Henkinen kehitys tai
henkinen evoluutio tarkoittaa yksilön sisäistä kehitystä ja sen
havaintoa minuudessa, ei vaikutteellisesti havaittua edistystä
ulkoisessa ja ympäröivässä yhteisössä. Yksilöön liittyvä
henkinen kehitys näkyy yhteiskunnassa sen kehittämiseen liittyvinä
esimerkillisinä toimina, aloitteina ja suunnanottoina.
Opiskelijat
mellakoivat maanantaina opintorahan korotuksen puolesta. Myös
oppilaitoksellani Kuopion Lyseon lukiolla tiedettiin tuosta
tapahtumasta loistavan tiedotuksen ansiosta. Seinälle asetettuun
lehtiseen oli painettu ”barrikadeille nousua” vaatinut lause.
En pidä
tendensseistä, jotka johtavat tai avaavat tietä ”barrikadeille
nousuun”. Tiistain Savon Sanomista sain nähdä jutun, jonka
kuvista erotin uhmakkaita restonomi- ja proviisoriopiskelijoita.
Kaupungintalon nurkalla kyyristelivät seudun kansanedustajat
varmistelemassa myönteistä henkilökohtaisten konnotaatioiden
ketjua ensi vuoden eduskuntavaaleihin.
On tietysti
luonnollista, että korkeaan elintasoon äidin ja isän luona
tottunut opiskelija ei tyydy siihen elämään, minkä hän voisi
mahdollistaa omilla varoillaan. Näitä ”omia” varoja ovat itse
tehdyllä työllä hankitut varat, opintolaina ja vanhemmilta saatu
avustus.
Henkinen kehittyminen
tarkoittaa riippumattoman olotilan omaksumista suhteessa ulkoiseen,
siihen, jonka vaikutus voisi olla merkitystä antava. Ihmisen
henkinen evoluutio tekee ihmisestä vallitsevat realiteetit
ymmärtävän ihmisen. Vallitseva realiteetti on mm. sukupolvien
vuoroittainen vaikutus yhteiskunnan tilaan.
On selvää, että
barrikadeille nouseminen pienen, lähes mitättömän ja myöntämisen
jälkeen varmastikin halveksutun korotuksen puolesta ei kerro
kovinkaan kaunista kieltä mistään. Näiden ihmisten tulisi olla
henkisesti kehittyneitä, jotta he voisivat todella mahdollistaa oman
tulevan asemansa opintojensa jälkeen. Tällainen toiminta ei kerro
siitä.
Mistä opiskelijan
menot syntyvät? Miksi hän ei voi käydä töissä, mikäli hänellä
ei ole muutakaan mahdollisuutta rahoittaa opintojaan? Toisiko
viidentoista euron kuukausittainen korotus dramaattisen muutoksen
kaikkeen tähän?
Opiskelijan menot
pienenevät mielestäni merkittävällä tavalla, jos hän ei ole
erikoistumassa ns. ”päihdealaan”. Kosteat juhlat ja muu
oheistoiminta ovat saaneet muutenkin aivan liian suurta merkitystä
modernissa kuvassa akateemisen opiskelun luonteesta.
Kynnys barrikadeille
nousemiseen on laskemassa huomattavaa tahtia. Tiedän että muutama
angstinen piipertäjä otti koulustani osaa tuohon mielenosoitukseen
vain sen kuvitellun luonteen vuoksi. Valitettavasti poliisien bussit
ja turvaketjut puuttuivat tuon mölisevän lauman ympäriltä sen
kulkiessa pitkin Tulliportinkatua kohti kaupungintaloa.
Mutta miksi minä,
tuleva yliopisto-opiskelija en tunne huolta omien opintojeni tähden?
Miksi en usko, että viisitoista euroa voisi olla lopullisen
toimeentulon mahdollistaja? Miksi minä näen tuon kaiken vain
Smash-Asemiin liitettävänä jatkeena, jota se irrationalismissaan
varmasti on?
Surullista on se, että
vaalikarjaa hamuavat Partaset ja Mustoset yms. ovat välittömästi
tekemässä eron näiden kahden suunnan välille, vaikkei sitä
mielestäni voida havaita.
Olen idealisti, sen
vuoksi uskon, että oheistoiminta ei voi täyttää akateemisen
opiskelijan arkea, hänen elämänsä ehkä tärkeimpinä vuosina.
Ilmoittaudun elämään askeettisesti korkeakouluopintojeni ajan –
menoni eivät tarvitse yllämainittua summaa, koska en aio opiskella
päihteiden käyttöä.
Opiskelijan on
elettävä vanhempiensa rahoilla, opintolainalla tai itse tehdyllä
työllä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti