Oleke on jokin asia, joka kiinnittää ihmisen olemiseen. Millaisia tällaiset asiat sitten voivat olla? Monesti ihmiset voivat kokea jonkun asian suhteen esimerkiksi nostalgiaa tai historian havinaa. Olekkeet ovat varmasti jonkinlaisia elämäntapahtumia, joista on saatu kiinni, kuten esimerkiksi jonkinlainen ”uloke”. Olekkeet kertovat ihmiselle jotain tärkeää olemisesta ja yksittäisen ihmisen elämänhistoriasta. Tällainen asia, joka aiheuttaa nostalgian tai historian ajan kokemisen tunteen voi olla esimerkiksi jonkinlainen ihminen tai sitten esimerkiksi vaikkapa laulu- tai iskelmäkappale. Oleke voi myös olla jonkinlainen kokemus, joka ilmenee tiivistymänä jonkinlaisen välittimen kautta.
On sanottu esimerkiksi, että entisessä Itä-Saksassa eläneet
ihmiset kokevat ”ostalgiaa”, eli halua palautua joidenkin tuotteiden tai
kokemusten kautta entiseen DDR:n aikaiseen Saksaan. Tämän takia esimerkiksi Berliinissä
ja Leipzigissa on kauppoja, jotka myyvät sellaisia esineitä ja tuotteita, jotka
katosivat massatuotannosta Saksojen yhtyessä. Kuitenkin mielestäni voidaan
kysyä, onko oleminen silloin rehellistä ja tulevaisuuteen suuntautuvaa, jos
siinä etsitään nostalgian tunteita, jostain sellaisesta esimerkiksi ajasta, joka
on yleisesti tulkittu olleeksi ja menneeksi?
Nykypäivänä voidaan
sanoa kaikenlaisten vaihtoehtokulttuurien keskellä, että ihmisillä on täysi
oikeus kuvitella olevansa tai elävänsä mitä tahansa aikaa tai kulttuurikautta,
onhan esimerkiksi olemassa sellaisia ihmisiä, jotka valmistautuvat esimerkiksi
jouluun koko vuoden ajan. Kuitenkin olisi ajateltava sitä, onko aika varmasti
olennaisin oleke, jonka kautta voitaisiin suhtautua olemiseen ja kokea se
tärkeänä.
Sellainen ranskalainen filosofi kuten Henri Bergson
käsitteli ajan käsitettä jonkinlaisena kestona, jossa aika koetaan. Jos jokin ”kesto”
on jo ollutta ja mennyttä, onko aiheellista ja järkevää pyrkiä johonkin ajan
hetkeen. Kuitenkin samalla voitaisiin tällä logiikalla myös kysyä, onko aiheellista
koko ajan pyrkiä sellaiseen ajan kulkemiseen, jossa aika etenisi ja kaikki ympärillä
muuttuisi? Nykyään voidaan varmasti sanoa, että ihmiset ovat riippuvaisia
sellaisesta ajan kuluessa tapahtuneesta muutoksesta, joka on tullut etenkin 1900-luvulla.
Kuitenkin on olemassa sellaisia ihmisiä kuten esimerkiksi Amerikan raamattuvyöhykkeen
amishit, jotka ovat jumiutuneet esimerkiksi tekniikassaan 1800-luvulle.
Mielestäni olisi luettava Oswald Spengleriä, ja tutustuttava
hänen merkittävään työhönsä Der Untergang des Abendlandes eli Länsimaiden
perikato. Siinä hän tuo esiin teorian, jonka mukaan kaikki kulttuurit syntyvät,
elävät ja lopulta kuolevat. Se, että suurin osa ihmisistä, olivat he sitten
miten vanhanaikaisia tai uudenaikaisia hyvänsä, tarvitsee ainakin edellisen
sadan vuoden aikana kehittynyttä teknologiaa, kertoo siitä, että länsimainen
kulttuuri on kulkenut iässään pitkälle. Tärkein oleke on pitkälle kehittynyt länsimainen
kulttuuri, josta tulisi tällaisena aikana pitää kiinni.
Olli von Becker
YTM ja oikeustieteen opiskelija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti