Tutkielmani
alkujyvä syntyi luettuani Foucault’n väitöskirjan Hulluuden
historia ajanjaksona jolloin tentin pikaisesti lukion alkuvaiheen
aikana rästiin jääneitä kursseja lukion kolmannen vuoden keväällä
vuonna 2007. Ajauduin psykoosiin asuttuani joitakin
kuukausia Pariisissa keväällä 2010. Tapasin sairaalajakson
aikaisen omahoitajani runsaat puoli vuotta sairaalasta lähtemisen
jälkeen keväällä 2011. Hän sanoi minulle, että pystyin jo
sairaalaan tullessani hänen mukaansa vireään älylliseen
vuorovaikutukseen ja se mahdollistikin päivittäiset, ympäristön
muuten tarjoamiin nähden joskus hyvinkin antoisat
keskustelut. Noissa keskusteluissa toin esiin jo ennen
sairaalaan joutumistani hankkimaani tietoa antipsykiatrisesta
liikkeestä, esim. R.D Laingin teoksesta Divided self, minkä lisäksi
hyödynsin aiemmin hankkimaani muuta teoreettista tietoutta
psykologiasta ja filosofiasta itseanalyysissä ja ulkoisten
olosuhdetekijöiden tarkentamisessa. Myös Kai Alhasen
kirjoittama laatuaan ensimmäinen suomenkielinen Foucaulta
käsittelevä väitöskirja oli näiden keskustelujen pontena. Tämä
kaikki tietysti tulkittiin heti epätavallisuutensa vuoksi
älyllistämiseksi kutsutuksi defenssimenetelmäksi. Joku voisi
luulla, että tämäkin esitelmä on luultavasti saanut alkunsa juuri
siitä. Kyseenalaistavaa potilasta nykypsykiatria tietysti tahtoo
pitää sopeutuvampaa kauemmin hoidossa. Aloin perehtymään
Foucault’n filosofiaan tarkemmin kesällä 2011 ollessani
Pariisissa. Löysin Oksalan kirjan ja tutkielmani aihe
varmistui. Esitelmän
tarkoitus on tuoda esiin Foucault’n yhteiskuntakritiikkiä ja
poliittisen sekä yhteisöllisen vallan kritiikkiä, joka ulottuu
monille sosiaalisen elämän osa-alueille. Sen tarkoitus on edistää
erilaisuutta ja toiseutta suvaitsevien aatteiden filosofista
oikeutusta. Foucault’n filosofia korostaa yhteiskunnallisesti
marginaalissa olevia ryhmiä ja tutkielmani tarkoitus onkin korostaa
tätä länsimaisessa filosofiassa vain harvoin esiintyvää teemaa –
suvaitsevaisuutta yksiulotteisen ihmisen käsitteen ja
yhteiskunnallisen vallankäytön mekanismien sisällä. Tässä
yhteydessä Foucault kritisoi muunmuassa yhdenmukaistettua,
standardoitua, normitettua ja epäjärjestä erotettua järjen
käsitettä. Foucault esittää merkittävää
yhteiskuntakritiikkiä, joka kuitenkin poikkeaa esim.
eksistentialistien filosofiasta vapauden käsitteen erilaisuuden
vuoksi. Foucault’lle vapaus on enemmänkin käytäntö kuin
tavoiteltava päämäärä, jota tavoiteltaisiin määritetyillä
keinoilla. Foucault’n mukaan yksilöillä on vapauden kannalta
merkittävämpi rooli kuin yhteisöllä tai yhteiskunnalla.
Yksilöiden on käytäntöjen kautta kehityttävä itse ja jätettävä
porvarillisen yhteiskunnan valheellinen normalisoivaan hallintaan
perustuva sosiaalisen onnellisuuden myytti taakseen. Toki Foucault ja
Sartre lähentyivät välillä toisiaan, mutta pysyivät kuitenkin
samalla etäisinä koska Sartre ei havainnut sitä että
Foucault’nkin filosofiassa on sijaa yhteiskunnalliselle muutokselle
siitä huolimatta vaikka Foucault ei luottanutkaan Sartren tavoin
kaikenlaisiin vapautusliikkeisiin. Foucault’n ja Friedrich
Nietzschen filosofian välillä on syvä vastaavuus. Tämä ilmenee
esimerkiksi Foucault’n käsityksessä totuuden tulkittavuudesta.
Käsitys lähenee Nietzschen perspektivismiä, jonka mukaan suhde
totuuteen määräytyy aina arvion tekijän näkökulmasta. Sen
mukaan tulkinta kuuluu valtapeleihin. Sillä luodaan uusia
merkitysasemia ja vallataan aiempia merkityksiä. Myös Foucault’n
käsitys historian genealogioista on johdettavissa Nietzscheen.
Foucault ei ollut porvari eikä sosialisti. 80-luvulla tehdyssä
haastattelussa hän sanoikin että häntä on luultu vuorotellen mm.
konservatiiviksi ja KGB-agentiksi. Onkin toki niin, että Foucault ja
hänen filosofiansa pakenevat tavanomaisimpia kategorisointeja.
Esitelmäni toinen pääteesi on se, että Hulluuden historia,
Tarkkailla ja rangaista ja Seksuaalisuuden historia muodostavat
vapauden kontekstissa yhteiskunnalliselta merkitykseltään
yhtenäisen jatkumon. Kaikissa kuvataan sitä, miten normalisoiva
yhteiskunta ei suvaitse erilaisuutta ja toiseutta. Esitelmäni
liittyykin lähinnä näihin kolmeen teokseen ja olen niitä ja
Klinikan syntyä sekä Rabinowin yms. kokoomateoksissa esiintyviä
lyhyempiä tekstejä lukuunottamatta lukenut Foucault’n muut
teokset vain kursorisesti. Foucault osoittaa tuotannossaan, että
yhteiskuntasopimusteoria ei perustu vakaisiin ja uskottaviin
filosofisiin perusteisiin. Hänen mukaansa yhteiskuntasopimus on aina
joidenkin osapuolten kannalta epätasa-arvoinen ja yksilöiden
välisiin eroihin nähden sopimaton. Foucault’n mukaan yhteiskunta
on historiallisesti määräytyvä kontingentti sosiaalinen
konstruktio, joka ei perustu mihinkään universaalisti
välttämättömään ja yhtenäiseen ihmisluontoon. Normalisoivat
asenteet johtavat aina johonkin yksilöiden ryhmään kohdistuvaan
pahuuteen, koska ne eivät huomioi toiseutta. Jos mukaudutaan
normalisoituneisiin massaliikkeisiin, mukaudutaan silloin
normalisoivaan massamoraalisuuteen. Esitelmän tuloksina pitäisin
sen havaitsemista, että vaikka Foucault olikin avoimesti
porvarillista yhteiskuntaa vastaan, hänet voidaan kuitenkin erottaa
sosialismia avoimesti tunnustavista ajattelijoista kuten Fanonista ja
Sartresta. Foucault’n mukaan yksilö voi muuttaa minuuttaan
asennoitumalla oikein itseensä ja maailmaan mihin esimerkiksi Sartre
ei etenkään sosialismiin kallistuvassa myöhäisfilosofiassaan
uskonut. Foucault oli siinä mielessä establisoitunut ettei hän
kokenut tarpeelliseksi pyrkiä pois vallan sisältä. Vapaus pystyi
realisoitumaan vallan sisällä yksilöiden ansiosta. Totalisoiva
yhteiskunnallinen valta mahdollistaa Foucault’n mukaan uusien
subjektiviteetin muotojen realisoitumisen jotka voivat sitten luoda
mahdollisuuksia yksilöllisyydelle ja vapaudelle. Kysymyksenalaiseksi
kuitenkin jää se, miten Foucault voisi uskoa jonkun ylittävän
tuon vapauden kaksoissiteen. Tulkintani mukaan Foucault’n
voidaan nähdä täysin kunniallisesti tukevan eettistä relativismia
ja subjektivismia. Normatiiviset asenteet tulevat vain sumeasti
ihmisille näkyvästä panopticon-tornista ja ovat siten kasvottomia.
Foucault’n mukaan ihminen on historiallisesti määräytynyt mutta
ei determinoitunut. Merkitykset ja arvot tulee pyrkiä löytämään
ajasta, historiallisesta tilanteesta, ja samalla kehittää
itsekäytäntöjen avulla itsesuhdetta ja sen myötä
henkilökohtaista vapauden mahdollistamaa suhdetta maailmaan.
Foucault’n filosofia haastaa vallankäytön menetelmiä ja luo
siten tilaa vastarinnalle ja vapaudelle. Vapauden rajoitteet ovat
nyky-yhteiskunnassa useimmiten internaalisia moraalisia rajoitteita,
jotka voidaan ylittää oman ajattelun muuttamisella. Ne eivät
yleisesti enää perustu eksternaalisiin pakotteisiin millaisia ne
vielä olivat klassisella ajalla - saati sitten aikana ennen sitä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti