maanantai 11. marraskuuta 2013

Mukavia sitaatteja osa 1

Herra ei ihmettele, mitä hänen ympärillään tapahtuu ja mitä hänelle kerrotaan. Herralle kaikki on mahdollista. Hän käyttää hyväkseen vuosisataista kokemusta – myös siinä tapauksessa, että hän ei ole kovinkaan hyvin perillä historiasta. Jos hänelle kerrotaan jotakin kamalaa, hän vastaa: ”Mitä te sitten odotitte?”
Ranskassa on myös herrapiirien ulkopuolelle levinnyt asenne ”C’est normal!”. Joku ripottelee sokeria salamin päälle ja suolaa kahvikuppiin: ”C’est normal” – kyseiselle tyypille, voitaisiin lisätä. Eiffel-torni räjäytettiin juuri ilmaan: ”C’est normal” – tässä poliittisessa tilanteessa. Herra pääsee vielä nykyäänkin vain harvoin vallan keskuksiin, sillä tie sinne johtaa poliittisen puolueen hierarkiapolkua pitkin ja se on herralle mahdoton etenemistapa.”
Poroporvari on nuuskija ja ilmiantaja, teeskentelijä ja matelija, ahdasmielinen ryhmämoraalin armoton puolustaja, perusteettomien huhujen ja epäilysten levittäjä sekä nöyryytetty, luihu, valheellinen ja epämiellyttävä ihminen.”
Vulgaaria on iloita toisen ilmiantamisesta ja naurunalaiseksi tekemisestä. Naurunalaiseksi saatettu on puolustuskyvytön ja hänen aseensa on ryövätty. Ainoastaan vulgaari ihminen pystyy nauttimaan yleisen halveksunnan kohteeksi suojattomasti asetetun ihmisen näkemisestä.Vulgaaria on arvioida jokaista esinettä ainoastaan sen vallitsevaa muotia vastaavan signaaliarvon perusteella. Vulgaariselle ihmiselle on merkitystä ainoastaan itseä hyödyttävistä asioista. Tärkeintä on asettaa oma persoona oikeaan valoon tarkoituksenmukaisten ihmisten, asioiden ja mielipiteiden avulla.”
Nykyajan hallitseva luokka on jättiläismäinen porvarillinen keskiluokka, jonka ihanteita ovat yhteiskunnallinen konsensus, joka suunnasta pyöristetyt mielipiteet, kaunistelu, liian jyrkkien konfliktien välttäminen, rauhoittavat kielisäännökset sekä intohimojen ruokkiminen.”
Grobianismi on intellektuellien ja aatelin asia. Se koketeeraa vulgaarisuuden kanssa olematta kuitenkaan itse välttämättä vulgaari. Grobianismissa ei ole kyse pelkästä hillittyjen ja hienostuneiden tapojen vastustamisesta kömpelöillä ja liioittelevilla käytöstavoilla vaan myös halusta vastustaa hallitsevia kansankerroksia, joiden kieli- ja käyttäytymistabut on rikottava. Grobianisti nauttii päästessään kauhistuttamaan vaikutusvaltaisia ihmisiä, joille muodon loukkaaminen näyttäytyy tuhon ennusmerkkinä.”
Toisaalta aristokratia mieltää porvariston vastenmielisen suhtautumisen vulgarismiin heikkoudeksi – kyse ei ole tyylivarmuudesta vaan tungeksivan luokan aiheuttamasta pelosta. Porvarillinen ”hyvä käytös” koetaan naurettavaksi ja pakotetuksi. Grobianistinen aristokraatti olettaa seisovansa lähempänä alinta kansanosaa ja sen ”voimaa” kuin porvari; aristokratian juuret ovat lähempänä ovat syvemmällä kansassa kuin porvarillisten intellektuellien ja talousihmisten lähtökohdat. Theodor Fontanen ajan preussilaiselle junkkerille vielä epätavallisesta sanasta ”Scheisse” on tullut täysin salonkikelpoinen.”
Nykyään myös naiset voivat tällä elämänalueella puhua asioista niiden oikeilla nimillä. Sanailutyyli vaihtelee suvuittain, mutta grobianismi ei ole epätavallinen vaan rajojensa sisällä pikemminkin jopa tyypillinen ilmiö. Esimerkiksi periaatelinen kartanon emäntä voi tokaista että vieraat voivat aivan rauhallisesti ottaa lisää hummeria, sillä sitä on ulkona vielä tarpeeksi sikojen syötäväksi. Rouvalla on myös kelpo neuvo hummerin valmistamiseen: hummerikeitto on parhaimmillaan ”pierunlämpöisenä”.

Asfa-Wossen Asserate: Manieren

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti