torstai 28. tammikuuta 2021

Mielekkäät muuttujat, valinnan menetelmät ja mikä määrittää ihmiselämää

Muuttuja tarkoittaa mittaamistapaa, joka voi saada useita erilaisia arvoja. Voidaan sanoa, että ihmiset sijaitsevat tiettyjen muuttujien kautta erilaisissa arvokategorioissa. Jotkut väittävät ekumeenisesti, että ihmiset todella tekisivät itse jonkinlaisia valintoja, ja että he voisivat itse ohjata itseään. Mielestäni merkittävänä muuttujana voidaan pitää preferenssiautonomiaa, joka määrittelee sitä, millaisessa määrin vapaus ja vastuu toistuvat preferenssiautonomisen harkinnan kautta. Eli preferenssiautonomia tarkoittaa preferenssien eli mielenkiinnon kohteiden ja autonomian eli itseharkinnan välistä suhdetta – eli mielenkiinnon kohteiden valintaa itseharkinnallisessa tilassa. Voidaan esimerkiksi sanoa, että ihmiset eivät tavallisesti yllä käsittämään vapauden ja vastuun välistä suhdetta, eli sellaista määrittäjää, joka pitää ihmiselämän ja yhteiskunnan kasassa. Esimerkki tästä asiasta oli sarjassa Rikkaat ja rahattomat, jossa erään naisperheen pää, keski-ikäinen nainen, aikaihminen, innostui näkyvimmin uudesta viikonaikaisesta rahatilanteesta, hänen itsetuntonsa vaikutti nousevan, kun sai "taloudellista turvaa" toisten rahoilla. Mielestäni on niin, että köyhä ihminen ei tarvitse rahaa, koska hän on niin tottunut köyhyyteensä. Jotkut kuvittelevat aina, että toiset ovat itseä onnellisempia ja paremmassa asemassa, mutta toisaalta rahan mukana tulevat myös muut ongelmat. Mielestäni voitaisiin tarkastella esimerkiksi munkkien harjoittamaa vapaaehtoista köyhyyttä, jossa suuremmasta rahasta ei todellakaan innostuttaisi niin näkyvästi kuin olisi tullut toisenlaiseen maailmaan. Munkit eivät tarvitse rahaa. Arvojen valitseminen määrittyy omasta valinnasta tai vaihtoehtoisesti altistumisesta yhteiskunnallisen kommentaariaatin manipuloinnille, eli vaikutteellisuudelle. Kommentaariaatti edustaa ontokratiaa eli olemisen valtaa, jossa tietty osa ihmisistä saa nauttia yhteiskunnassa suuremmasta vapaudesta kuin toiset. Koska ihmisen perusluonto on tasaveroisuuteen pyrkivä, aiheutetaan yhteiskuntaan pahaa ja epäsopua sillä, kun ontokratian manipuloinnilla saamansa arvomäärä alkaa tuottamaan yhteiskuntaan kamppailua ja hierarkioita. Eli erot olemassaolon arvoissa liittyy siihen, kuinka ihmiset tehdään epätasa-arvoiseksi joko oman heikkouden tai oman vallanhalun takia. Eli ihmiset monesti arvoja määrittäessään eivät tee päätöksiä itsenäisesti, vaan niihin vaikuttaa alttius vaikutteille. Monet ihmiset, etenkin pikkuporvarilliset, kuvittelevat puhuvansa kaikkien muiden ihmisten mielipiteiden äänellä, ja sen takia kuvittelevat mielipiteidensä olevan oikeita. Ihmisillä on taipumus tunnistaa valtaa symboleiden kautta, joka ajattelutapa on varmaan jäänne jostain luolamiesajasta. Ihmisiä kiinnostaa vittu, raha ja valta. Jokainen evoluutiossa jälkeen jäänyt haluaa noita asioita, ja kumartaa sellaisille ihmisille, jotka näyttävät liittymään noihin asioihin. Eli esimerkiksi poikkeavan laiset harrastukset tai arvot eivät yleensä kiinnosta ihmisiä, koska heitä kiinnostaa vain nuo kolme pientä asiaa. Mielestäni sellainen ihminen on edennyt evoluutiossa, joka katsoo, ettei omaisuutta tai kaikenlaisten norsujen pilluja tarvitse arvostaa suuremmin ja voi olla tyytyväinen siihen mitä on. Ihmisen, joka ei ole vaikutteellinen ja kommentaariaatin ja ontokratian vaikutuksen alla, voi tehdä ratkaisuja ja valintoja omista arvoistaan. Hänen on ensiksikin tunnistettava omat arvonsa preferenssiautonomian, adaptiivisen tulkinnan ja joukkopriorisoinnin avulla. Siinä valitaan aina vapauden ja vastuun välillä, adaptiivisessa tulkinnassa subjektiiviset mielipiteet pyritään erottamaan arvoista ja joukkopriorisoinnissa arvoja vertaillaan toisten vapaiden ihmisten arvojen kautta. Joukkopriorisoinnissa siis päätetään se, millaisia arvoja yhteiskunnassa aletaan toteuttamaan. Kaikkien arvojen tulisi olla yhteiskunnassa ja yksilössä samalla tasolla. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että yksilöt eivät voisi arvostaa muuta kuin yhteiskunnassa toteutettavia arvoja, sillä joukkopriorisoinnissa arvot tulevat yksilöiden kautta yhteiskuntaan eikä toisinpäin.

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti