Miettiessäni sitä,
mihin ihmisen kannattaa käyttää voimavarojaan ja aikaansa, tuli
mieleeni ajatus siitä, miten ihmisten kannattaisi tarkkailla sitä,
miten toiset ihmiset tekevät rajanvedon universaalin ja
partikulaarisen ja pyhän ja profaanin välille. Se liittyy
esimerkiksi tunnustetun uskonnon muotoon ja uskonnosta peräisin
olevien johdannaisilmiöiden rakenteeseen. Mitä yhteisössä on
sallittua tehdä monesti kertoo siitä, millaisia uskonnollisia
vaikuttimia yhteisössä on. Uskonnollista fundamentalismia, joka voi
ottaa kuristusotteen ihmisestä ja hänen eettisestä
vakaumuksestaan, on pidettävä kielteisenä tapana lähestyä
todellisuutta ja sen hallintaa. Tämän vuoksi ihmisten tulisi
pyrkiä lähestymään uskonnollisen fundamentalismin vaaraa
tukemalla ajatusta kansalaisuskonnosta. Kansalaisuskonto tarkoittaa
sellaista uskonnollisten arvotunteiden kokoelmaa, joka yhdistää
kaikkia yhteiskunnassa vallitsevia partikulaarisia uskontoja. Se on
täysin sekularisoitunut uskonto, jonka tarkoitus on lähentää
kaikkia yhteiskunnassa eläviä tahojan toisiinsa. Aikansa kannattaa
toki käyttää pyyteettömään toimintaan yhteisen hyvän eteen.
Tunnustushierarkian vastaisesti pyrimme emergentoimaan arvotunteet
joita koemme, ne siis aina pysyvät yhteydessä toisiinsa ja ottavat
toisiltaan vastaan syötettä ja palautetta. Kaikkien uskontojen on
muokkauduttava ja muovauduttava ne kokevien ihmisten elämistä ja
kokemista asioista. Kaikki uskonnot kuuluvat elämään ja kaikkiin
elämiin ei kuulu uskonto, jokin uskonto ei määritä koko elämää,
ne ovat siihen samanaikaisesti kuuluvia instituutioita. Uskonnollisen
instituution tulisi olla pyyteettömän toiinnan kohde ja sen tulisi
kaikista vähiten vaatia tukea sitä mahdollisesti tukevilta
instituutioilta. Uskonto ja uskonnollisten tunteiden taso on kaikkein
eniten itsessään, se heijastelee koko yhteiskuntaa jonka piirissä
se toimii ja on olemassa. Uskontoihin olennaisena osana kuuluvat
käytännöt ja eettiset opetukset. Näiden piirissä voidaan sanoa,
että uskonto joka elää läpi yhteiskunnan läpikäymät vaiheet,
on uskontoa, joka pystyy parhaiten sopeutumaan yhteiskunnan
jäsenilleen antamaan tapaan suhtautua elämään. Toki uskontokin
pystyy vaikuttamaan itsestään ulospäin, mutta tänä päivänä,
kun uskonto ja uskonnolliset arvotunteet sijaitsevat korkeimmalla
yhteiskunnallisen rakenteen tasolla, uskontojen on ymmärrettävä,
että kaikki muu yhteiskunnassa sijaitseva ja ihmisyyteen liittyvä
substanssi on jotain minkä täytyy voida antaa merkitys myös siihen
miten uskonto esiintyy ihmisten arkipäiväisessä elämässä.
Sekularisoitu uskonto tarkoittaa sitä, että inhimilliset olosuhteet
joissa ihmiset ovat, voi vaikuttaa siihen, miten uskontoa muovataan
ja miten sen voidaan odottaa ottavan osaa ihmisten elämään.
Etiikan keskeisin kysymys on edelleen: ”Mikä on parhaaksi
ihmiselle ja ihmisille?” Uskonnon ei tulisi olla jotain mikä
asettaa ihmiset merkittävien koettelemusten yhteyteen. Uskonnon
tulisi olla ilon ja onnen asia, ja sen tulisi kohottaa ihmisten
olemassaoloon liittyvää onnellisuutta. Uskonnon tulisi olla
suojeleva ja hengellisellä tasolla haasteita tarjoava instituutio,
ja nykyaikaisessa yhteiskunnassa eläessämme voidaan sanoa, että
kaikki erilliset uskonnot tulisi yhdistää yhden kirkon alaisuuteen,
jonka sisällä he voisivat eri asteisiin ulottuen harjoittaa myös
yksittäisen uskonnon asioita, mutta samanaikaisesti kaikki uskonnot
olisivat yhdistyneinä yksittäisen yhteenkokoavan uskonnon,
ihmisyyteen ja inhimillisyyteen erikoistuneen uskonnon alaisuuteen.
Soveltava etiikka tulisi ottaa käyttöön uskonnollisista
kysymyksistä käytävään keskusteluun ja sen kehittymistä tulisi
pitää tärkeänä asiana siinä kun pyritään kehittämään
keskistä kirkkoa, joka voisi yhdistää erillisiä uskontokuntia
samalla kun pyritään luomaan polyteistinen uskonto, jossa mikään
fundamentalistinen liike ei saisi yliotetta siinä kun luodaan
sääntöjä sille mikä on ihmisille parasta silloinkin kun
uskonnollisia liikkeitä on olemassa. Kansalaisuskonto olisi
enemmänkin kansalaisyhteiskunnan piiriin kuuluva liike, kuin valtion
tai yhteiskunnan keskushallintojärjestelmän alainen instituutio.
Polyteistista jumalkäsitettä, joka tulee antiikin Kreikasta, tulisi
levittää kouluissa kansalaistaidon tunneilla, ja vähitellen sen
myötä rakentaa pohjaa sille kehitykselle, joka voisi johtaa
edistykselliseen uskontokuntia yhdistävään kansalaisuskontoon.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti