Elämä on jotain mikä ilmenee
pysyvyyksinä. Eläminen on joidenkin invarianttien ilmenemistä
jatkuvuudessa. Se tarkoittaa merkitystä antavan tai sisältävän
havaitsemista. Pysyvyys tai invariantti on jotain mikä voidaan
käsitteellistää. Se on jotain mikä pysyy samana, se tarkoittaa
samana pysymistä. Jatkuvuus on jotain missä toistuu asioita samalla
jatkuvuudella. Ne voivat olla pysyviä eli invariantteja tai
muuttujia, jotka saavat tilanteesta riippuen erilaisen hahmon tai
olemuksen. Asenne on jotain mikä tarkoittaa pitämisen ilmenemistä
suhteessa tapahtuvaan tai tapahtuneeseen. Tapahtuma on jotain mikä
tulee tai on tarkoitettu tulemaan olevaan. Pitäminen on jotain mikä
pysyy samana suhteessa muuttujaan. Asenne tarkoittaa tapaa nähdä
jotkin asiat, tapaa nähdä asiat olevassa. Ilmeneminen tarkoittaa
jotain mikä voidaan mahdollisuuksien mukaan nähdä. Se tarkoittaa
myös sitä, miten on kehittynyt näkemään pysyvyyksiä. Etsintä
tarkoittaa sitä, että mahdollisuuksien mukaan vaihdetaan jotain
sellaista mikä voidaan niiden olemuksen perusteella vaihtaa.
Vaihdettavissa oleva on jotain mikä voidaan korvata uudella.
Vaihtaminen taas tarkoittaa sitä, kun jokin entinen korvataan
uudella. Elämänasenteen etsiminen on tärkeää siksi, koska
suhtautumisen löytäminen on tärkeää. Ja se on tärkeää sen
takia, koska ihmisellä on taipumus pyrkiä sopuun elämän ja kaiken
elämässä ilmenemisen kanssa. Suhtautumisen löytäminen tekee
laajemmaksi ihmisen suhdetta maailmaan. Elämänasenteen etsiminen
tarkoittaa sitä, kun yritetään etsiä sen kaltaista positiota
maailman ilmiöiden sisällä, joka voisi helpottaa ihmiselle sitä,
kun otetaan kantaa maailman ilmiöihin ja pyritään luovimaan niiden
keskellä. Ihmiselle tapahtuu maailmassa asioita, ja noiden asioiden
luonne on monasti hyvin ambivalentti. Ne voivat olla asioita, jotka
herättävät ihmisessä monenlaisia tunteita: myönteisiä,
kielteisiä, neutraaleja ja ambivalentteja. Ihmisen elämänasenteen
tulisi olla parhaimman mukaan sellainen, että se voisi ottaa
huomioon ihmiselle koituvien tapahtumien ja ilmiöiden osien
kokonaisuuden. Mielestäni ironinen asenne maailmaan on useimmissa
tapauksissa terveellisin ja turvallisin asenne maailmaan. Ironia
tarkoittaa asioiden esittämistä peitetyssä merkityksessä. Silloin
se antaa tosikoille ihmisille oikeuden nähdä kyseenalaiset ja
arveluttavat mielipiteet kunniallisessa, säädyllisessä ja
siveellisessä mielessä ja merkityksessä. Kuitenkin ne jotka
osaavat ironiaa ja ymmärtävät sitä niin itse ironian sekä
sarkasmin ja itseironian merkityksessä, näkevät että tässä
ihminen pyrkii pitämään pinnallisen merkityksen säädyllisessä
järjestyksessä mutta antaa tarkkaavaiselle havainnoijalle
mahdollisuuden löytää ironisoijan todellinen mielipide. Kaikkein
taidokkain maailmankirjallisuus on kirjoitettu ironisoiden tai
vieläkin kehittyneemmällä kirjoittamisen muodolla: satirisoiden.
Ihmiselle pyritään useasti tarjoamaan monenlaisia
maailmankatsomusjärjestelmiä monenkaltaisten
indoktrinoimissysteemien välityksellä. Näitä ovat niin koulu,
rippikoulu, työpaikka, armeija, mielisairaala jne. Näissä
ihmisille pyritään välittämään käsitystä siitä, mitä on
olla ihminen ja etenkin mitä on olla ihminen säädyllisessä
merkityksessä. Vielä muutamia vuosikymmeniä sitten nuo
instituutiot ja järjestelmät joiden elämänasenteen kanssa ihmisen
tuli päästä yhteyteen olivat vielä kovin selviä ihmisille ja
etenkin niille korkeaan asemaan päässeille ihmisille, jotka
hyötyivät siitä, että ihmiset noudattivat tiettyjä määrättyjä
sosiaalisia ohjeita ja eetosta. Tervein elämänasenne on mielestäni
aiemman mukaan riippumaton ironia, joka ei aseta pohjalleen
minkäänlaista tavoittamatonta arvojen sijaintipohjaa. Kaikkien
arvojen tulisi olla sijainnissaan kaikkien tavoitettavissa ja
tarkastelun ulottuvilla. Olisi nähtävä, että semmoinen aika,
jolloin ihmiset vielä näkivät sanellut arvot omina arvoinaan,
tulisi olla jo mennyttä. Terveimmän elämänasenteen tulisi olla
sellainen, jonka avulla ilmiöitä arvojen muodossa tulisi voida
tarkastella tämän elämänasenteen sisällä. Ironian tulisi olla
vapaata, jolloin vakavuus ja ylenpalttinen nöyristely tiettyjen
arvojen edessä voisi olla lopussa. Elämänasenteen tulisi kuitenkin
lisäksi olla samassa vakaassa suhteessa elämään, koska
elämänasennekin on pysyvyyksien ylläpitämistä suhteessa
muuttuvaan, aivan kuten elämäkin on pysyvyyksien tai invarianttien
ilmenemistä suhteessa muuttuvaan jatkuvuuteen. Elämänasenne on
siis transsendentaalisen aseman löytämistä suhteessa elämään,
se on tarkkailutason nostamista toiselle tasolle elämän ylle siten,
että elämä tulee suoraan varsinaisessa muodossaan
tarkasteltavaksi. Asenteen on siinä mielessä muututtava sen myötä
kun elämän ilmiöt muuttuvat Elämän havainnoimisen tulisi siis
voida muuttua sen myötä kun se, mitä havaitaan muuttuu elämän
viitekehyksessä. Koska se, mitä elämä voi tuoda tarkasteltavaksi
on sellaista, mikä vaatii laajan tunneskaalan on siihen mitä elämä
tuottaa voitava suhtautua tavalla, joka voisi olla kaikenlaisen
ilmiösyyden hyväksyvää. Ironinen asenne tarkoittaa asennetta,
joka hyväksyy sen, että maailma voi tuoda mitä tahansa
havaittavaksi. Se on ihmisen terveyteen tutkitusti parantavalla
tavalla suhtautuva asenne. Se, joka pitää asioissa mukana keveyden
voi todenmukaisimman löytää asioista niiden ytimen ja pyrkiä
tasapainoisuuteen asioiden kokonaisuuden kanssa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti