sunnuntai 29. lokakuuta 2017
Heteronormatiivisuudesta ja käsitteiden paikasta ja liikkeestä
Heteronormatiivisuudella tarkoitamme
miesten määrittelemää käsitystä oman sukupuolensa
perustavimmista (arkhe) symboleista ja määrityksistä. Se asettaa
vastakkainasetteluja ja dikotomioita. Se rajoittaa ajattelua ja
toimintaa niin käsitysten määrittelijän kuin myös käsityksiin
mukautuvassa henkilössä. Heteronormatiivisuus määritellään
samaan aikaan olevan valon ja varjon kautta. Se siis on
mustavalkoinen tapa suhtautua ihmisiin ja ihmisten toimintaan ja
ajatteluun. Kun puhutaan käsitteistä, voidaa heteronormatiivisuuden
kautta sanoa, ettei sen sisäiset käsitteet ainakaan kehity, muutu
ja vaihda paikkaansa. Heteronormatiivisuus on periaatteellisesti
sellainen tapa suhtautua ihmisiin ja todellisuuteen, jossa ei tapahdu
muutosta sen myötä, kun ihmisten käsitykset muuttuvat yleisen
henkisen tason muutoksen myötä. Heteronormatiivisuuden
vaihtoehdoksi voidaan ehdottaa jatkuvasti muotoaan hakevaa
normatiivisuutta tai paralleelista/intersubjektiivista
normatiivisuutta, jossa yksityisestä johtaa tie yleiseen, mutta
yleisestä ei johda tietä yksityiseen. Toisaalta voitaisiin myös
käyttää esimerkiksi käsitettä soveltava normatiivisuus.
Yhteiskunta on käymässä oleva seos, jonka piirissä olevat
käsitteet voivat muuttua sisällöltään tai nimeltään tai
laajentua tai kutistua omalta ekstensioltaan. Soveltava
normatiivisuus ei siis kuulu selkeästi kenellekään, eikä sitä
pidetä yllä sen takia, että ihmiset tai miehet saataisiin
toimimaan samojen periaatteiden mukaisesti yhdenmukaisella tavalla.
Käsitteiden paikka ihmisten sosiaalisessa elämässä on ihmisten
yksityisissä elämissä, jossa ne käsitellään, ja osa niistä
käsityksistä ja käsitteistä johtaa yleiseen käsitteiden piiriin
adaptiivisen tulkinnan kautta. Käsitteiden jumiutuminen johtaa
yleensä kehityksen vastustamiseen ja regressioon. Se kertoo siitä,
kuinka jotkut ihmiset ovat kyvyttömiä uudistumaan, ja helposti
tästä voisi tulla mieleen kuvaavina määreinä kapeakatseisuus ja
maalaisuus. Myös vanhakantainen uskonnollisuus on monesti
jumittamassa yhteiskunnan ja ihmisen kehittymistä. Nämä tahot
katsovat, että jotkut asiat ovat niin pyhiä, ettei niistä voi edes
puhua heidän mielestään vääränlaisessa yhteydessä. On selvää,
että ihmisiä koskevien käsitteiden on muututtava ihmisistä käsin.
Eli muutos tapahtuu etenkin yksityisen kontemplaation kautta ja siinä
on mietittävä totaalisen uutta tapaa suhtautua ulkoiseen
todellisuuteen ja omaan minään. Toisten ihmisten arvostelu ja omien
käsityksien salaaaminen ei monestikaan edistä minkäänlaisten
vapauteen pyrkivien ihmisten tavoitteita. Ihmisten on siis
havainnoitava myös itseään ja noiden havainnoivien ihmisten mukaan
tulisi yhteiskuntaa muuttaa ja käsitteitä uudistaa. Voidaan
ajatella tällaista paradoksia, että kun ihmisten keskipituus on
Suomessakin noussut, ei täällä sen takia enää väitetä, että
ihmisten keskipituus on 165 cm. Tällainen havainto on täysin
suorassa suhteessa ihmisen henkiseen puoleen ja siinä tapahtuvaan
muutokseen. Etenkin kirkko ylläpitää sellaisia suvaitsemattomia
käsityksiä tietyistä ihmisistä ja ihmisten ryhmistä, jota
esimerkiksi Jeesus ei varmasti olisi eläessään hyväksynyt.
Käsitteiden liike tapahtuu siis sen mukaan kun tulkitsijat ja
havainnoitsijat vaihtuvat. Ihmisten on sen takia, että he voisivat
kokea olevansa hyväksyttyjä ja täysin kokonaisia yhteisöjen
jäseniä, muutettava ympäristöään määrittelevät käsitteet
itsensä mukaisiksi. Eivät kaikki ymmärrä samalla tavalla
esimerkiksi sitä, mitä eriarvoisuus tai epätasa-arvoisuus
tarkoittavat. Eli koska ihmiset muuttuvat, ovat heidän käyttämien
käsitteidensä myös muututtava etenkin siinä kohdassa, jos ne ovat
taipuvaisia vaikuttamaan ihmisen yhteiskunnassa kokemaan vapauteen ja
sen puutteeseen. Käsitteiden muuttumiseen vaikuttavat tekijät ovat
etenkin vapaa markkinatalous ja kansalaisyhteiskunta. Käsitteiden
muuttumista voitaisiin kuvata esimerkiksi termillä paralleelinen
konstruktio, ja sitä kun havaitaan, että ihmiset ovat monessa
suhteessa kovin samanlaisia, voidaan puhua eräänlaisesta
kollektiivisesta vastaavuudesta, jota ei kuitenkaan tulisi tulkita
kertovan siitä, että sen perusteella voitaisiin yleistäen tietää
jotain siitä, millaisissa olosuhteissa ihmisen tulisi elämäänsä
viettää. Yhteiskunta ei ole mikään pysyvä fossiili tai
koralliriutta. Sen tulee voida muuttua sen myötä, miten ihmiset
tahtovat yhteiskuntaa rakentaa. Kaikki perustavimmat sosiaaliset ja
yhteisölliset käsitykset tulisi väliajoin käydä läpi ja muuttaa
niistä se, mikä ei tunnu soveliaalta tämänhetkiseen käsitykseen
asioiden tilasta. Tietyt kiinteät yhteisöt, joissa ihmisten
vaihtuvuus ei ole yhtä suurta, voivat kuitenkin ylläpitää
oikeutta siihen, ettei kaikkien ihmisten mielipiteiden tarvitse
vaikuttaa joidenkin itsenäisten yhteisöjen periaatteisiin ja
käsitteisiin.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti