perjantai 11. joulukuuta 2020

Puut kestävät kauan kasvaa, mutta malttia on maaksi

Olen joskus ajatellut opettajaksi ryhtymistä, mutta ajatus keskenkasvuisista sivistymättömistä itsetunnollisesti nytkähtelevistä teinilaumoista on estänyt hankkeen toteuttamisen alkamisessa. Kuitenkin mielestäni nuorissa on potentiaalia, ja sivistymisen täytyy jolloinkin alkaa. Puu kasvaa hitaasti, mutta maaperässä on se voima, jonka kaikki voivat tavoittaa. Omasta kirjastostani on ollut hyötyä etenkin yleissivistyksen kautta. Äitini kokosi joskus kaikki muut kuin oikeustieteen opintoihin liittyvät kirjat laatikoihin ja piiloon, joka mielestäni huononsi asuinympäristöä, sillä sivistyneiden ja lukeneiden miesten kirjoittamia kirjoja tulee olla ympäristössä, ja ne antavat aina uuden tutkimattoman ympäristön uuteen sivistymiseen ja maailmankatsomuksensa horisontin laajentamiseen. Luin muuta kuin opintoihin liittyvää kirjallisuutta jo koulussa, ja sen takia voinkin sanoa, että koulutukseni on tapahtunut koulun vapaa- ja loma-aikojen aikana. En ole koskaan halunnut rajoittaa ajatteluani pelkästään koulu- ja tenttikirjoihin. Onhan selvää, että kun niitä lukee, rajoittavat ne yhtä paljon ajattelua ja ajattelukykyä, kuin miten ne kerrotusti sitä laajentavat. Oppisisällöt ja kurssikirjat ovat aina yhtä auktoriteettien norsunluutornista tulevaa tietämystä, joista jotkut ovat kyseisten kurssien opettajien laatimia. Opinnoissa on siis selkeästi se vire, että autoritääriset tahot rajoittavat oppilaiden tietomäärää ja henkistä horisonttia määräämällä kursseja varten niiden oppimateriaalin. Tästä voidaan havaita se, että opettajissakin on joskus pyrkimys siihen, että vaikutteellisuus vallitsisi oppilaiden keskustassa. He haluavat siis ”vaikuttaa” oppilaisiin ja pyrkimään siihen, että oppilaat miellyttäisivät heitä omilla vastauksillaan. Koulussa tulisi siis opettaa oppilaita perehtymään laaja-alaisesti erilaiseen aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen, ja siihen, että samaa tietoa voitaisiin löytää erilaisista aiheeseen liittyvistä lähdekirjallisuudesta. Kirjaimellinen opettaminen tuottaa vain mekaanista toistamisen kykyä, ja sen takia filosofiaa tulisi lisätä kouluihin, jossa siitä voisi olla hyötyä etenkin käsitteiden tutkimisella, avaamisella ja rajaamisella. Tieteen alojen piirteet tarjoavat samanlaisen käsityksen maailmasta erilaisilla välineillä ja sen takia tieteen ja sivistyksen käsitteitä tulisi tuoda ihmisten tietoisuuteen laajemmalla tavalla kuin miten nykyään tehdään. Kun samanaikaisesti tarkasteltaisiin useita tieteitä, voisivat oppilaat myös varhaisemmin tulla tietämään oma alansa, koska muussa tapauksessa oppiminen on vain mekaanista toistamista ja papukaijamaista ulkoa opettelua. Pitäisi myös kehittää omintakeisia tapoja ihmisen ja maailman tulkintaan. Puut kasvavat kauan, mutta varmasti. Maassa on kuitenkin aina sellainen sivistyksellisten ravinteiden määrä, joiden tavoittamisella kasvaminen voi mahdollistua nopeammin tai toisaalta hitaammin. Aikaisemmin koululaiset etsivät itse kirjallisuutta ja pyrkivät oppimaan kurssien ulkopuolella. Siihen tulisi pyrkiä tänäänkin.

Olli von Becker

YTM ja oikeustieteen opiskelija

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti