Aateli on yhteiskuntaluokkana eksentrisyyden ja erikoisuuden
rajamailla. Koska olen äitini kautta tämän luokan jäsen, voin yksimielisenä
todistaa ja vahvistaa tämän. Eksentrisyys on taattu luokan, etuoikeuksien ja
vanhan rahan kautta. Vaikka säätyyn liittyvät erioikeudet on suuressa määrin
lopetettu 1900-luvulla, on luokalla ollut aikaa rakentaa sekä henkistä että
materiaalista hyvinvointia, jonka myötä luokka on myös erilaistunut suhteessa
tavalliseen keskiluokkaiseen ihmisryhmään. Linna? Et voi olla tosissasi.
Kartano? Menneet jo aikaa sitten. Nykyään sukulaiset asuvat omakoti- ja
kerrostaloissa, ainoa maatilkku, joka on suvun hallussa, keskittyy Kaavilla
muutaman huonokuntoisen rakennuksen ympärille. Äitini ja hänen sisaruksensa
ovat laittaneet isoisän ja isoäidin entisen talon myyntiin, jonka myötä suvulle
1870-luvulta asti kuuluneita tiluksia kaupataan ensimmäistä kertaa suvun
ulkopuolelle. On toki totta, että suvun hallussa on ollut 1700-luvulta alkaen
useita noin 20 huoneen kartanoita. Mutta missä on kultalusikka? Myyty. En näe ympärilläni
yhtään vaakunalla varustettua esinettä. Kaikki on pelattu ja juotu pois edellisten
sukupolvien aikana, ja moni edeltävien sukupolvien jäsenistä on ollut viinaan
meneviä, dekadentteja, jopa epävakaita originelleja. Suvusta on
jäljellä enää yksi sukuhaara, ja monet toisten sukuhaarojen lukuisista miehistä
ovat olleet hedelmättömiä, mahdollisesti aseksuaalejakin. Kuitenkaan jälkeläisiä he eivät ole saaneet. Jos
ei lasketa äpäröitä, joita on sukukirjan kirjoittamisprosessin aikaan
minullekin ilmoittautunut. Jotkut voisivat luulla, että olisin feministi, koska
olen ottanut aatelisen äitini suvun nimen. Kuitenkaan niin ei ole, olen vain
kokenut äitini suvun viehätyksen paljon suurempana ja selvempänä. Suvussa on
paljon epätyypillisyyksiä. Isoisäni isoisän isä pelasi ja ryyppäsi ja myi
sukutilojaan (hän omisti mm. kaupunkikartanon Mikkelin keskustassa), ennen kuin
vaimonsa, ensimmäinen serkkunsa, jonka kanssa hän riiteli koko ajan, sai nimismiehenä
toimineen veljenpoikansa kanssa hänet huostansa alle, jonka jälkeen ristiriitaisesti
vaimo alkoi myydä muita sukutiloja, laittaen rahat omiin taskuihinsa. Näiden
kahden jälkeläisissä oli paljon mielisairautta ja vanhapiikaisuutta, vain kaksi
kahdeksasta aikuiseksi eläneestä lapsesta sai omia jälkeläisiä avioliiton sisällä.
Toinen näistä oli Rosa Molander, joka omisti limonaaditehtaan Mikkelissä, ja
hänen mukaansa on nimetty Molanderinmäki Mikkelissä. Isoisäni isoisä asettui Läänin
kuvernööriä vastaan nimismiehen virassaan sortokauden aikana ja sai potkut,
jonka jälkeen hän oli jatkuvassa rahapulassa, kirjeet sisältävät toiveita siitä
antaisiko joku paikallinen isäntä hänelle lainaa. Isoisäni isä kulki
kunnanvaltuuston kokouksiin polkupyörällä ja istui monesti iltaa renkiensä
kanssa paloviinan siivittämällä nousulla. Isoisäni isä myös luopui suvun
alkuperäisestä satojen vuosien aikaisesta nimestä ja otti perheensä nimeksi
suvun pienten tiluksien keskuspaikan nimen. Nykyisin monet suvun entisistä
kartanoista ovat palaneet tai revitty maan tasalle. Kuitenkaan kartanoita
suvussa ei ole ollut miltei sataan vuoteen. Isosetäni ajoi koko aikuisikänsä
pikkuruisella punaisella fiatilla, vaikka hän toimi korkeassa asemassa eräässä
suomalaisessa metsäyhtiössä. Isoisäni ajoi mm. serkkunsa kuorma-autoa ja nautti
etenkin Kätkäläinen-elokuvan katsomisesta, vanha humanismi ja sivistys eli hänessä,
vaikka materiaalinen hyvinvointi ei enää ollutkaan samanlaista kuin
aikaisemmin. Hän oli talonpoikaistunut ja näki itsensä lähinnä maanviljelijänä.
Nykypäivänä näkyvää tästä suvusta on jäljellä Beckerintie ja Beckerinkoulu niinkin
suuressa metropolissa kuin Kangasniemen kunnassa. Vaikka yksi sukulaiseni oli
tunnettu taidemaalari, joka mm. teki säätyvaltiopäivillä ensimmäisenä
ehdotuksen tekijänoikeuslaista, ei häntä olla muistettu näkyvällä tavalla toisin
kuin hänen isäänsä, kielimiestä ja mm. Lönnrotin innoittajaa. Sukuhaarani
aiemmat tilukset Luhangassa myytiin pikkusummasta isoisäni isoisän mielisairaan
sisaren äpärälapselle, jonka jälkeen kartano on mennyt rappiolle, päärakennuksen
kuisti mm. on pilkottu polttopuiksi ja sitä on pienennetty vähitellen, eikä se
enää nykyään ole asuttavassa kunnossa. Suvulla on naisenlinjaisesti yhteydet
lähes kaikkiin Keski-Euroopan maihin, mm. Britanniaan. Tällainen materiaalisen
hyvinvoinnin tasaantuminen on ollut tyypillistä sielläkin, esimerkiksi Lordi Teviotista
tuli bussikuski, samalla kun hän edusti sukuaan ylähuoneessa. Varakreivi
Boylesta ja Lordi Blackfordista tuli tarjoilijoita, samalla kun paronitar
Sharples toimi baarin emäntänä. Aatelista on aina puhuttu sopeutuvana luokkana,
jossa joku hyvä ominaisuus voi pompata takaisin esiin sukupolvien päästä, ylpeys
on ainakin yksi sellainen. Näin ollen, kun suvun ammattitehtävät ovat
keskiluokkaistuneet, eivät asenteet, arvot ja mielipiteet ole keskiluokkaistuneet,
koska aatelin piirissä on aina totuttu väheksymään rahaa terveellä tavalla.
Tämän takia aateliset voivat tehdä proletaarisiakin töitään innokkaasti. Pitkän
ajan kuluessa hankittu pääoma, mutta etenkin henkinen pääoma, on taannut sen,
että tämä toisten mielipiteistä vapaa yhteiskuntaluokka on voinut säilyttää
piirteitään pitkälle nykypäivään. Sukujen määrä pienenee, mutta luokka kasvaa. Isot
suvut kasvavat. Christina Bruun, sukunsa viimeinen, testamenttasi omaisuutensa
ja historiallisesti tärkeän Summan kartanon vanhuusvuosiensa asianhoitajalle.
Näin kulttuuriperinne siirtyy vähitellen uudelle eliitille – keskiluokalle. Kuitenkin
vapaus toisten ihmisten mielipiteistä ja pyrkimys omaan ajatteluun on piirre,
joka on aina kuulunut tälle luokalle, yhtä promillea väestöstä edustavalle
aatelistolle ja se voi monesti merkitä kaksiteräistä miekkaa. Vapaus voi monesti
tarkoittaa eksentrisyyttä tai jopa hulluutta.
Olli von Becker
YTM ja oikeustieteen opiskelija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti