keskiviikko 17. helmikuuta 2016

Miten opetusjärjestelmäämme tulisi muokata

Koulujen tulisi omaksua yksi tai useita erikois-suuntautumisen linjoja oppilaita varten. Tämän takia yläasteiden ja lukioiden tulisi voida järjestää omia opintosuunnitelmasta riippumattomia kursseja, minkä lisäksi voitaisiin järjestää kouluajan ulkopuolella lukuaineiden erikoisaloista kertovia kursseja. Kaikkien koulun ihmisten tulisi olla mukana koulun kehittämisessä ja kouluneuvostossa tulisi olla yhtä paljon oppilaita kuin opettajia, ja valintamenettely oppilaiden keskuudessa suosisi ikäisiään kypsempiä viimeisen luokka-asteen oppilaita.
Opettajista on sanottava, että heidän tulisi harrastaa jatkuvasti kehittävää itsekritiikkiä. Opettajien tulisi kiinnittää huomio etenkin lahjakkaisiin ja ei-lahjakkaisiin oppilaisiin, koska näiden molemman ryhmän jäsenet ovat alttiita ympäristölle. Lahjakkaiden ei tulisi kärsiä oppilaiden keskiryhmän hitaudesta ja heidän tulisi pyrkiä siihen, että he säilyttäisivät potentiaalinsa koko koulun ajan, kun taas oppilaiden heikointa ryhmää tulisi pyrkiä nousemaan alhostaan kohti oppilaiden keskiryhmää. Keskiryhmä usein pysyy paikallaan keskellä.
 Olen kohdannut kouluni aikan opettajia, joiden opetusmenetelmä on perustunut valmiiksi lahjakkaiden mielistelyyn ja heikkolahjaisten ja alisuoriutujien unohtamiseen. Muistan yläasteelta kuinka ylimielisesti opinnon ohjaaja suhtautui siihen, että olin viettänyt kaksiviikkoisen tetin isäni alaisuudessa työskentelevien duunareiden matkassa Kuopiossa.
Opettajien opetustapojen tulisi perustua yleisluontoisimpaan symbolijärjestelmään ja koko ajan pitäisi olla optimoimassa ideaalisinta oppilaiden kesken jakautuvaa opetustilannetta, ja tähänkin vaaditaan itsekritiikkiä.
Oppilaiden tulisi kehittää yhteistyössä toistensa kokemukseen perustuen oppimis-strategioita. Oppilaiden on opittava soveltamaan saamaansa tietoa ilman opettajaa välikappaleena. Oppilaat saisivat käytännön kokemusta elämässä, kun heidät laitettaisiin soveltamaan saamaansa tietoa esimerkiksi jonkinlaisissa osa-aikatöissä. Oppilaiden ei tule mielistellä oppilaita vaan heidän tulee kirjoittaa arvioita opettajista, joiden avulla opettajat sitten harjoittavat itsekritiikkiä. Oppilaiden tulisi löytää erikoistumisen aiheensa mahdollisimman pian, että he voisivat sitten osallistua ylioppilaskirjoituksiin niin, että valitusta erikoistumisen alasta olisi aineen eri aloihin perustuvia yksittäisiä kokeita.
Koko koulujärjestelmän tasolla kirjoittaen on sanottava, että koulujärjestelmän tulisi promotoida etenkin itsenäistä työskentelyä ja tiedonhankintaa. Yo-kirjoituksien muotoa pitäisi voida muuttaa niin, että lukuaineet jakaantuisivat useaan ala-aineeseen oppisisällön erikoisalojen mukaan. Koulujen pitäisi voida päästää irti kankeasta opetussuunnitelmasta, jota kaikki kunnioittavat peläten, mutta kukaan ei tiedä kuka sen on luonut. Näin ollen, kun lukiot irtautuvat opetussuunnitelmasta tulisi niiden voida muuttua täysin yksityisiksi. Kunnallisella puolella voidaan kyllä vielä opettaa kaikenlaista hölynpölyä niille, jotka vielä kaivelevat napaansa ja ihmettelevät olevansa jo lukiossa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti