Ranskalaisen
filosofin ja ajatusjärjestelmien historian professorin Michel
Foucault’n (1926-1984) mukaan yksilösubjektin muotoutuminen on
erityisten yksilöllistävien valtakäytäntöjen ja teknologioiden
tulosta. Erityiset ”poliisikäytännöt” säätelevät ja
muokkaavat yksilöitä valtion jäseninä. ”Vallankäytön
juridis-diskursiivisen representaation” mukaan ”valta on
suvereenin valtaa alamaisiaan kohtaan, ja laki on tämän vallan
manifestaatio, muoto ja legitimaatio”. Modernit valtateknologiat
eivät Foucault’n mukaan perustu Lakiin vaan Normiin, uudenaikainen
vallankäyttö on normalisoivaa vallankäyttöä. Sosiaalisen
oikeuden ja hyvinvointivaltion aikana normatiivinen järjestys valtaa
oikeudellisen järjestyksen.
Voidaan
nähdä neljä tunnusmerkkiä Foucault’n tulkinnassa vallankäytön
juridis-diskursiivisesta representaatiosta. Ensimmäiseksi valta
käsitteellistetään oikeudellisesti: ”oikeus on samanaikaisesti
vallankäytön muoto ja sen legitimaatio. Toiseksi valta käsitetään
juridisessa diskurssissa suvereenin vallaksi. Kolmanneksi vallan
vaikutukset esitetään negatiivisin termein kuten ”valta kieltää,
ehkäisee, ottaa pois” ja viimeiseksi suvereeni oikeudellinen valta
on perusluonteeltaan diskursiivista. Foucault’lle olennainen on
suvereniteetin ongelma valtakysymyksen alkupisteenä.
Foucault’n
mukaan uuden ajan alku synnytti uudentyyppisiä poliittisia
diskursseja ja uudentyyppisiä vallan teknologioita. Foucault’n
analyysin keskeinen käsite on ”gouvernmentalité”,
”hallinnoiminen”. Hallinnoiminen on Foucault’lle tapa jolla
yksilöiden tai ryhmien käyttäytymistä ohjataan. Käsitteellä ”la
police” taas kuvattiin kuninkaan, monarkille kuuluvan vallan
pidikkeitä ”la police täydensi niitä rajoituksia joita asettivat
oikeudenmukaisuus ja uskonto.”
Teoksessa
”La volonté de savoir”, Tiedontahto (1984) esitetään erityinen
”biovalta” modernin vallankäytön keskeisenä muotona.
Biovaltaan liittyvällä ”biopolitiikalla” ohjaillaan väestöjä.
On kuitenkin myös yksilöihin kohdistuvaa yksilöllistävää
vallankäyttöä. Teoksessa ”Surveiller et punir” Tarkkailla ja
rangaista (1975) esitetään valtateknologiat kurinpitona,
mikrovallan käytön mekanismeina, jotka ovat aiheuttaneet modernit
yksilösubjektit. Subjektit eivät siis aiheuta valtaa, vaan valta
aiheuttaa subjektit. ”Kurinpito” ei seuraa Lakia vaan Normia.
”Kurinpidolliset arvostelmat ovat normatiivisia arvostelmia.”
Laki on kaksinapainen koodi (kielletty-sallittu, laillinen-laiton),
Normi ilmaisee itseään hierarkkisessa skaalassa. Normi paljastaa
aina tietyn ryhmän yksilöllisiä eroja. Ihmistieteet kuten
lääketiede ja kriminologia saivat uuden ajan alusta lähtien
tehtäväkseen tuottaa sen empiirisen tiedon jota Normi
kurinpidollisten arvostelmien mittapuuna olettaa.
Foucault’n
mukaan elämää säätelevän valtateknologian historiallinen tulos
on hänen luonnehtimajnsa ”normalisoiva yhteiskunta”. Foucault’n
kehittely kurinpitovallasta asettaa yhteiskuntasopimusteorian
sisällön jokseenkin päälaelleen: ”yksilösubjektit eivät tuota
valtaa vaan valta tuottaa yksilösubjektit.” Kurinpito kehittyi
valistuksen myötä oikeudellisten vapauksien kanssa käsi kädessä
- ”Kurinpito oli demokraattisen oikeusvaltion kehityksen ja
toiminnan pimeä puoli.” Kurinpito on ”vastaoikeus” joka toimii
niiden rajojen tuolla puolen, jotka Laki asettaa vallalle. Foucault
väittää että myös demokraattisessa oikeusvaltiossa Lain
tehtäviin kuuluu kurinpidollisen vallankäytön legitimoiminen.
Kaikki sosiaalinen toiminta on Foucault’lle strategista toimintaa,
laskelmoivaa valtapeliä. Foucault’n mukaan ”oikeus” on
vallankäytön koodi joka suuntautuu ylhäältä alaspäin. Oikeus
nimeää, luokittelee ja erottelee ihmisiä ja ihmisten ryhmiä.
”Suvereeni valta sanelee lait alamaistensa noudatettaviksi.”
Yhteiskunta
muuttuu Foucault’n mukaan vain vallankäytön menetelmien
muuttuessa. Kuitenkin Foucault’n mukaan laki joka perustuu vapauden
ja tasa-arvon ideoihin voi myös suoranaisesti kääntyä
kurinpidollista valtaa vastaan. Kurinpidollisissa suhteissa
harjoitettavaan vallankäyttöön voidaan suhtautua myös
perusoikeussuojan sisältä käsin, jolloin sen merkitys laimentuisi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti