Artikkelin
alussa Foucault kertoo olevansa seksiä kiinnostuneempi niistä
ongelmista, jotka liittyvät itsetekniikoihin. Seksi on Foucault’n
mukaan ”tylsää”. Myöskään kreikkalaiset eivät olleet
Foucault’n mukaan kiinnostuneita seksistä, vaan ruuasta ja lopulta
keskiajalta 1600-luvulle tultaessa seksi sai suurimman roolin ja
huomion.
Foucault’n
mukaan on hämmästyttävää, että kreikkalaisten etiikassa ihmisiä
huolestuttivat heidän moraalinen toimintansa, heidän etiikkansa,
heidän itsesuhteensa ja suhteensa toisiin ihmisiin paljon enemmän
kuin varsinaiset ”uskonnolliset ongelmat”. Toinen
poikkeuksellinen seikka hänen mukaansa on se, että etiikka ei ollut
liitteessä mihinkään sosiaaliseen tai ainakaan mihinkään lakiin
liittyvään institutionaaliseen systeemiin. Esimerkiksi lait
seksuaalista poikkeavuutta kohtaan olivat vähäisiä ja eivät
ansaitse suurempaa merkintää. Foucault’n mukaan nykyiset
vapautusliikkeet kärsivät siitä tosiasiasta että ne eivät voi
löytää yhtään periaatetta jolle rakentaa uuden etiikan
kehittelynsä.
Foucault
kertoo, että kreikkalainen etiikka oli liitteessä täysin
viriileihin yhteiskuntiin, jotka käyttivät orjia ja joissa naiset
olivat altavastaajia joiden nautinnolla ei ollut yhtään merkitystä.
Foucault korostaa että antiikissa vain ystävyyssuhteet pystyivät
olemaan vastavuoroisia, seksuaalisissa suhteissa joko penetroidaan
tai ollaan penetroitavana. Foucault tahtoo kysyä voisiko meillä
olla tai voisiko meille kehittyä tekojen ja niiden aiheuttamien
nautintojen etiikka, joka voisi ottaa huomioon toisenkin nautinnon?
Voidaanko toisen nautinto integroida omaamme ilman viittaamista
lakiin tai avioliittoon etc. Foucault’n mielestä se on aika
vastenmielistä, että kreikkalainen nautinnon etiikka on yhteydessä
viriilisyyden yhteiskuntaan, dissymmetriaan, toisen ja toiseuden
poissulkemiseen, penetroimispakkomielteeseen, tietynlaiseen omien
voimien poistumisen uhkalla hekumointiin.
Foucault
pitää sitä merkittävänä erona ja siirtymänä seksuaalisessa
diskurssissa, kun vielä neljännellä vuosisadalla ekr. seksuaalinen
akti oli toimintaa ja kristityille se on passiivisuutta. Erektio oli
neljännen vuosisadan kreikkalaisille elämää symboloivan toiminnan
merkki, päätoiminta. Mutta Augustinukselle ja kristityille erektio
ei ole vapaaehtoista – se on passiivisuuden merkki – tuomio
ensimmäisestä synnistä.
Foucault
käsittelee ”techne”–käsityksien kehittymistä. Neljännen
vuosisadan kreikkalaisille techne tarkoitti huolen pitämistä
ympäristöstä – kaupunkivaltiosta, kun taas esim. Seneca olisi
voinut sanoa technen olevan huolta itsestä.
Tietynlainen
itsensä masteroiminen korostui Foucault’n mukaan antiikin
Kreikassa. Piti pyrkiä omien himojensa herraksi siten, että
Epiktetoksen mukaan tuli voida katsoa kaunista tyttöä tai kaunista
poikaa ilman tähän suuntautuvaa seksuaalista halua. Oli alentavaa,
jos joutui toimimaan himojensa orjana.
Foucault’n
mukaan meidän pitäisi päästä eroon tästä ideasta, jonka mukaan
etiikan ja muiden sosiaalisten tai ekonomisten tai poliittisten
järjestelmien välillä olisi jonkinlainen analyyttinen tai
välttämätön suhde. Foucault haluaisi tuoda objektien maailmaan
suljetun taiteen käsitteen kosketuksiin ihmiselämän kanssa, siten
että jokaisen ihmisen elämä voisi olla taideteos. Sartreen
viitaten Foucault ajattelee, että koska on niin, että minää ei
ole annettu meille, niin siitä voi seurata ainoastaan se, että
meidän tulee luoda itsemme taideteoksina.
Foucault’a
kiinnostaa kreikkalaisroomalaisessa kulttuurissa käsite epimeleia
heautou, joka tarkoittaa huolen pitämistä itsestä. Käsitettä
voidaan käyttää monessa mielessä, esimerkiksi Xenofon käyttää
epimeleia heautoua kuvatakseen maanviljelynhoitoa, monarkin
velvollisuus kansalaisiaan kohtaan on epimeleia heautoua kuten myös
se, mitä lääkäri tekee potilaalleen.
Foucault
käsittelee myös ns. hypomnemata-käsitettä, joka tarkoittaa
tietynlaista käsikirjaa itsestä. Hypomnemata kietoutui itsestä
huolehtimisen kehitykseen, joka alkoi antiikissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti