Pyyteettömyys tarkoittaa sitä, ettei
jonkinlaisen toiminnon tekijä tai ajatuksen esittäjä pyri
toiminnallaan tai ajatuksellaan vaikeuttamaan toisten ihmisten elämää
siten, että antaisi hänelle sellaisen ajatuksen, jossa hänen
tulisi tavoitella vain omaa provinsiaalista hyvää ja sitä, ettei
hänen tulisi ajatella kaikessa toiminnassa olevan tarpeellista
ajatella itsekkäästi. Pyyteettömyys on siis etenkin altruistinen
tapa ajatella, ja se korostaa etenkin henkisiä ja ihmisen sisäisiä
ominaisuuksia. Kun ihminen on pyyteetön, hän katsoo voivansa toimia
vapaasti siten, ettei hänen toimintansa vaikeuta toisten ihmisten
pyrkimystä samanlaiseen toiset ihmiset huomioon ottavaan toimintaan.
Pyyteettömys on epäitsekkyyttä ja se ei pakota ihmisiä
sitoutumaan kaiken huomion vaativaan ihmiselämän
olemassaolotaisteluun. Pyyteetön toiminta on sellaista toimintaa,
johon ihminen voi aina palata, toisin kuin pyyteellinen, joka vaatii
radikaalia ja aina yhdenmukaista taistelua omien provinsiaalisten
tarpeiden tyydyttämisen eteen. Maailma ei huku altruismiin, mutta
jos lähtee tavoittelemaan pyyteellisesti omaa etuaan, silloin
maailma voi loppua siihen, jos kerrankin ei ajattele vain omaa
itseään ja omaa hyväänsä. Arvotunteet ovat arvojen lähtökohta.
Ne voidaan jakaa kahteen osaan, vaikkakin niissäkin on eri asteita,
eli epäitsekkääseen eli pyyteettömään lajiin sekä itsekkääseen
eli pyyteelliseen lajiin. Pyyteellinen toiminta vaatii ihmiseltä
omien aistiensa ja tuntemisensa väärentämistä, sillä
epäitsekkyys eli pyyteettömyys on ihmiselle luonnon omaisempi tapa
toimia. Siinä siis pyritään etenkin omistamaan ja yksityisen hyvän
edistämiseen. Pyyteellinen toimintaa vaatii jatkuvaa sitoutumista ja
ruodussa pysymistä. Pyyteellisessä toiminnassa haetaan
epätasa-arvoisesti jakautuvaa tyydytystä. Esimerkiksi ihmisen
tavallinen suhtautuminen naisen ja miehen väliseen seksuaaliseen
vuorovaikutukseen on monesti provinsiaalinen ja pikkuporvarimainen,
jossa monesti sekä nainen että mies suhtautuvat tuohon relaatioon
siten että he molemmat ovat siinä yhtä itsekkäitä ja haluavat
vain purkaa omia kehittymättömiä ja pyyteellisiä halujaan ja
himojaan. Pyyteellisyys monestikin liittyy aistillisuuteen ja
ruumiillisuuteen, niihin perustavimpiin vietteihin, jotka ihmisen
ruumis saa aikaan. Monesti myös kyltymättömyys ja ahneus johtuvat
pyyteellisestä tavasta suhtautua maailmaan ja arvotunteisiin.
Arvotunteet eivät ole tunteita siinä mielessä, miten tunteet
tavallisesti käsitetään. Ne ovat affekteja, jotka saavat ihmisessä
aikaan tiettyjä tuntemuksia, mutta ne eivät ole tunteita sen takia,
koska ne eivät yleensä saa ihmistä toimimaan impulsiivisesti.
Henkisen ja sisäisen ulottuvuuden takia pyyteettömät arvotunteet
ovat jalompia kuin pyyteelliset arvotunteet, jotka ovat itsekkäämpiä
ja impulsiivisempia arvotunteita kuin pyyteettömät arvotunteet.
Ihmisen harkinta ja valinta on se piirre mikä edeltää pyyteettömiä
arvotunteita. Kuitenkin ihmisen havainnointilaitteisto ja sielu tulee
olla sellaisessa tilassa, että ne voivat tottua kokemaan
pyyteettömiä arvotunteita, ne vaativat jaloa ja rehtiä luonnetta.
Pyyteelliset arvotunteet ovat itsekkäitä ja niitä seuratessaan
ihminen pyrkii vain yksityiseen hyvään. Ihmisen epävapaus on
todellisuutta sen kaltaisessa tilanteessa, kun ihmiset pakotetaan
itsekkyyteen toiminnassa ja tarpeiden laajentamiseen megalomaaniselle
ja liioitellulle tasolle. Ihmisten vapaus taas on sitä, jos
ihmisille annetaan mahdollisuus toimia altruistisesti ja
epäitsekkäästi monissa tilanteissa, jotka vaativat itsenäistä
altruistisuutta. Minkä takia pyyteellisten arvotunteiden mukaan
toimiva ihminen siis tekee väärin? Hän lankeaa helpommin
tavoitettaviin arvotunteisiin sen takia, koska hän saa enemmän
välitöntä nautintoa itsekkäästi toimimisesta, sillä
pyyteettömyys ja altruismi alkaa vasta sen jälkeen, kun ihminen
havaitsee, että toisten mahdollisesti läheisten ihmisten
onnellisuus ja hyvinvointi on ainakin yhtä tärkeää kuin
yksittäisen ihmisen toiminta ja hyvinvointi on. Arvotunteet ovat
arvojen, symboleiden ja merkitysten alkukohta. Arvotunteilla nähdään
perustavimmat arvojen taustalla olevat symbolit ja arvot ovat
merkittävässä roolissa siinä kun ihminen näkee asioiden
merkitykset, ja yrittää olla olematta kommentaariaatin säätelemän
merkitysvallan vaikutuspiirissä. Pyyteettömien arvotunteiden kautta
toimiva ihminen siis ei ole vaikutteellinen toisin kuin ihmistä
toiminnassa pakottavien pyytellisten arvotunteiden mukaan oleva
ihminen on. Pyyteellinen ihminen näkee vain perustavimman ihmisten
välisen darwinistisen taistelun merkitykset ja niistä tulevat
vertailukohdalliset symbolit jotka saavat vertailukohdallisuutensa
siitä, kun ihmiset alkavat kilpailemaan esimerkiksi yhteiskunnassa
jaossa olevista kulutushyödykkeistä. Altruismi ei kuitenkaan
tarkoita sitä, että tällainen ihminen olisi sosialisti,
pyyteellinen ihminen on vain sosialistin negaatio, jonka he itse
asettavat. Pyyteetön ihminen ei ole minkään toisin toimivan
ihmisen negaatio, vaan ihmiskunnan lopullinen päämäärä siinä
millaiseksi ihminen voisi parhaimmillaan yhteiskunnassa kehittyä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti