Ohjeiden seuraaminen tarkoittaa
tavanomaisessa mielessään sitä, että ihminen tekee niin kuin
miten häntä ohjataan ja neuvotaan. Ohjeiden seuraaminen ja niiden
mukaan toimiminen tarkoittaa monesti parhaimmillaan menestymistä
koulussa ja työssä. Kuitenkaan ohjeiden seuraaminen ja
toteuttaminen ei aina johda menestykseen todellisessa elämässä. Ohjeiden seuraaminen on tärkeää siinä mielessä, että ohjeita
seurattaessa kaikki menee useimmin oikein. Ohjeiden seuraaminen
ylläpitää yhteiskunnassa oppivaista ja tiedolle avointa
kokonaisasennetta. Ohjeiden seuraaminen pitää yllä järjestystä
ja sen myötä ohjeita seuraava asenne yhteiskunnassa tarkoittaa
yhteiskuntaa ylläpitävää toimintaa. Kun tarkastellaa ohjeiden
tasoja, voidaan havaita, että ne voidaan jakaa ainakin
erikoisohjeisiin, moraalisiin ohjeisiin, poliittisiin ja
päätännöllisiin ohjeisiin sekä käytännöllisiin ohjeisiin.
Erikoisohjeet tarkoittavat toimintaa erikoisissa olosuhteissa,
esimerkiksi vaikkapa ydinvoimalassa vierailevan ihmisen on seurattava
siellä kulkemisessa hänelle annettuja ohjeita. Moraalisissa
ohjeissa toistuu lähes aina sen kaltainen ajatusjuontuma, jossa
ihmiselle neuvotaan, että on toimittava jotenkin jonkin asian tai
periaatteen takia. Poliittiset ja päätännölliset ohjeet ovat sen
kaltaisia ohjeita, joissa yhteiskunnalliset auktoriteetit toivoisivat
ihmisten toimivan yhteiskunnassa jonkin sitä ylläpitävän
periaatteen tai toiminnon takia. He antavat ohjeita siitä, miten
ihmisten tulisi toimia yhteiskunnassa, ja siinä he katsovat etenkin
sitä, miten yhteiskuntaa voitaisiin tarkastella yhtenäisenä
kokonaisuutena. Käytännölliset ohjeet ovat vähiten sitovia ja
pakottavia ja sellainen ohje voi olla esimerkiksi huomio ”kannattaa
varoa korkeaa kynnystä”.Käytännölliset ohjeet ovat siis
yleisimpiä kaikista ihmiselle annettavista ohjeista. Ohjeiden
seuraaminen yhteiskunnassa voi tarkoittaa samalla sekä negatiivista
että positiivista asiaa: ohjeiden seuraaminen tarkoittaa siis
ensiksikin sitä, että kun ihmiset osaavat ja viitsivät noudattaa
ohjeita, voidaan heitä silloin pitää oppimiskykyisinä ja
-haluisina. Toisaalta liiallinen ohjeiden seuraaminen vähentää
ihmisten itsenäisyyttä ja itseriippuvaisuutta. Ohjeiden seuraaminen
on siis parhaimmillaan sen kaltaista, että ihminen sisäistää
ohjeet ja pystyy toimimaan niiden mukaisesti ilman sitä, että
hänelle annettaisiin jatkuvasti toistuvia ohjeita. Ohjeiden
seuraaminen kertoo siitä, millä asteella ihmiset ovat älyllisesti
ja kuinka monimutkaisten olosuhteiden mukaan he pystyvät toimimaan.
Samalla kun ohjeiden menestyksellinen noudattaminen tarkoittaa älyn
riittävyyttä, on myös riippumattomasti ilman suoranaista ohjeiden
mukaan toimimista tapahtuva tekeminen älystä kertovaa. Tätä
voidaan kutsua ohjeiden noudattamisen kaksoisluonteeksi. Ohjeiden
seuraaminen siis kertoo sekä itsessään että vastakohdassaan
älyllisyydestä ja älyn riittävästä tasosta. Ihmisen tulisi
siis toimia näiden kahden ääripään välissä. Ehkä paras tapa
suhtautua ohjeiden noudattamiseen, on siinä, kun ihmiset arvioivat
saamiaan ohjeita, katsovat niiden pätevyyttä ja toimivuutta ja sen
jälkeen sisäistävät hyvät ohjeet ja unohtavat huonot. Ihmisen on
siis käytännössä koitettava ohjeiden pitävyyttä ja sen jälkeen
omaksuttava pätevät ja unohdettava epäpätevät. Ohjeiden
seuraamisen vastakohta on siis se, että ihminen ei kuuntele ohjeita
vaan tekee niin kuin parhaaksi näkee. Tällainen toiminta ei siis
sisällä ohjeiden mukaan toimimista tai ainakin ohjeet on
sisäistettynä valmiina ihmisessä, eikä häntä tarvitse käskeä
jonkinlaiseen toimintaan. Etenkin kirjailijoiden ja taiteilijoiden
voidaan katsoa vastustavansa ohjeiden mukaan toimimista, koska
taiteellinen luovuus määrittyy etenkin sen mukaan kun ihminen
toimii riippumattomasti ja vapaasti ilman tiettyjä toisten antamia
sääntöjä. Ohjeiden seuraamatta jättäminen voi siis myös kertoa
sisäsyntyisyydestä tai kehityksestä. On tietysti sellaisia
ihmisten joukkoja, kuten anarkistit jotka katsovat, että kaikki
jonkinlaiset keskitetyt johtolinjat eivät tavallisesti ole oikeassa.
Ohjeiden vastustus voi olla tavallisesti hyvin kehittävä tapa
toimia, mutta kuitenkin joskus se voi johtaa täysin päinvastaiseen
tilanteeseen kuin mitä toiminnalla on toivottu. Monesti kielteinen
reaktio ohjeisiin voi kertoa esimerkiksi lapsuusajan traumoista,
jossa ohjeiden vastainen toiminta on seurausta siitä, että
tällaisen ihmisen vanhemmat ovat usein olleet tyrkyttämässä tälle
ihmiselle ohjeita liian ankaralla ja drastisella tavalla. Ohjeiden
noudattamatta jättäminen sen takia, koska haluaa tehdä täysin
päinvastoin niihin nähden, ei siis aina ole kuitenkaan oikea tapa
toimia. Tietysti ohjeiden pätevyyttä voidaan myös arvioida sen
mukaan kuka antaa ohjeita. Ohjeiden antamiseen tulisi siis kokea
jonkinlaista mieluiten iän tuomaa kypsyyttä, koska ei ihminen joka
ei ole oppinut tekemisistään voi antaa ohjeita toisten ihmisten
toimintaan. Ohjeiden kaksoisluonne tulee siis esiin siinä kun äly
vastustaa sitä ja toisaalta kuuliaisuus kehottaa noudattamaan
ohjeita.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti