Preferenssiautonomia on etenkin
yhteiskuntafilosofian ja etiikan alaan kuuluva käsite. Käsitteen
ensimmäinen osa tarkoittaa preferoimista, eli arvion kautta tullutta
käsitystä siitä, mikä on ihmiselle ja etenkin tälle
ihmisyksilölle tärkeää. Se tarkoittaa sitä, mitkä asiat hän
katsoo omassa toisten ihmisten kanssa tapahtuvassa yhteisöelämässä olevan tärkeää. Voidaan katsoa, että tämä preferoiminen voi muuttua
ihmisen elämässä hänen elämänvaiheidensa ja ajattelunsa
kehittymisen kautta. Preferenssi voi muuttua esimerkiksi sen mukaan,
miten tärkeäksi ihminen kokee toisten ihmisten kanssa eletyn
yhteisöelämän, ja toisaalta siitä, millaiseen vapauteen ihminen
katsoo itsensä sopeutetuksi ja oikeaksi. Käsitteen toinen osa
autonomia tarkoittaa itseriippuvaisuutta ja vapauden laatua.
Autonomia tarkoittaa myös sitä, miten yksilö pystyy olemaan
itsenään, kunnioittamaan itseään ja näkemään itsensä oman
vapautensa sekä toisten samanaikaisen vapauden kautta.
Preferenssiautonomian käsitettä tarvitaan etenkin siihen, kun
ajatellaan sitä, kuinka vapaasti yksilöt pystyvät toimimaan
erilaisissa tilanteissa. Preferenssiautonomia ei kuitenkaan ole
pelkkä positiivisen vapauden, eli vapauden johonkin käsite. Se voi
tarkoittaa myös negatiivista vapautta eli vapautta jostakin. Voidaan
varmasti ajatella, että nykyinen ihminen on eniten vapaa, kun tätä
vapautta verrataan aikaisempina aikoina ihmisille kuuluneeseen
vapauteen. Kuitenkin voidaan mielestäni sanoa, ettei nykyinen
aikamme ilmennä korkeinta ihmiselle kuuluvaa vapautta, eli
preferenssiautonomian korkeinta astetta. Kun tarkastellaan sitä,
mikä voitaisiin tulkita korkeimmaksi preferenssiautonomiaksi,
tullaan sen kysymyksen eteen, minkä ihmiset kokevat
yhteisöelämässään tärkeäksi. Koska kaikki vapaus ei ole
kaikille samanlaista, tullaan siihen kysymykseen, onko vapaus ja
valikoimisen autonomia etenkin sitä, että uskaltaa tehdä eri
tavalla kuin miten toiset ihmiset tekevät? Edelleen koska vapauden
laatu ei ole täysin samanlaista kaikille, voidaan tulkita että
vapaus ja preferenssiautonomia saavutetaan etenkin sillä, että
valitaan erilaisten vaihtoehtojen myötä selllaisia preferenssejä,
jotka ihminen kokee eettisen puolensa ja omantuntonsa puolesta
oikeiksi. Mitä sitten on tällainen valintojen tekeminen. Tärkeintä
siinä on varmaan se, että yksilö voi preferenssien autonomian
edistämiseksi tehdä erilaisia valintoja, kuin mitä ympärillä
olevat ihmiset tekevät. Eli vaikka preferenssiautonomia onkin
merkittävällä tavalla ihmisten yhteisöntuntuun kuuluva käsite,
tarkoittaa se myös samalla sitä, mitkä asiat ihminen kokee omassa
yksilöolemisessaan tärkeäksi. Preferenssiautonomia siis tarkoittaa
sitä, miten yksilö kantaa huolta omasta yhteisöstään ja
toisaalta sitä, miten yksilö uskaltaa tehdä omassa elämisessään
valintoja oman vapautensa edistämiseksi. Esimerkiksi voidaan
arvioida sen kaltaista tilannetta, jossa yksilö kokee voimakasta
tarvetta valita oman kutsumuksensa ja itsessään näkemänsä
olemuksen myötäisellä tavalla, vaikka yhteisö voisi samassa
asiassa olla ohjaamassa häntä eri suuntaan. Tuollaisessa
tilanteessa kyseessä on ihmisen preferenssiautonomia, eli vaikka
joku ihminen voi kokea preferenssiautonomiansa täyttyvän pelkästä
yhteisön sääntöjen ja toiveiden noudattamisesta, voi joku kokea,
että hänen preferenssiautonomiansa ei täyty ohjeiden
noudattamisesta, vaan hänen tulee mieluummin olla seuraamassa omaa
sisäistä ääntänsä. Eli preferenssiautonomia toimii positiivisen
ja negatiivisen vapauden välillä ja se kuvaa etenkin sitä,
millaiselle asteelle yksilö on valmis jättämään oman vapautensa
laadun. Ihmiset eivät välttämättä pelkästään ole jomman
kumman vaihtoehdon valitsevia, vaan he tekevät arvioita
valinnoistaan sen perusteella missä muodossa he näkevät oman
vapautensa ja sille kuuluvan preferenssiautonomian. Voidaan sanoa,
että sellaisista ihmisistä, jotka näkevät etenkin negatiivisen
vapauden, eli vapauden jostakin olevan tärkeämpää kuin
positiivisen vapauden, eli vapauden johonkin, tulee autonomiaa eri
asioiden kautta arvostavia yksilöitä kuin toisin päin. Toisaalta
sellaiset ihmiset jotka valitsevat enemmän positiiviseen vapauteen
liittyvän autonomian, hyväksyvät oman autonomiansa rajoittamisen
yhteisön toimesta, ja sen myötä he toimivatkin yhteiskunnassa
monesti merkittävän esimerkiksi työhön liittyvän vapauden ja
siitä samalla seuraavan vapauden rajoittamisen eteen. Ne ihmiset,
jotka kokevat negatiivisen vapauden poistamisen olevan tärkeää,
suuntautuvat monesti esimerkiksi pätkä- tai silpputyöskentelyyn ja
heillä voi monesti olla taiteellisia taipumuksia, harrasteita tai
töirä, joissa he tarvitsevat radikaalisesti toiseen suuntaan
liittyvää vapautta. Positiivisen vapauden merkitsemät ihmiset
nauttivat kaukomailla matkustamisesta ja kulutushyödykkeiden
hankkimisesta vaativaa työtään vastaan, ja negatiivisen vapauden
merkitsemät ihmiset pyrkivät tekemään päivittäisestä
elämästään preferenssien autonomian mukaisen, ja he hakevat
vähemmän yhteisön ja toisten ihmisten hyväksyntää kuin
positiivisen vapauden luonnehtimat ihmiset. Voidaan esimerkiksi
sanoa, että ihmisten seksuaalinen suuntautuminen tai mahdollinen
androgyynisyys on monesti negatiivista vapautta toteuttavien ihmisten
piirissä, kun taas esimerkiksi positiivisen vapauden luonnehtimat
ihmiset pyrkivät valinnoissaan oman vapautensa edistämiseksi
noudattamaan sääntöjä ja tekemään niin, mikä luonnehtii heidän
viiteryhmiensä toimintatapoja. Preferenssiautonomia voi siis ilmetä
siten, että joillekin ihmisille on tärkeää saada tehdä niin kuin
haluaa välittämättä siitä mihin tällainen preferointi voi
yhteiskunnassa johtaa, ja taas toisenlaiset ihmiset haluavat tehdä
niin kuin yhteisö haluaa sen takia, että he voisivat tällä
sääntöjen noudattamisella saada enemmän käytännöllisessä
muodossa ilmenevää vapautta. Näin ollen preferenssiautonomia
tarkoittaa valintojen kautta saavutettavaa vapautta, ja negatiivisen
ja positiivisen vapauden kautta tämä käsite voidaan nähdä
kahdella tavalla, mutta molemmissa se tarkoittaa sitä, miten ihmiset
haluavat tehdä ja valita oman vapautensa ja autonomian
saavuttamiseksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti