Ihmisenä oleminen on jotain mikä
koskettaa kaikkea ihmiselle tapahtuvaa ja sitä mitä ihminen
aiheuttaa ihmisenä maailmalle ja mitä maailma aiheuttaa ihmisen
kautta toisille ihmisille. Peruskysymykset, jos pohdimme ihmisenä
olemisen peruskysymyksiä, tarkoittavat sen kaltaisia kysymyksiä
jotka takaavat pohjan vähemmän merkityksellisten kysymysten
pohtimiselle ja niiden kysymiselle. Lopulta kuitenkin kun pohdimme
kysymyksiä filosofisen analyysin valossa, voimme havaita että monet
vähämerkityksellisiltä vaikuttavat kysymykset voivat lopulta
ilmetä hyvin tärkeinä ja huomionarvoisina. Nimenomaan se, että
jos maailmankatsomuksellisia ongelmia ja kysymyksiä saataisiin
yleitettyä ihmisten arjen keskuudessa, niin voitaisiin havaita, että
kaikki kysymykset voitaisiin nähdä merkityksellisinä sen takia,
koska merkittävät kysymykset liittyvät yleensä tavallisimpaan
arkeen, esim. siihen mitä ihminen laittaa arkisin suuhunsa ja mitä
ihminen pukee arjessaan päällensä. Muun muassa Tukholman
yliopiston valtio-opin professorin Michele Micheletin ja Illinoin
yliopiston valtio-opin professorin Andrew McFarlandin tutkima ja
korostama luova osallistuminen voi tarjota mahdollisuuksia
merkittävien periaatteellisten kysymyksien tuomiseksi ihmisten
päivittäiseen arkeen. Ihmisyyden voidaan katsoa tarkoittavan
aidointa ihmisenä olemisen laatua. Voidaan katsoa, että ihmisillä
on tiedostamattakin tavoite toteuttaa ihmisyyttä. Se ei kuitenkaan
tarkoita sitä, mitä kyseenalaistamattomaan hyvyyteen uskovat
ihmiset tarkoittavat hyvyyden ja altruismin käsitteillä.
Ihmisyyteen liittyy myös julmuus, epäoikeudenmukaisuus ja
epäreiluus. Ihmiset jakaantuvat ihmisyyden eri puolten
ilmaisemisessa erilaisten potentiaalisuuksien kautta. Toiset ihmiset
omaavat potentiaalin ihmisyyden korkeimpien ja arvokkaimpien
piirteiden ilmentämiseen ja jotkut ajautuvat, eivät pelkästään
itsensä vuoksi, rikollisuuteen ja pahuuteen. Mielestäni kuitenkin
yhteiskunta voi säädellä sitä, miten ihmiset voivat ilmaista
ihmisyyttään ja mitkä sen ihmisyyden yksittäisistä piirteistä
ilmenevät erilaisissa tilanteissa. Mielestäni voidaan sanoa
yhteiskunnan aiheuttavan suuremmin rikollisuutta kuin pelkästään
jonkinlainen ihmisiin ja ihmisyyteen piilevä pahuus. Yhteiskunnan
suhtautuminen ihmisyyteen ja sen tapa kohdata ihmisyyttä määrittää
hyvin suuresti sen, millaisia ongelmia yhteiskunnan sisällä
ilmenee. Jotta ihmisyyttä voitaisiin tulkita yhteisöllisissä
yhteyksissä, olisi yhteiskunnan kiinnitettävä huomiota siihen
millaisia ihmiskuvia yhteiskunnan sisälle kuuluvien ihmisten
keskuudessa ilmenee. Ihmisyys muodostuu ihmisten keskuudessa siitä
odotuksesta joka liittyy ihmisten ylläpitämiin ihmiskuviin.
Ihmisenä olemista voidaan tarkastella myös ihmisen ja toisten
ihmisten välistä suhdetta tarkkailemalla. Voidaan sanoa, että
ihminen tunnistaa toiset ihmiset ja toisen ihmisen ihmiseksi
kokemalla empatiaa heitä kohtaan. Empatian välityksellä
tunnistetaan toinen ihminen ihmiseksi. Kuitenkin voidaan sanoa, että
toiset ihmiset tunnistavat ihmisen tunnistamiensa laatujen kautta.
Ihmisten keskuudessa ei voida katsoa ilmenevän yhdenmukaista
empatian käsitettä, sillä ihmisten empaattisuus eli halu ja tarve
samaistua toisten ihmisten asemaan ei ilmene kaikilla samalla
tavalla. Ja voidaan sanoa, että nykypäiväinen kulttuuri suosii
juuri sosiopaattisia ja psykopaattisia ominaisuuksia ihmisissä.
Ihmisillä on satoja tai jopa tuhansia facebook-kavereita, mikä
itsessään jo aiheuttaa sen, että näistä kavereiksi
tunnistetuissa on vain pieni osa ihmisiä, jotka todella saavat
huomiota ja tunnustusta kyseenä olevalta ihmiseltä. Oleminen
tarkoittaa peruskysymysten yhteydessä etenkin liitteessä olemista
ja kokemista jonkin kautta. Liitteessä oleminen tarkoittaa sitä,
että jokin teko tehdään huomioiden jotain sellaista,mikä
muodostaa ihmisen olemiseen nähden liitteen. Sellainen voi olla
esimerkiksi perhe, isänmaa tai koti. Jonkin kautta kokeminen
tarkoittaa sitä, että ihminen kokee asioita esimerkiksi
ajallisuuden ja tilallisuuden kautta. Kokemista ei siis voi irrottaa
tietyistä korkeampaan tieteellisyyteen liittyvistä piirteistä,
ellei oteta huomioon sellaisia epäsovinnaisia kokemisen muotoja
jotka liittyvät esimerkiksi laittomiin päihteisiin ja joihinkin
alkoholin lajeihin. On tarvetta myös tarkastella minän ja maailman
välistä suhdetta. Se tarkoittaa etenkin sisällä olemista, mukana
olemista, maailman suuntautumista minuun ja minän suuntautumista
maailmaan. Sisällä oleminen tarkoittaa sitä, että ihmistä
voidaan tietyssä mielessä pitää maailman kokonaisuuden
osajoukkoa. Mukana oleminen tarkoittaa sitä, että maailman sisäiset
tapahtumat vaikuttavat kaikkiin niihin, jotka ovat mukana maailmassa.
Maailman suuntautumisesta minuutta kohtaan aiheutuu ihmisen kokema
maailmankuva ja minän suuntautumisesta maailmaan syntyy yksilölle
ihmiskuva. On kuitenkin lopuksi sanottava, että tärkeimmät
kysymykset näiden kovin metafyysisiltä vaikuttavien kysymysten
sijaan löytyvät käytännöllisestä elämästä ja ihmisten
tavallisesta arjesta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti