioikoisuutta ja vakavuutta kritisoivat ja
naurunalasoivat asenteet asioihin suhtautumisessa, eli ironia ja satiiri, ovat
tärkeitä piirteitä yhteiskunnassa sen takia, koska ne ylläpitävät valintaa, eli
voidaan sanoa, että ironia ja satiiri ovat kulttuurisesti korkeimpia kuvaamisen
tapoja, jotka jatkavat elämistään etenkin yhteiskunnallisen vapauden takia ja ansiosta.
Esimerkiksi Seppo Heikinheimo kuvaa muistelmissaan
tilannetta sovietin aikaisessa Moskovassa, jossa sirkus mainosti itseään
termeillä ”Hyvää neuvostosirkuksen vuosipäivää”; jonka ihmiset olivat alkaneet
ymmärtämään ironian mielessä. Koska Neuvostoliitto on järjestelmä, jossa on
historian aikana käytetty eniten sääntelyä, voidaan havaita, että ironia ja
satiiri toivat ihmisille mieleen paremmat ajat. Sen takia on tärkeää, että
satiiria ja ironiaa harrastetaan, sillä ne ylläpitävät mahdollisuutta
vapaudelle.
Mielestäni esimerkiksi rakentamisessa tulisi käyttää vähemmän
sääntelyä. Toinen asia on luvat esimerkiksi jonkinlaisen elinkeinon
harjoittamiseen. Kuitenkin voidaan sanoa, että yhteiskunnallista oikeudenmukaisuutta
ylläpitää hintojen sääntely esimerkiksi lääkkeiden tapauksessa. Mielestäni myös
tietynlaiset surrogaattituotteet kuten nikotiinipurkkakin on esimerkki
lääketuotteesta, jota tulisi säädellä. Onhan selvää, että on ristiriitaista,
että samalla kun yhteiskunta poistaa edellykkeitä tupakan käyttämiselle ja ostamiselle
Suomessa, niin että se samalla antaa nikotiinipurkan hinnan kohota paljon
tupakan hintaa korkeammalle asteelle. Myös alkoholittomien oluiden hintaa on
parasta säännellä.
Olli von Becker
YTM ja oikeustieteen opiskelija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti