Maailmankuvista kirjoittaessa on
otettava huomioon se tendenssi, jonka mukaan maailmankuvien täytyy
olla avoimia suhteessa ympäröivään todellisuuteen ja otettava
vastaan sitä palautetta, jonka ulkoinen maailmankuvasta antaa.
Maailmankuva on nimenomaisesti kuva, ja sen takia sen kuvaluonteeseen
tulisi muuttaa muuttamalla sitä tapaa, jolla ihminen saa maailmaan
liittyviä kuvia. Maailmankuvat ovat tavallisesti suljettuja, ja
niissä ei hallitse aikaisempien teorioiden muuttuminen suhteessa
siihen, miten ulkoinen antaa palautetta ihmiselle. Maailmankuva on
siis yksittäisen ihmisen tai kehittyneemmässä muodossa jonkun
yhteisön jäsenillä vallitseva tapa kuvata maailmaa. Näkymän
käsite tarkoittaa maailmakuvan ja kuvautumisen funktiota. Näkymä
on tietyllä tavalla miettien pysähtynyt kuva tai maailmankuva,
jossa maailmankuvan antama palaute on muodostanut itsestään
yhtenäisen tavan nähdä maailma tämänkaltaisesta positiosta, jota
voidaan myös nimittää näkymäksi. Näkymä on siinä mielessä,
koska se kuvastaa ihmisen perimmäistä metafyysistä asemaa
maailmassa, niin se on ihmisen sisäisten päämäärien
kehitystasojen, jotka tarkoittavat ihmisen rakenteellisia pyrkimyksiä
suhteessa ulkoiseen todellisuuteen, alkukohta ja primus motor,
toiminnan filosofian alkuunpanija. Näkymä siis tarkoittaa
substantiaalisesti sitä mihin ihmisen maailmakuva yltää. Voi olla
että jotkut yksinkertaisemmat ihmiset eivät saa muodostettua
itselleen maailmankuvaa, vaan heidän toimintansa ei koskaan ole
itseislähtöistä, vaan se on kuin tennistä, jossa toisella
pelaajalla on koko ajan sama syöttövuoro.Näkymän tasolla ihmisen
on myös mahdollista muodostaa omaan näkemykseensä avaruutta ja
korjata maailmankuvaansa, toisin kuin suljetussa maailmankuvassa,
joka ei etene näkymän asteelle. Miksi nämä käsitteet: näkymä
ja maailmankuvie horisontti ovat tärkeitä ja tarvittuja käsitteitä
sen takia, koska niiden kautta määrittyy se, miten sulkeutuneeksi
tai liian avoimeksi todellisuuden suhteen yksilön toiminta on
tulkittava. Näkymä määrittää merkittävällä tavalla sitä,
miten ihminen suhtautuu toisiin ihmisiin ja heidän omaan
maailmankuvaansa. Näkymä voi siis olla avara, tai vaihtoehtoisesti
se ei ole sitä, eikä kyseessä olevalla ihmisellä välttämättä
ole minkäänlaista käsitystä maailmankuvasta, tällaisia ovat
esimerkiksi kaukaa tulleet maahanmuuttajat, kehitysvammaiset ja
oppimisvaikeudelliset. Kun mietitään mihin näkymän ja
maailmankuvien horisonttia voidaan käyttää, voi havaita ensin sen,
että nuo käsitteet ovat hyödyllisiä silloin, kun tarkastellaan
ihmisten ryhmätoimintaa. Ne liittyvät esimerkiksi siihen, kun
tarkastellaan sitä, miten ihmiset muodostavat ryhmiä, ja näin
ollen ne ovat filosofian ohessa myös sosiaalipsykologisia
käsitteitä. Nämä käsitteet siis adaptiivisen tulkinnan tapaan
tarkoittavat sitä, miten sisäinen todellistuu suhteessa ulkoiseen
ja miten ulkoinen antaa tuon tiedon sopeuttamisen myötä palautetta
sisäiselle. Näkymän ja maailmankuvien horisontin käsitteet ovat
sisäsyntyisiä, mutta vain ulkoinen maailma ja yhteiskunta voi
sopeuttaa ne adaptiivisen tulkinann tavoin ympäröiviin ihmisiin.
Maailmankuvien horisontti antaa ihmiselle tarkasteltavaksi sen, miten
pitkälle asti hän voi edetä yhteiskunnassa ja noudattaa omaa
maailmankuvaansa, kaikki eivät kuitenkin pysty jonkinlaisten
puutteiden takia löytämään omaa maailmankuvien horisonttiaan,
vaan tällaiset ihmiset eivät edes varsinaisesti elä, koska he
eivät voi erottaa sitä, miten arvoja tulisi asettaa
parhaimmuusjärjestykseen eli he eivät voi hahmottaa arvollisia
määreitä majoittavaa tunnustushierarkiaa. Näkymän käsite
tarkoittaa oleellisesti sitä, miten maailmankuvien horisontti on
kehittynyt yksilössä metafyysiseksi ja pysyväksi näkymäksi,
johon ihmisyksilö vertaa kaikkea muuta sellaista ajattelua, jossa on
tarkoitus pyrkiä ottamaan selvää ns. oliosta itsessään Das ding
an sich. Maailmankuviin tulisi puuttua toisten ihmisten tasolta,
koska ne voivat siinä vaiheessa, kun ihminen ei ole vielä niin
sanotusti sementoinut arvojaan ja maailmankuvaansa yhteen vakituiseen
muotoon. Koska etenkin vanhoilla ihmisillä on taipumus siihen, että
heillä joko on näkymä tai ei ollenkaan maailmankuvaa, tulisi
ihmisten valaiseminen aloittaa jo varhaisella asteella koulussa,
koska vanhemmat ihmiset eivät tavallisesti muutamaa poikkeusta
lukuunottamatta pysty muuttumaan arvoiltaan ja
maailmankatsomukseltaan. Sen takia kouluissa tulisi aloittaa arvojen
asenteiden ja arvostelukyvyn kritiikin opettaminen uutena itsenäisenä
oppiaineena. Kuitenkin myös uskonnon opetusta tulisi muuttaa,
tuomalla siihen sekularisoitunut elämänkatsomustieto, jossa
siinäkin voitaisiin korostaa myös uskontotiedettä. Myös
oppihistoriaa tulisi lisätä kouluihin, ja kielten opiskeluun
vertailevaa kielitiedettä ja kieltenopiskelun historiaa.
Matematiikan tunneilla tulisi käsitellä myös logiikkaa ja
matematiikan historiaa. Taloustiedon opettamista tulisi lisätä,
minkä lisäksi taidehistoria oppiaineena tulisi tuoda vähintään
lukiotasolle. Oppilaiden tulisi valita toisen asteen koulunsa sen
perusteella mihin he aikovat keskittyä ja mikä on heidän suurimman
mielenkiintonsa kohteena. Lukiot tulisi siis uudistaa täydelleen
muuttamalla opetusmuotoja, ja korostamalla erikoistumisen tärkeyttä,
lukioiden tulisi siis olla vain korkeampiin opintoihin ja korkeampaan
sivistykseen johtava tie. On naurettavaa, että nuoret pakotetaan
vielä lukiossa oppimaan aineita, joista heille ei koskaan tule
olemaan tarvetta osata. Kun nuorille annettaisiin malli rakentaa
maailmankuvaansa yhtenäisen horisontin muotoon, voitaisiin silloin
tuoda esiin sellainen sukupolvi joka näkymänsä samankaltaisuuden
ansiosta voisi edistää erikoistumista ja korkeaa älyllistä
suoriutumista yhteiskunnassa. Mielestäni monet koulut useilla
koulutustasoilla eivät korosta maailmankuvan tai maailmankatsomuksen
kehittämistä, vaan korostavat turhanpäiväistä ulkoa oppimista ja
nippelitietoa, fysiikan ei-ihmismäisiä periaatteita. Onhan sentään
niin, että käytetyt käsitteet antavat hyvin suuren roolin ihmisen
tietoiselle puolelle. Fyysikkojen mielestä ihminen ei pysty
muodostamaan tai valitsemaan ajatuksiaan ja mielipiteitään, heidän
mielestä ne ovat vain jonkun fysiikka-kemian tosiasian, kuten vaikkapa
pierun, seurauksia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti