Ihmiset tekevät päivittäin elämässä
arviointeja ja päätelmiä myös lähellään olevista ihmisistä.
Arviointeja suoritetaan etenkin silloin kun koetaan tarvetta
erottautua toisista ihmisistä hyvien tai huonojen asioiden ja
perustelujen kautta. Ihmiset kokevat enemmän tai vähemmän
ryhmäpainetta ollessaan tekemisissä oman ryhmänsä kanssa. Ryhmäpaine on merkittävin sellaisilla ihmisillä, jotka kuuluvat oman yhteisönsä keskivaiheille erilaisten toimintakykyisyyden kriteerien arvioimisen suhteen. Lähes
kaikilla ihmisillä on ainakin yksi sellainen ryhmä, sisäryhmä,
jonka kautta hän pyrkii arvioimaan ja erottumaan toisista ihmisistä.
Perustelut eivät ole aina myönteiseksi koettavia, vaan arvioija
saattaa väheksyä itseään tai todella merkityksellisesti kokea
että toinen ihminen, josta arvostelu tehdään, on häntä parempi
joissakin asioissa. Ryhmiäkin arvostellaan samalla tavalla kuin
yksilöitä ryhmien yhteydessä. Esimerkiksi joku voi sanoa, että
Oxfordin yliopisto on parempi kuin Durhamin yliopisto, ja näin ollen
kokea, että oxfordilaisten ryhmittymä on arvokkaampi tai
esimerkiksi älykkäämpi kuin Durhamin vastaava ryhmä. Ihmisen
muutos ryhmäeläimeksi ja sen jälkeinen ryhmään leimautuminen ja
vielä senkin jälkeinen kollektiivisten arvioiden tekeminen perustuu
ihmisen perenniaaliseen luonteeseen, se on aivan kuin jonkinlaista
luolaihmisten aikaista heikkouden tunnetta, jonka myötä pitää
kokea olevansa jotakin sen sijaan ettei olisi mitään. Ihmisen
arvottaminen on monesti hyvin hierarkkista, tai ainakin tavallisen
rahvaan edustaja tai pikkuporvari ajattelee useimmin, että joitain
ihmisiä tai ryhmiä tulee kunnioittaa eri tavalla kuin toisia. Eli
käsitys ihmisten epätasa-arvoisuudesta, jota kannattelee
toimintakykyisimpien itsetyytyväisyys ja ylpeys, ja heikommassa
ryhmässä olevien kollektiivinen hiljeneminen ja itsesääli.
Älykkyys, joka on monesti syynä siihen, esimerkiksi koulu- ja
yliopistovalinnoissa, että ihmiset tekevät toisistaan arvioita
toimintakykyisyyden perusteella, ja mielestäni vielä
peruskouluopinnoissa ja toisen asteen kouluissa tulisi älykkyyden
käsitteen sijasta käyttää esimerkiksi käsitettä
toimintakykyisyys. Älykkyys ei mielestäni ilmene niin selkeästi
vielä koulussa, ja toimintakykyisyys määrittyy monesti sen
perusteella, miten oppilas on tottunut ottamaan palautetta omista
opinnoistaan. Koulu määrittyy useimmin syöte-palautejärjestelmän
kautta, jonka myötä ne, jotka tajuavat palautteen kautta sen, että
he ovat vastanneet tietyllä tavalla väärin ja osaavat sen myötä
muokata muita vastauksiaan uusin, onnistuvat parhaiten kokeissa ja
ylioppilaskirjoituksissa. Täytyy myöntää, että minä olin
lukiossa täysin tämän hahmotellun hypoteettisen menestyjän
vastakohta, sillä olin niin ylpeä, etten kuunnellut sitä, minkä
tein väärin ja muokannut sen myötä seuraavaa toimintaani.
Palautteen saaminen toisilta oppilailta, tai jonkinlainen vastausten
vertailu, ja opettajilta on opintojen alkuvaiheessa elintärkeää,
sillä ihminen voi vielä ala-asteella menestyä koulussa loistavasti
pelkän raa'an älykkyyden avulla, mutta sitten kun pitäisi aloittaa
pänttääminen, vallitsevat aivan toisenlaiset asiat, joihin
älykkyys ei kuulu. Monesti ryhmän oma itseidentiteetti määrittää
sen millaisia ryhmän arviot ovat yhtäläisyyspiirin ulkopuolella
olevista ryhmistä, ja yksilöillä ryhmien jäsenistä. Esimerkiksi
minua pidettiin Linnanpellon lukiossa ylpeänä, yliviisaana snobina,
kun taas Kuopion lyseossa jotkut pitivät minua kouluun
sopimattomana, outona ja jotkut jopa tyhmänä. On varmaankin niin,
että Linnanpellon lukion käyneet 2000-luvulla ovat ryhmän
keskiarvon kautta määritelleen himpun vähemmän toimintakykyisiä
kuin lyseolaiset, mutta kuitenkin on mielenkiintoista miettiä sitä,
mikä näiden esimerkkien valossa on syynä siihen, että he kokevat
joidenkin olevan huonompia tai parempia. Linnanpellossa vallitsi
välinpitämättömyys koulunkäyntiä kohtaan, ja lyseossa monet
olivat ahkeria lukijoita ja pänttääjiä. Kun älykkyys ymmärretään
toimintakykyisyydeksi, voidaan siihen silloin tuoda tietyt
käytännölliset arvot kuten ahkeruus, työteliäisyys ja palautteen
ottaminen vastaan. Eli monesti ne, jotka tekevät arvion lyseolaisten
tapaan, voivat kuvitella, että hyvät tulokset koulussa ovat
osoitusta pelkästään korkeasta älystä. Lyseo edustaa alueen
pikkuporvariston eliitin lapsia ja sen tärkein ominaisuus on
ahkeruus ja jatkuva pelko siitä, että jokin aiheuttaa järjestyksen
hallinnan menettämisen. He pelkäävät ei-toimintakykyisyyttä,
mikä on varmasti syynä siihen, ettei minulla ole enää
minkäänlaisia kontakteja lyseon vuoden 2007 alumneihin. Se oli aika
huvittavaa, että kun minä en lyseossa ottanut tavakseni puhua
paskaa toisten oppilaiden kanssa, kuvittelivat nämä ”minua
paremmat lyseolaiset”, että en antautunut puheisiin sen takia,
koska olisin kokenut alemmuudentuntoa näitä koulumestareita
kohtaan! Kuitenkin yksi Linnanpellosta tullut ahkera ja skarppi poika
korjasi kerran jollekin tätä tosiasiaa, että olin täysin
samanlainen jo Linnanpellossa, jossa minua kiusattiin samalla tavalla
epäsuorasti kuin lyseossa, mutta muusta syystä. On mielenkiintoista
havaita, että täsmälleen samasta ihmisestä voidaan tehdä noin
lyhyessä ajassa täysin erilaisia arvioita, mutta se ehkä tässä
kertoo siitä, miten suljettuja ja pitäviä monet sisäryhmäänsä
liittyneiden ihmisten maailmankuva on. Eli sosiaalinen mielipide tai
arvotus määrittyy täysin ympärillä olevasta yhteisöstä, eikä
se kerro mitään muuta yksittäisestä yksilöstä kuin sen, että
hän poikkeaa muista ja on jollakin tavalla jäänyt heidän
mieleensä. Eli se yhteiskäsitys yhteisössä, joka poikkeaa
toisista jotenkin, määrittyy sen perusteella, mitä he itse
kuvittelevat edustavansa, mikä on täysin tavallista omien
pelkojensa siirtämistä johonkin ulkoiseen kohteeseen, jotta heidän
ei itse tarvitse kokea, herra paratkoon, ainakaan syrjimistä oman
viiteryhmänsä jäseniltä, On mielenkiintoista havaita se, että
sellainen vaihe, joka itselläni meni ohi varmaan ala-asteen jälkeen,
jatkuu joillakin jopa lukio tai yliopistoikään asti. On varmaan
niin, että siitä jos on päässyt jotenkin korkea-arvoisempaan
oppilaitokseen niin se tuottaa joillekin ryhmän keskitasoisille
jäsenille jonkinlaista kollektiivista ylpeyttä, mutta ei kuitenkaan
sellaisille harvoille huippuälykkäille yhteisön jäsenille, jotka
eivät koe koko ajan, että heidän tulisi olla pätemässä omalla
sisäryhmällään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti