Lineaarisuus tarkoittaa sen kaltaista
ajankäsitystä, jonka mukaan kehitys ja ajankulku on toistuvaa ja se
jatkaa eteenpäin etenemistään yhdenmukaisella tasolla, eli ajan
kulku ei tämän näkemyksen mukaan kulje esimerkiksi toistuvassa
kehässä, kuten esimerkiksi syklistisen ajankäsityksen omaavien
ihmisten ja Oswald Spenglerin tyyppisten filosofien keskuudessa.
Lineaarisen ajankäsityksen piirissä siis ajatellaan, että ajan
kulku jatkuu tasaisesti samalla asteella ja samojen periaatteiden
mukaisen säätelemisen tavalla. Syklinen aikakäsitys siis liittyy
etenkin käsitykseen kulttuurien iästä, elämisestä ja
kuolemisesta. Kun ajatellaan, vaikka babylonialaista, karthagolaista,
egyptiläistä, kreikkalaista ja roomalaista korkeakulttuuria ja sitä
miten ne ovat suurelta osin hävinneet oltuaan voimassa ja elossa
tietyn rajallisen ajan. Siis etenkin kulttuurien esimerkki voisi
kertoa siitä, että lineaarinen käsitys ajasta ei siis aina vastaa
kaikkia sen kattamia ja palvelevia ilmiöitä. On siis tärkeää
miettiä sitä, kuinka paljon ajan muoto vaikuttaa todellisuuteen.
Koska voimme havaita, että ihmisten elämät ovat
maailmanlaajuisesti varsin paralleelisia ja ne toistuvat
samankaltaisina kulttuureina ja tapoina, voidaan kysyä, mitkä
ominaisuudet määrittelevät eri elämisen tasoilla kulttuuria ja
sen tapahtumia. Koska tietyt tavat, kuten syöminen, kakkaaminen ja
pissaaminen toistuvat ihmisten elämissä, vaikkakin nämä ilmiöt
ovat enemmänkin ihmisen luonnontieteelliseen puoleen liittyviä
asioita, on niiden piirille muodostunut kulttuuri merkittävällä
tavalla samanlaista kaikkialla, esimerkiksi pieru- ja kakkahuumorille
nauretaan hyvin monissa maissa ja eri kulttuurien piirissä. Eli siis
koska tietyt perusteelliset asiat toistuvat tavallisesti symbolisessa
muodossaan samanlaisena, niin voidaan sanoa, että tuolla on oltava
selkeä linkki myös aikaan ja ajankäsitykseen. Esimerkiksi kakalla
käymisen väli, joka on normaalilla ihmisellä yhden ja kahden
päivän kokoinen aika, voidaan käsittää sykliseksi ilmiöksi.
Luontohan siis on tietysti syklinen, mutta voidaan kysyä sitä, onko
myös henkinen kulttuuri jossain mielessä toistuvaa ja syklistä.
Mielestäni kun ajatellaan ihmisyksilöä, voidaan helposti sanoa,
että todellisuus toistuu hänen piirissään tai saa jollakin
tavalla aikaisempaan nähden poikkeavan muodon. Ajankäsitys ja
kokemus historian sisällä olemisessa määrittelevät myös
ajattelua, mutta voidaan sanoa, että tietyt yhteiskunnalliset
liikkeet voivat toistua ulkoiselta muodoltaan samanlaisina, ja
esimerkiksi nuoret ovat tärkeässä roolissa ajasta aikaan siinä.,
kun mietitään ajan hallitsevia yhteiskunnallisia liikkeitä. IKL
oli nuorten parissa suosittu organisaatio etenkin 30-luvun alussa ja
puolessavälissä. Toisaalta SKP:stä eronnut vähemmistö,
taistolaiset, muistuttavat esimerkiksi siinä mielessä toisiaan,
että IKL erosi Kokoomuksesta vuoden 1933 vaalien jälkeen, ja
taistolaiset, kuten jo sanottua, erosivat enemmistökommunisteista.
On varmasti useita sellaisia tapauksia, että 30-luvulla
nuoriso-IKL:ssä toimineiden ihmisten lapsista tuli 60-luvun lopulla
kommunisteja, jopa taistolaisiakin. Aika siis muodostuu entiteettien
jatkumosta. Ajasta on tullut ihmiskunnan kehityksen myötä paljon
hienosyisempi käsite verrattuna siihen, kun ensimmäiset kellot
keksittiin tai silloin, kun dinosaurukset tallustelivat näillä
mailla. Aika siis liikuttaa osaa ominaisuuksistaan, on siis olemassa
ajallisia sekä myös ajattomia asioita, jotka toistuvat
kulttuurisina artefakteina ajassa elävien ihmisten keskellä. Aikaa
tulee siis tarkastella etenkin elävien ihmisten ja elävien
kulttuureiden näkökulmasta, vaikka kulttuurintutkimus siis
selkeimmällä tavalla tuo esiin ihmisten panoksen ja
ihmistieteellisen näkökulman ajan vaikutuksesta ihmisten luomiin
kulttuureihin. Ajan tasot ja ominaisuudet ovat siis tietyssä tasossa
määrääviä siinä suhteessa kun aikaan suhtautumista käsitellään.
Aika ei elä kulttuurin periaatteissa samalla tavalla kuin se elää
kulttuurin päivittäiseissä toiminnassa. Ihmisten tietyt
ominaisuudet siis liikkuvat ajassa, ja sen myötä tapahtuu ajan
kuvainnollistava vanheneminen. Historia perustuu siihen, miten
historiankirjoitus reagoi tiettyihin ilmiöihin sellaisessa
ajanpositiossa, joka on ristiriitaista esimerkiksi nykyaikaisten
poliittisten tilanteiden ja ennakkoluulojen näkökulmasta.
Tapahtumia siis rekisteröidään erilaisten poikkeavien motiivien
perusteella. Mielestäni historiankirjoitus ei voi olla täysin
vapaata tulkinnan ajankohdassa vallitsevista ennakkoluuloista.
Tapahtumat tulevat ajassa jatkumoksi ja noita tapahtumia kirjaa
historiankirjoitus. On tärkeää miettiä sitä, millaisia ilmiöitä
ihmiskunnan historiassa toistuu. Ajassa toistuvat siis etenkin
suurvaltojen ylimielisyys, sota, ihmisten kärsimykset, luova
onnellisuus, ja ihmistä rappeuttavat asiat. Viimeistä kohtaa
voidaan perusteella esimerkiksi siten, koska vanhat suvut kulttuurien
tapaan elävät vain tietynlaisen ajanjakson ihmisten historiassa ja
sen jälkeen rappeutuneesti kuolevat. Oikea metodi ajan tulkinnassa
etenkin kulttuurien näkökulmasta liittyy siihen, että pyritään
näkemään pysyvyydet ja ja tutkitaan uutterasti
kulttuurimuodostelmien rakennetta yhteiskunnassa. Historiassa huomio
tulee kiinnittää etenkin syyseuraus-suhteisiin ilmiöiden välillä
ja millaiset toisiin nähden verrattavat ominaisuudet vallitsevissa
instituutioissa toistuvat. Kannattaa myös seurata sitä, millaiset
instituutiot ja ihmiset käyttävät yhteiskunnassa valtaa ja mihin
tuon vallan hallitseminen on historiassa johtanut. Malli,
tietynlainen kaava siitä, miten ihmiset toimivat ja mitä tuosta
toiminnosta johtuu, voidaan määritellä etenkin sen kautta kun
tarkastellaan ja formuloidaan ihmisten toimintaa. Tässä on tärkeää
miettiä sitä, liikkuuko aika kehässä edestakaisin, vai kulkevatko
toiminnan olosuhteet ajan muodossa jatkuvasti eteenpäin, jossa
tapauksessa esimerkiksi tietyt samanlaiset mallit eivät toistuisi
ihmisten keskuudessa subjektiiviseen mielettömyyteen. Ihmiset joiden
toiminta on korkealla symbolisella tasolla vaikuttavat siihen, että
nämä ihmiset liittävät kyseisen ilmiön historiaan, jossa ihmiset
toiminnallaan luovat erilaisia toistuvuuden malleja ja niitä on
erilaisia aina kaikessa historiassa toteutuvassa symboliverkostossa.
Mallit kertovat siis siitä miten kulttuuri suhtautuu itseensä ja
omaan historiaansa. Tämänkaltainen malli on siis etenkin kultturiin
ja kulttuurintutkimukseen liittyvä käsite. Se liittyy kulttuurien
ja yhteisöjen ikään ja vanhenevuuteen. Kun ajatellaan
toistuvuutta, niin siinä tulevat esiin toistuvat ilmiöt ja
ihmisperäinen toiminta. Ajassa siis on aina tietty osa pysyviä
ympäröivän kulttuurin piirteitä. Historian tutkinta etenkin
silloin kun lähdemateriaalia ei ole paljon tai se on
fragmentaarista, perustuu aina myytteihin, ja se on asia mistä
pitäisi päästä vähitellen eroon jos ajatellaankin edes sitä,
että joskus voisi olla objektiivista ja tulkinnan ajasta
riippumatonta historiankirjoittamista ja -tutkimusta. Toistuvuus on
mielenkiintoinen asia siinä, kun ajatellaan aikaa tai historiaa.
Esimerkiksi Saksassa, jossa on aina vallinnut tietynlainen
herraihmismentaliteetti, suvaitsemattomuus on sen historiassa ollut
toistuva ilmiö, joka johtuu jonkinlaisesta kulttuurisesta
ylimielisyydestä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti