Haluaisin nyt pohtia sitä, miten
todellisuus rakentuu havaittavaksemme, voidaanko siihen vaikuttaa ja
mikä tapa tai mitkä tavat voisivat olla oikeimpia todellisuuden
havaitsemisessa. Todellisuus on sitä miten kaikki ilmenevä
merkitään meille havaittavaksi. Todellisuuteen voidaan helposti
nähdä vaikuttavan kaksi merkitystä antavaa komponenttia. Toinen on
sosiaalisuudesta lähtöisin oleva perusta ja toinen totuudesta
lähtöisin oleva perusta. Totuus on jotain mikä ilmenee syvimmissä
(Ursymbolen) symboleissa mitkä välittävät jotain perustavaa
totuudesta. Sosiaalisuudesta lähtöisin oleva perusta kertoo jotain
sosiaalisessa elämässä tapahtuvasta tulkitsemistoiminnasta.
Sosiaalisessa perustassa siis tulkitaan totuudesta lähtöisin olevia
syväsymboleita ja näistä kahdesta alueesta, jotka yhtyvät
todellisuudessa, syntyy perustava todellisuus. Todellisuus kertoo
siis jotain siitä, miten ilmiöt ilmenevät siinä ympäristössä
ja todellisuusilmapiirissä, joka on ympärillämme. Arvotus
todellisuuden kokemistapojen välillä liittyy siihen korostuuko
totuus- vai sosiaalislähtöisyys. Lähtökohdat tälle arvostelulle
liittyvät usein siihen, miten tätä kysymyksenalaista tietoa
käytetään. Todellisuuden käytännölliselle osalle annetaan suuri
arvo siinä, kun kysytään sitä, miten todellisuutta tulisi tulkita
niissä arvioissa joissa etsitään todellisuuden oikeinta
tulkittavuutta. Kokemisessa on monesti olennaista tieto siitä, miten
todellisuutta kokemisen jälkeen käytetään yhteiskuntaelämässä.
Todellisuuteen liittyy olennaisesti halu antaa järjestysperusteille
strateginen suunta. Todellisuus on sitä, miten totuus ilmenee
ollessaan tekemisissä sosiaalisen tilan kanssa. Voidaan katsoa, että
sosiaalinen ja totuus ovat todellisuuden rakentumisessa lähes
samanarvoisia. Todellisuus on mielestäni kuitenkin miltein aina
relatiivinen: Ilmenevät ilmiöt voidaan nähdä aina erilaisilla
tavoilla. Tapa suhtautua sosiaaliseen tilaan tarkoittaa miltei aina
sitä, millainen halu ihmisellä on osallistua käytännön elämään.
Käytännön elämään osallistuminen tarkoittaa aina tapaa saada
ulkoisesta palautetta ja syötettä. Sen taas voidaan katsoa
tarkoittavan sitä, miten ihminen suhtautuu maailmaan. Maailmaan
suhtautumisen tapoina voidaan oikeastaan nähdä kolme erilaista
vaihtoehtoa. Ne ovat optimismi, pessimismi ja neutralismi. Tapa
suhtautua maailmaan ennakkoasenteisen myönteisesti, tapa suhtautua
ennakkoasenteisen kielteisesti ja tapa suhtautua ennakkoasenteisen
välittömästi ja kantaaottamattomasti. Tapaan nähdä todellisuus
littyy siis sosiaalinen perusta ja totuudellinen perusta.
Totuudellinen perusta perustuu tapaan tunnistaa totuuden elementtejä
ja sosiaalinen perusta perustuu tapaan hahmottaa tilallisuutta ja
sosiaalista elämää. Tapa nähdä totuus tarkoittaa jotain mikä
liittyy järjestelyn periaatteisiin. Se tarkoittaa sitä, miten
ilmiöt ilmenevät totuudessa ja sen jälkeisessä todellisuudessa.
Todellisuuden vastakohtaa epätodellisuutta voidaan myös tulkita
tässä yhteydessä. Sen voidaan katsoa tarkoittavan jotain
sellaista, mikä toimii totuutta tai sosiaalisuutta vastaan. Se
tarkoittaa halua johtaa perusteiden nimeämisen kautta toimintaa ja
ajattelua harhaan. Siinä omitaan etenkin totuuden elementtien
niemämisen mahdollisuus monopolisesti itselle. Epätodellisuus
tarkoittaa halua näyttää kaikki ”ilmenevä” eri tavalla kuin
miten toiset sen näyttävät tai ovat sen näyttäneet. Siinä
nimetään asioita ottaen huomioon sen mikä edistää omia
tarkoitusperiä tässä nimeämisessä tai jossain siitä koituvan
yhteydessä. Kyseessä ovat siis ”ilmenevän” johdokset, jotka
saadaan aikaan sillä, kun annetaan kaikille ilmeneville asioille
uusia nimiä ja siten omitaan näistä niiden alkuperään johtavia
piirteitä ja piirteiden johdoksia. Todellisuus on monasti
esimerkiksi sitä, miten kaikki huomiolle pantava asiaperäisyys
ilmenee yhteiskuntaelämässä. Tätä näin tarkastellessa voidaan
helposti havaita, että todellisuuden havainnoiminen voi olla myös
sellaista, että se voi keskittyä ilmiöiden alkuperään tai
siihen, mitä ilmiöistä koituu usein sellaisessa tilanteessa, jolla
ei ole suoranaista kausaalisuhdetta alkuperäiseen tilanteeseen,
jossa ei ole vielä päätetty oikeimmasta suhtautumisen tavasta.
Todellisuuden arvottamisessa voidaan siis arvioida esimerkiksi ilmiön
alkuperästä kertovia genealogisia periaatteita ja toisaalta
sellaisia periaatteita, jotka kertovat niistä mahdollisuuksista,
jotka liittyvät ilmiön saamaa asemaa mahdollisuuksien välillä
valikoidun tulevaisuuden yhteydessä. Tässä siis voidaan havaita
se, miten esimerkiksi vallitseva aikakäsitys voi muokata sitä,
miten ympärtöivä todellisuus havaitaan. On olemassa monia
ympäröiviä todellisuutta sääteleviä järjestelmäkomponentteja,
jotka säätelevät sitä, miten todellisuus asettuu
havainnoitavaksi. Todellisuudesta voidaan näin ollen erottaa tietyt
todellisuuden muodosta vastaamassa olevat järjestelmäkomponentit,
jotka ovat riippumatta siitä, miten todellisuus tulkitaan
havaittavaksi. Todellisuuden tulkitseminen tapahtuu tällöin näiden
järjestelmäkomponenttien asettamien raamien sisällä. Tällaisia
voidaan katsoa olevan normaaleimmat tilan ja ajan hahmottamiseen
liittyvät ihmisen normaaleimpaan havaitsemiseen liittyvät piirteet.
On kuitenkin ollut olemassa ihmisen ja maailman historiassa sellaisia
ihmisen olemiseen merkittävästi vaikuttaneita uskomusjärjestelmiä
joiden perusteella ihmisille on annettu arkijärkeen täysin
päinvastaisia oppidogmeja noudatettavaksi- Tällaisia järjestelmiä
ovat olleet esimerkiksi neuvostoliittolainen kommunismi ja
Natsisaksan aikainen natsistinen rotuoppi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti