maanantai 11. marraskuuta 2013

Runoja osa 1

Liitteettömyydestä

Marraskuun 4. 2012
Olla vapaa jostain,
sen vuoksi että se on merkityksetön,
että se ei kosketa.
Arvotunteiden merkitysvalta ei kohoa,
se on riippumattomuutta asian merkitysvallasta.
Merkitysasema jossa on,
on parempi kuin se asema,
josta valtaa yritetään arvotunteisiin ohjata.
Se on ehkä paremmin näkemistä,
muurien esteettömäksi tekemistä,
sitä että näkee kauemmas kuin ne
jotka ovat tahtomattaan liitteessä.
Liitteellisyyksiään tulee kokea jatkuvasti uudelleen.
Niitä ei tule vain ottaa vastaan,
sillä silloin olisimme vaikutteiden vankeja.

En MINÄKÄÄN suanu!

Marraskuun 4. 2012
Mitä sinä et saanut?
Vai sitä et saanut.
No mitä siitä jos minä saisin sen?
Olisiko se sinulta pois,
miksi vertaat tarpeitamme toisiinsa?
Miksi et haluaisi antaa jotain sellaista jollekin,
etenkin jos itse et ole sitä saanut?
Olisiko se jos antaisit myös pois sinulta?
Miten me muka kilpailisimme toistemme kanssa?
Pitäisikö minusta tulla kopiosi,
luonnevikoineen, katkeroituneisuuksineen, vihoineen?
Miksi et voi tulla sinuksi menneisyytesi kanssa?
Kannattaako kuolleita ja kuolevia vihata noin paljon?
Rikkoisitko eettistä koodia tai “Herran Sanaa”,
jos tekisit eri tavalla kuin vanhempasi,
jos et yrittäisi siirtää vanhaa kaunaa eteenpäin?

Niin MINULLEKIN tehtiin!

Marraskuun 4. 2012
Vai niin.
Mitä sinulle tehtiin?
Ai sitä sinulle tehtiin.
Miten se koskettaa minua?
Mikä liittää sinulle tapahtuneen minuun?
Etkö koe olevasi muuta,
kuin muiden tekojen summa?
Teetkö kaiken vain sen vuoksi,
koska muutkin ovat niin tehneet?
Miksi se että muut ovat tehneet,
on sinulle niin tärkeää että se pitäisi toistaa?
Etkö näe hyvän ja pahan teon eroa,
eikö se ilmene toisten teoissa,
myös sinua kohtaan suunnatuissa?
Vai katsotko että jotkut saavat tehdä toisin?
Millä “asemalla” oikeutat sen?
Minä en näe sitä asemaa,
enkä minä siksi hyväksy perusteluasi.

Mielisairaalasta vielä

Marraskuun 4. 2012
Mielisairaala, mielisairaala!
Ajaudunko sinua kohti?
Mikä johdattaa minua sinuun?
Sisällät kuitenkin myös suunnattomasti pahaa,
et ole täysin hyvä,
edes tässä tilanteessa minulle.
Missä paikassa kriisin tulisi akutisoitua?
Ulkona vai mielisairaalassa?
Täällä missä nyt olen ei ole lepositeitä.
Tekisinkö väärin jos en tulisi luoksesi?
Murhan, itsemurhan, rikoksen?
-En tiedä,
mielummin selkiytän ajatukseni itse,
sillä ehkä se että ne selkiävät,
luo mieleni mielisairaalalle uudet kasvot.
Ehkä sinä et enää pelotakaan,
vaikkei minun tarvitsisikaan koskaan tulla luoksesi,
Voisin olla sinut itseni kanssa,
siten etten enää pelkäisi sinua.
Viimeksi halusin luoksesi itse,
so. Tukholma-syndrooma,
Toivon mieleltäni enemmän,
se ei saa toistua -
sinä et ole kaikista mukavinta seuraa.

Ette halua että minä vielä näkyisin

Huhtikuun 13. 2011
Te haluatte että minut vangittaisiin,
niin etten voisi enää olla vapaa.
Te haluatte että minä en enää hengittäisi,
niin että hävittäisin sen mikä vielä on jäljellä
Te haluatte nähdä minut poissa
Ette enää halua nähdä minua missään
Olette saaneet minusta kylliksenne
Ette enää halua haluta minua
Toivotte että en enää näe kissaa aamulla
Te olette nähneet minun loppuvan
Ja nyt, ette näe minua enää missään

Valon lähteistä ja jäljistä

Lokakuun 20. 2013
Kun me otamme vastaan valoa
se imeytyy suihimme ja päihimme
sitä ei tule kaikkialta
vaikka kaikki on koko ajan
ympärillämme
Valo antaa jälkensä
tarkasteltavaksi, imeytymisen aineeksi
Kun havaitaan valoa,
on se merkittävä ylös
koska valoa ei riitä jaeltavaksi
meidän tulisi havaita myös
ne jäljet jotka se meihin jättää
Koska me, aina samoin me,
tukahdumme jos saamme sitä liikaa
Ne jäljet meissä
voivat ohjata meitä tulevaan
Se ei ole aina myönteistä
etenkään jos on ohjautuvaa sorttia
Valon heijastamat jäljet
ovat aina hyvää
ovat aina pahaa
- Niitä on vain saatava
Luokassa Runot | Muokkaa | Ei kommentteja »

Intervalli

Lokakuun 20. 2013
Aukinaisena,
aina aukinaisena
sitä ei voi koskaan repiä
koska se on aina jo revitty
se on aina valmiina
vaikkei olisi tarvettakaan
Se ei ota sitä huomioon
Ottaako se yleensäkään mitään
kuten sitä
miten minä sen näen
mikä kokemus minulla voi olla
miten minun havaintoni tulevat
Mikä on niiden syy, alkuperä
Miksi minä en vain – saatana -
voi hyväksyä sen avoimuutta
parempi että pysyisi visusti kiinni
Kaiken on auettava, vasta,
kun minä tahdon sen repäistä
Luokassa Runot | Muokkaa | Ei kommentteja »

Tämä on varattu!”

Lokakuun 13. 2013
Et voi tulla tänne!
Sinut ja kaikki muut on estetty
Minä olen aidannut tämän varaukseeni
Jo esikouluikäiset tuntevat tämän
Diskriminaation pitämisen perusteella
Sinusta ei pidetä
Mene muualle
Et voi tulla tähän
Olen ottanut tämän tilan haltuuni
Enkä välitä siitä vaikka vaikuttaisin -
omavaltaiselta tai kiusaajalta -
Näille ihmisille näyttää kertyvän
suurin ilo kokonaisesta yhteisöelämästä
esimerkiksi nuorten ja kasvavien
opetellessa ihmisten yhteisöelämän perusteita
ja sitä mihin koko loppuelämä on käytettävä
Tämä asenne on opeteltava
koska sillä tullaan rikkaaksi ja menestyväksi
Kiusaa ja varaa tiloja vasalleillesi
siten sinusta pidetään ja sinua kunnioitetaan
Luokassa Runot | Muokkaa | Ei kommentteja »

Kuka vaihtaisi syksyksi muun

Lokakuun 13. 2013
Lehdet lainehtivat kadulla – tanssivat
puut sylkevät niitä alas
kuin kylmyys lämpimän vuoden loppua
Ulkona tuulee ja puhaltaa
kaikki on loppuva väliajaksi
seuraavaksi saamme seuraksemme talven
vaihtaisin talven mielelläni syksyyn
lehdet punertavat vielä
pian maa peittyy lumimassaan
En vaihtaisi syksyksi muuta
ehkä siksi koska se on muu – toden negaatio
aina jotain mitä ei oteta huomioon keväässä
se tulee vain siksi koska sen on tultava
Luokassa Runot | Muokkaa | Ei kommentteja »

Milloin otamme ajatukset päästämme

Lokakuun 13. 2013
Ajatukset aivoissamme
niin haitallisia
niin turmiota ja tuskaa tuottavia
Voisimmeko käyttää päämme muuhun
siten että voisimme tulla vapaasti
koska ne ajatukset – ne ajatukset ovat
jo valmiiksi muodossaan
josta seuraan kidutus, kuolema,
elävän loppu.
Luokassa Runot | Muokkaa | Ei kommentteja »

En MINÄ ole sinusta kiinnostunut!”

Lokakuun 13. 2013
Niin, minun kiinnostukseni määrittää sen mitä tapahtuu
Minun anturini ovat sinusta parempia
Miksi en voisi olla aina oikeassa
olenhan aina ennenkin ollut
Minä ohjaan ihmisiä sen mukaan mikä heissä kiinnostaa
Minun kiinnostukseni on kaiken ehto
En tee mitään vaan muiden kiinnostuksen pohjalta
vaikka se olisi kuinka läpivalaisevaa
vaikka se olisi heidän mielestään kuinka totta tahansa
Minä voin olla vain silloin
jos kiinnostun jostain joka minua kiinnostaa
oleminen ei tunnu samalta jos en saa sanoa OMAA mielipidettäni
Muut kulkevat toistenkin tunteiden mukana
minä kuljen vain omieni ohjastamana
Sillä elä tule, eläkä sano mitään,
jos MINÄ en ole sinusta kiinnostunut.
Luokassa Runot | Muokkaa | Ei kommentteja »

Pyhä päivä

Elokuun 14. 2013
Maailmankatsomukseni ei ole valmis
vaikka siltä näyttäisi
laitan päälleni kauluspaidan
koska se näyttää äidin mielestä hyvältä
henkeni haisee mädänneeltä
nämä päivät pakottavat uskomaan
vaikkei uskoisi
suuhun sylkeentyy tekstiä
ja niin hyvä heiluu ja vapisee
heimo on jälleen kokoontunut nuotion ympärille
shamaani yhdistää meidät henkipyhiin
ja niin tytöt saavat valita farkkuja
naiset pelaavat jalkapalloa
he kirkuvat ja sätkyttelevät
Luokassa Runot | Muokkaa | Ei kommentteja »

Etelään

Heinäkuun 28. 2013
Kaksi päivää asunnolla
alan jo kyllästyä
katossa valo peilaa itseään
ulkona kulkevat koirat
viheltävät ja tavoittelevat säveltä
Olen matkalla etelään
antakaa gradulleni hyvä arvosana
Sauna jäi väliin
siksi koska ihmiset estivät
ne olivat tuntemattomia ihmisiä
jokin sisältäni tavoitti ne
siellä on siis vielä jotain sellaista
Nainen leikki kanssani
Ääh, se on käynyt niin tavanomaiseksi
Luokassa Runot | Muokkaa | Ei kommentteja »

Yksin

Heinäkuun 23. 2013
Yksin olet sä ihminen
vaikka joukossakin yksin
Muiden kanssa olet sä nainen
vaikka yksinkin muiden kanssa
Joudunko tosiaan raesateeseen
ottamaan vastaan kylmää ja kovaa
en kuitenkaan surkuttele
miehen on kannettava itsensä
ja niin on minunkin kaikki tämä
Ovi aukeaa vasemmalle
sielu astuu ruumiiseen
ja pois siitä
Voiko lihantuoksun haistaa
jos on yksin?
Luokassa Runot | Muokkaa | Ei kommentteja »

Järvellä

Heinäkuun 23. 2013
Isä puhuu puhelimeen
huutaa niin kuin puhelinta ei olisi välissä
niin hän katsoo asian tulevan varmaksi
jos puhelin ei toimi – kyllä laaksot kaikuvat
Äiti noitui pihaa valtaansa
silloin vain oikeat taimet nousevat
Raskaan sarjan nyrkkeilijät
siirtävät huomiotani
koen olevani veneessä
jolla voi ainoastaan huovata
se siirtyy huovatessa väärään suuntaan
olen huopaava soutaja
en kumpaakaan, vaan molempia samanaikaisesti
hyönteisten silmät välkkyvät
ja siivet värisevät
ne odottavat tulevaa
ja liikkuvat
lakkaamatta.
Luokassa Runot | Muokkaa | Ei kommentteja »

Syntymäpäivät

Heinäkuun 21. 2013
Minä toivon mummoille hyvää syntymäpäivää
kuten minun mummollani oli tänään
historian kajahdus johdattaa näitä päiviä
minä toivon että virta värisee vieläkin
antaa isovanhemmille suurta ravintoa
ja meille kaikille jälkiseuraamusta
- siis hyvää sellaista kuitenkin -
Tähtäsin tänään ukkia päähän
siksi että se pysyisi pystyssä vielä tulevassa
ja löytäisi jotain uutta elämän ehtoossa
se voi vielä tehdä sen
jotain on vielä paljastumatta
ja jokin voi vielä lentää sen ylitse
ja jättää hyvän onnen lentovanan jälkeensä
se loisi totisesti meille kaikille siunausta
Luokassa Runot | Muokkaa | Ei kommentteja »

Sade ja kohtalo

Heinäkuun 15. 2013
Ulkona sataa vettä kaatamalla
sisällä tippuu moitteita motittain
Jalkapallokentällä ei näy pelaajia
ne jättivät kentän kun sade alkoi
ja jatkui
ja seurasi jatkumistaan
Kissoja ei näy pihalla
sammakko löytyi mustikoita poimiessa
Mietin ihmisen kohtalonuskoa
miksi ajattelemme niin
kyllähän asioihin pitäisi voida vaikuttaa
vaikkei olisikaan vaikutteellinen
Nykyaikana ja nykyvälineillä voidaan muuttaa
- kohtaloakin -
ja sitä mikä tulee osaksemme
Luokassa Runot | Muokkaa | Ei kommentteja »

Merkityksestä ja merkitysvallasta

Heinäkuun 15. 2013
Marcuse ajatteli asiansa merkitykselliseksi
minä ajattelen merkitystä antavaa asiaa
Ei pidä langeta merkitysvaltaan
sitä hallitsevat usein tarkoitusperäiset
- ihmiset -
jotka haluavat merkityksellä jotain
eivätkä aina mitään pyyteetöntä
Jotain mikä on
ei aina ole jonkin vuoksi
jokin mikä on
voi olla siksi koska se on
- itsekseen -
ilman liitettä muuhun
Luokassa Runot | Muokkaa | Ei kommentteja »

Ajan luonteesta

Heinäkuun 15. 2013
Brittiläinen imperiumi
niin suuri, niin uljas, niin rohkea
Toivon että voisin irrottautua menneestä
ja osasta tulevaa
mennyt ja tuleva eivät kuitenkaan
ole niin kovin erilaisia ja erottuvia
ajan filosofia sanoo ajan olevan harhaa
se on vain suhteellinen käsitys
pidike suhteessa sosiaaliseen jatkuvuuteen
ja sitä ohjaillaan ajattomasti
niiden puolelta -
jotka ovat siitä erillisiä
jotka määrittelevät ajan käsitteen muille
Tärkeä asia onkin se -
ettei se ole aivan mitä tahansa.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti