Miksi opiskelen
filosofiaa
Huom. Käytin
kommentariaatin käsitettä jo 2005 ilman tietoisuutta aiemmista
käytöistä.
Tuleeko filosofian
voida vaikuttaa filosofian ulkopuolelle? Marxin mukaan maailman
selittäminen ei yksinään riitä vaan on pyrittävä myös
muuttamaan maailmaa. Eikö siis itse selittäminen muuta sitä?
Jos ajattelemme tapoja
joilla filosofia operoi, voimme havaita ettei maailman muuttaminen
ole filosofialle avointa, jos filosofian harrastaja ei itse pyri
tuomaan filosofiaa elämään – filosofian selvälle
muukalaismaastolle.
Filosofia on elämän
vastaista koska filosofia syntyy ilmiöistä, joissa elämänmukaisuus
ei ole päässyt jatkumaan. Elämänmukaisuudella tulee ymmärtää
lähinnä niin sanottuja ajan ja tilan, sosiaalisen jatkuvuuden
ilmiöitä. Vaikka filosofia vaatiikin syntyäkseen sosiaalista
jatkuvuutta, on se sosiaalisen jatkuvuuden ”nykymuodon”
vastaista. Vapaa ajattelu tai viisauden rakastaminen on alkeellisessa
muodossaankin ainoa vaihtoehto kommentariaatin vaikutukselle.
Sosiaalisen
jatkuvuuden ”nykymuodolla” on ymmärrettävä niin sanottua
vaikutteellisuuden tilaa, jota kommentariaatti muokkaa.
Kommentariaatti on tunnustushierarkiaa kontrolloiva tunnustuksen
taso, jolla on ylivalta muihin tasoihin nähden. Kommentariaatti
tulee ymmärtää arvo- ja tuki-instituutioiden käsitteiden avulla.
Kommentariaatti on instituutio joka on noussut yhtenä
arvoinstituutiona toisten ylle siten että muista arvoinstituutioista
on tullut entisen joukkonsa jäsenen tuki-instituutioita.
Kommentariaatti on siis suvereeni tunnustuksen taso, joka on päässyt
nousemaan yhdestä hierarkiatasosta muiden hierarkiatasojen
säätelijäksi.
Tunnustushierarkia on
teoreettinen malli ihmisen mielellisestä rakenteesta -
tietoisuudesta, jota ei voida mallintaa muuten kuin teoreettisesti.
Tunnustushierarkia on muodostunut ihmisen tullessa enemmän
tietoiseksi itsestään ja ympäröivästään. Tunnustushierarkia on
aiemmin sisältänyt vähemmän erillisiä ja eriarvoisia
hierarkiatasoja kuin tänään. Ihmisen aivojen kehittyessä kehittyi
hänelle yhä eritellympi sosiaalinen tietoisuus. Sosiaalinen
tietoisuus toi ihmiselle tiedon omista tukijoistaan ja omista
vihollisistaan.
Tunnustushierarkian
taso on muodostunut kollektiivisesti jaetusta arvotunteesta, jolla on
merkitysvalta muihin saman tason arvotunteisiin (joista tulee
tuki-instituutioita) nähden. Kollektiivisesti jaettu arvotunne on
kanonisoitu arvoinstituutioon, jolle on muodostettu
tuki-instituutioita. Tätä myötä koko elämänilmiöiden kirjo on
koodattu tunnustushierarkiaan, joka itse asiassa on keinotekoinen
kulttuurin tai sovinnaisen vaikutteellisuuden tuote.
Viimeiset kaksisataa
vuotta ovat mullistaneet ihmisen ja hänen käsityksensä
ympäröivästä. Sosiaalinen jatkuvuus on saanut monia mahdollisia
muotoja. Teollinen vallankumous on mahdollistanut sen että ihminen
on kyennyt siirtämään monia itsestään havaitsemia kykyjä
itsestään nähden ulkoiseen koneiden suoritettavaksi.
Ihmisen
tunnustushierarkia oli kehittynyt jo keskiaikaan tulemisen aikaan
lopulliseen muotoonsa. Kaikki myöhäisempi vaikutus on ollut
tunnustuksen tasoihin nähden suvereenin kommentariaatin vaikutusta.
On teoreettisesti
hauskempaa ja perustellumpaa puhua evoluutiosta ihmisen omasta
toiminnasta riippuvaisena kehityskulkuna kuin Darwinin mallissa jota
ei luonnontieteen menetelmin voida perustella. Koska ihmisen toiminta
ei välttämättä ole aina parempaa kuin ei-toiminta voidaan
hypoteesiin postuloida myös devoluutio ja revoluutio. Devoluutio on
kehityskulku joka seuraa kun kommentariaatti vaikutteellistaa
sosiaalisen jatkuvuuden taskun. Tuolloin kommentariaatti hierarkisoi
uudelleen tuolla hetkellä vallitsevaa hierarkiaa. Revoluutio on taas
harvinainen ilmiö, jossa muokattava sosiaalisen jatkuvuuden aines
irtaantuu kommentariaatin vaikutuksesta.
Kommentariaatin
toiminta ei ole hyväksi koska ihmisellä on taipumus suuntautua
päämääriinsä emergenttisesti (päämäärät kehittyvät
tasoissa ja merkittävän päämäärän tavoittaminen laajentaa
tietoisuutta). Hierarkia taas on vastakkainen organisaation muoto
emergenttisesti syntyvään organisaatioon nähden. Ihminen joka ei
ole pelkästään institutionalisoiduista arvotunteista ja niitä
kannattelevista tuki-instituutioiden vähemmän merkitysvaltaisista
arvotunteista vaikutteellinen on parhaassa tilassa kyvyllinen luomaan
tunnustushierarkian itse.
Kypsäksi,
ajatteluun kykeneväksi henkilöksi edetäkseen, henkilön on
kyettävä irtautumaan sosiaalisen jatkuvuuden taskuista, koska
nykyteknologian ansiosta kommentariaatti, vallitsevan
arvojärjestelmän muuntelulaite, kosmetisoiva katse, voi
vaikutteellistaa ihmisen toimimaan sosiaalisen jatkuvuuden taskuissa
vallitsevien odotuksien ehtojen mukaan. Tällöin ihminen ei voi
päästä hyviin päämääriinsä – päämäärien kehitystasot
sortuvat ja ne relatisoituvat absurdin kokemukseksi, jota on
parhaiten kuvaillut Albert Camus.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti