lauantai 11. heinäkuuta 2020
Luonnosta, todellisuudesta ja tribalismista
Minä olen kasvanut perheessä, jossa isä ei ole sanottavasti
välittänyt jälkikasvustaan, hän on pikemminkin aina liittoutunut sellaisten
sukulaisten ja kavereiden ja tuttavien kanssa, jotka ovat pyrkineet asettamaan
minut huonoon valoon ja aiheuttamaan minulle pahaa ja harmia. Tällainen asenne
siis kertoo välinpitämättömyydestä, ja siinä se on luonnonvastainen tendenssi.
Onhan tavallista niin ihmisten kuin eläinlajienkin piirissä, että molemmat
vanhemmat ovat kiinnostuneita omien lastensa menestyksestä ja vaiheista. Äitini
on aina tavanmukaisesti hyväksynyt isäni toiminnan, mutta on hän toisaalta auttanut
minua enemmän kuin isäni. Voin luulla, että isäni isä, joka oli lehtolapsi on
vaikuttanut siihen, että tiettyjä käyttäytymisen piirteitä ja ominaisuuksia on
siirtynyt tästä kokemuksesta isääni, joka on mm. monta kertaa todennut minulle,
että: ”Elä tie niin kun minä tien, vuan tie niin ku minä sanon!”. Hän ei siis
koskaan ole pyrkinyt tai osannut antaa esimerkkiä. Kun minä olen aina odottanut
esimerkkiä ja velvollisuudentuntoa vanhemmiltani, niin he ovat sanoneet ja
olettaneet aina, että minun velvollisuuteni on toimia niin kuin he sanovat, ja
velvoite on etenkin, ettei heitä saateta minkäänlaiseen häpeään tai
suuttumukseen minun takiani. Eli heidän mielestään heillä ei ole mitään velvoitetta
esimerkin antamiseen, voi luulla, että jos olisin omaksunut elämänasenteeni heiltä,
ei minusta olisi tullut minkäänlaista ajattelijaa. Tämän yksinjättämisen ja
hylkäämiskokemusten takia olen aina järkyttynyt syvästi tilanteissa, joissa
esimerkiksi sukulaiset tai muut läheiset ovat puolustaneet omia lapsiaan minun
etujani vastaan. Isäni ei ole koskaan, ei kertaakaan puolustanut minua siten,
että olisin itse ollut tilanteissa läsnä. Varmaankin tämä puoli hänessä johtuu äpäryydestä
mutta olen myös miettinyt aspergerin syndroomaa ja jonkinlaista
rajatilapersoonallisuutta. Tavallisesti molemmat vanhemmat tukevat jälkikasvuaan
hänen omien lahjakkuuksiensa kautta, esimerkkejä löytyy lähisuvusta vaikka
minkälaisesta mäestäputoamisesta. Mutta pointti on se, että lapsien lahjakkuuksia
tulisi tukea. Minun voimakkuuksiani on aina ollut kirjoittaminen, lukeminen ja
klassinen musiikki. Isäni on mm. todennut kirjoistani, että ”aapisia ja lorukirjoja”.
Ja klassisesta musiikista hän on sanonut, että ”Minä piän kaikesta muusta musiikista
kuin klassisesta musiikista. Ja minun kiinnostuksenkohteistani hän on yleensä
todennut, että ”sinä et ou ollu koskaan kiinnostunut samoista aiheista ku minä!”.
Ikään kuin elettäisiin jonkinlaista feodalismiaikaa, jolloin mielenkiinnonkohteetkin
olisi tullut valita vanhempien mukaan. Vanhemmat monesti voivat itsekin
kiinnostua samoista aiheista, joista lapset ovat kiinnostuneet mutta tämän lievästi
autistisen ihmisen kanssa on toisin. Tätä todellisuutta vastaan on tässä kohtaa
nimettävä antiteesi ja se on tribalismi. Se siis tarkoittaa tietynlaista
heimoajattelua, jossa omalle heimolle annetaan suurempi arvo kuin toisten jälkikasvulle.
Kun ei ole koskaan kokenut tällaista puolustamista tai rohkaisua vanhempien
puolelta järkyttää se syvästi mieltä, kun joku toinen ihminen osoittaa
erilaista asennetta omaa jälkikasvuaan kohtaan. Toisaalta mielestäni kokemassani
kasvatuksessa on myös hyviä puolia, sillä se muistuttaa kaukaisesti Platonin
yhteiskuntamallia. Olen aina ollut hyvin kiintynyt vanhempiini ja lapsuudenkotiini.
Kuitenkin tällainen vierauttaminen, jota olen toistuvasti kohdannut isäni
taholta, on saanut minut tekemään ratkaisuja, jotka ovat muuttaneet elämäni
kulkua. Yksi tällainen asia on ollut äitini suvun nimen omaksuminen. Vaikka
ihminen saisikin välinpitämättömän kasvatuksen, on selvää, että siinäkin
tilanteessa ihminen haluaa kuulua johonkin joukkoon. Ja ottamalla äitini nimen
käyttöön olen sittemmin voinut kokea kuuluvani joukkoon, vaikka tässä tapauksessa
se onkin jonkinlaista ancestor worshipia, eikä tekemisissä oloa suvun nykyisten
elävien jäsenten kanssa. On kuitenkin sanottava, että esimerkki tästä tribalismista
löytyy lähisuvustani – tässä haarassa ollaan niin viriileitä, että panemisen
halua riittää samalla innolla pikkupojasta vanhaksi papparaiseksi asti, ja tämä on sairasta. Ja tietysti tämän
perheen isä puolustaa urheilujonnejensa oikeuksia ja hyötyä, ikään kuin he
olisivat jonkinlaisia superihmisiä. Ja tietysti lasten morsiamet ja sulhaset
ovat automaattisesti parempia ihmisiä – minulle ei tarvitse tulla kehumaan
naurettavien vävyjensä ja miniöidensä naurettavilla saavutuksilla. Luonto
tarkoittaa niitä ihmiselämässä olevia piirteitä, joiden päälle kulttuuri ei
yllä. Mielestäni kulttuuri on etenkin objektiivista, kun taas luonnon tuomat
vietit ja pyrkimyksen tarpeet ovat etenkin subjektiivisia mielipiteitä, koska ne
eivät ole uniikkeja eivätkä ne poikkea toisistaan. Näin ollen viriilit nussijat
ovat aina subjektiivisia eivätkä he kykene nousemaan objektiivisten arvojen ja
totuuksien tasolle. Tällaisten ihmisten huomio on aina alapäässä ja he eivät
pysty tavallisesti edes käsittämään objektiivisia arvoja ja totuuksia. Todellisuus
siis tarkoittaa luonnon ja kulttuurin yhtymää. Kuitenkin kulttuuri käsittää
suurimman osan todellisuuden alasta ja asian tulisi myös aina olla niin. Eihän
jatkuvuus ja lisääntyminen millään tavalla liity kulttuuriin jota tulisi
ylläpitää koko ajan, häiriintymättä subjektiivisista mielipiteistä kuten
sukuvietistä,
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti