lauantai 30. syyskuuta 2017
Tasoista ja malleista
Tarkastelen tässä kirjoituksessa
tasoja ja malleja ihmistieteen, ajan ja yhteiskunnan näkökulmasta.
Tasot tarkoittavat sellaisia ilmiöiden ja instituutioiden
muodostamia yhtenäisyyskategorioita, jotka ovat vuorovaikutuksessa
seka vertikaalisesti että horisontaalisesti,kuitenkin suuri osa
niiden vuorovaikutuksesta toisten ilmiöiden ja instituutioiden
kanssa tapahtuu samalla tasolla sijaitsevien instituutioiden ja
ilmiöiden kanssa. Taso tarkoittaa yhtenäistä pintaa, joka antaa
kaikille samalla tasolla oleville samanlaiset edellytykset toimintaan
ja ajatteluun. Toiminta ja ajattelu eri tasoilla tapahtuu aina
kulloinkin kyseessä olevan tason vallitsevien sääntöjen ja
ohjeiden mukaan. Tasot vaikuttavat vertikaalisesti toisiinsa, ja
voidaankin sanoa, vaikka ne voitaisiinkin jokainen sijoittaa
tunnustushierarkian tasoihin, eivät ne ole varsinaisessa
arvojärjestyksessä toisiinsa, vaan ne ovat järjestettyinä
tunnustushierarkiaan sen perusteella miten altruistisia niiden
tasoilla sijaitsevat arvot ja käsitteet ovat. Tasojen näkökulmasta
voidaan siis sanoa, että ihmiset eivät ole täysin paralleelisia
eli samanlaisia kaikilta toiminnoiltaan. Ihmiset tekevät asioita
erilaisista motiiveista ja tekevät erilaisia asenteenilmaisuja. Taso
ilmaisee myös sitä, miten mentaalinen aktiviteetti keskittyy.
Tasoja on siis kaikkialla missä on tunnettua yhteiskuntaa ja
todellisuutta. Monesti tason määrittyminen yksilölle vaikuttuu
siitä, millaiseen psykologiseen järjestelmään yksilö kokee
kollektiivisella tasolla vetoa. Tasot sisältävät siis etenkin
maailmanselitysteorioita, jotka voivat olla niin kohtaloa, sattuma,
uskonto, astrologia tai esimerkiksi fysiikka. Siinä siis koetellaan
erilaisia selitystapoja ja miten ihminen voi vaikuttaa luonnon
toimintaan. Ihminen voi sijaita samanaikaisesti useammilla tasoilla.
Tasot liittyvät yksilöiden toimintaan ja etenkin siihen, miten
ihmisten toiminta ilmenee yhteisöllisesti. Mallit taas tarkoittavat
niitä ilmiöiden regulatiivisia syitä, jotka ovat syntyneet sen
mukaan kuinka ihmisten toiminta on muokannut näitä malleja
toiminnan eri tasoilla. Tasot liittyvät siis jotenkin toisiinsa, ja
tuon yhteyden ylläpitäjä on tietynlaiset mallit, jotka
mahdollistavat sen, että ihmiset voivat toiminnan ja ajattelun eri
tasoilla ymmärtää toisiansa. Malli kertoo siis siitä, miten jokin
ilmiö toistuu. Voidaan esimerkiksi sanoa, että jonkinlaiset
toistuvat regulatiiviset säännöt määrittelevät esimerkiksi ajan
tapaan sitä, millaisia malleja yhteiskunnassa on. Esimerkiksi
tiettyjen sääntöjen mukaan käytävä peli muodostaa yhden
alkeellisen mallitason. Malleja määrittelemällä voimme ennakoida
tulevaisuutta, koska mallit ovat paljon pysyvämpiä ilmiöitä
todellisuudessa kuin tasot, jotka ovat alttiita kommentaariaatin
vaikutteellisuudelle ja merkitysvallalle. Mallit siis toistavat eri
tasojen limittymiä, mikä tarkoittaa sitä, että ne poimivat
olennaisia toiminnan regulatiivisesti määrittyviä syitä eri
tasoilta, ja muovaavat sen myötä sekä kulttuurisesti että
historiallisesti tätä kokonaista tasojen ja tunnustushierarkian
järjestelmää. Mallien muodot kertovat siitä, millaisilla
ilmiöillä on syyseuraussuhteita ja miten ne voivat limittyä
yhteen. Tähän voi varmaan mainita tietynlaiset, tunnustushierarkian
korkeimmalla tasolla pyyteettömyytensä ja altruisminsa takia
sijaitsevan uskonnon arvollisen instituution tulevat, etenkin
buddhalaisten ja hindulaisten piirissä vallitsevat
sielunvaelluskäsitykset, jotka kertovat heille siitä, minne ihminen
siirtyy sen jälkeen kun hän kuolee. Nämä ovat intialaisessa
yhteiskunnassa merkittäviä toimintaan vaikuttavia tekijöitä,
minkä takia ne liittyvät kaikille tasojen asteille. Intiaa voidaan
varmaan pitää yhteiskuntana, jossa uskonnon tasosta on tullut
selkeimmällä tavalla kaikkiin muihin verrattuna pyyteetön ja
altruistinen järjestelmä. Mallit ovat siis eräällä tavalla
tietynlaisen pysyvyyden ja sosiaalisen jatkuvuuden muoto. Kun jokin
ilmiö lävistää vertikaalisesti kaikki tasot voidaan sanoa, että
kyseessä on vaikutusvaltainen ilmiö tai instituutio. Tasot voivat
myös muuttua sen myötä kun vertikaalisesti läpäisevä ilmiö
tulee tekemisiin uudenlaisen tason kanssa. Siinä voivat siis kulkea
erilaiset ilmiöiden osat niin ylhäältä alas kuin myös alhaalta
ylös suunnassa. Kuten aiemmin kirjoitin, uskonnon taso on
tunnustushierarkiassa korkein, koska se on kaikista pyyteettömin ja
altruistisin. Esimerkiksi tällä hetkellä käynnissä oleva kysymys
siitä, voidaanko homo- tai lesbopareja vihkiä kirkossa, on
tälläinen kysymys, jossa keskustelu on syntynyt sen takia, koska
ajattelun malleja on siirtynyt vertikaalisesti kohti uskonnon tasoa.
Samoin kuin hyväksytään se, että uskonto vaikuttaa ylhäältä
alas kaikkiin yhteiskunnan tasoihin, tulisi myös samalla hyväksyä
se, että alemmat instituutiot voivat vaikuttaa valtionkirkkoon.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti