sunnuntai 1. joulukuuta 2019

Tavanomainen ja erikoinen ihmisessä


Voidaan sanoa, että ihmisten ryhmien kollektiivihenki ja kollektiivipaine aiheuttavat monesti sellaisia ilmiöitä, jotka lopulta saavat samankaltaisen, ei toisistaan suuresti poikkeavan muodon. Voidaan ajatella ja arvioida, että ihmisryhmän tavallisimmat piirteet liittyvät siihen, että joillakin ryhmän jäsenillä on enemmän oikeuksia ja vapauksia toimia ryhmän piirissä kuin toisilla. Toiset saavat arvostella ja puuttua toisia suuremmalla oikeudella toisten toimintaan ja ajatteluun. Tämä havaitaan myös monesti etenkin tietynkaltaisten eläinten piirissä, ja sen perusteella voidaan hyvin päätellä ja sanoa, että siinä mielessä ihmisetkin ovat tietynkaltaisia eläimiä. Kuitenkin etenkin taiteilijat, kirjailijat ja runoilijat ovat aina pyrkineet katsomaan ja pyrkimään ylemmäksi ihmisen eläintä muistuttavista piirteistä. Jos ajattelemme olevamme ihmisiä, tulisi meidän olla kiinnostuneita kaikesta inhimillisestä ja ei käyttäydyttävä epäinhimillisesti. Eli voidaan sanoa, että tavanomaista ihmisessä edustaa etenkin kaikenlainen voimaperäisyyteen perustuva vallankäyttö, joka ei ota huomioon ihmisyyteen kuuluvia sivistyksen, inhimillisyyden ja suvaitsevaisuuden periaatteita. Valtaperäinen ajattelu ja politiikan tekeminen etenkin ovat sellaisia periaatteita, joita ei toivoisi enää ihmisen kehityksen tässä vaiheessa näkevänsä. Tavanomaista ihmisessä edustaa etenkin ruumiinkulttuuri prokrastinaatio ja materiaalisuus arvoista päätettäessä. Marxin kommunistit eivät edustaneet ihmisyyden korkeimpia piirteitä, ja sen takia sen perään juoksemaan lähtivätkin rahvaan alimmat luokat. Tällä hetkellä Suomessa tuota porukkaa edustavat Vasemmistoliiton kommunistit, sdp:n sosialistit ja Perussuomalaisten natsistiset puolisosialistit. Monesti ihmisen korkeimpia sivistyksellisiä piirteitä ajateltaessa on mietitty ylevän käsitteen merkitystä ja sisällystä. Ylevä on jotain mihin taiteilijat, kirjailijat ja runoilijat pyrkivät työssään ja elämässään. Voidaan sanoa, että tässä mielessä ylevä tarkoittaa etenkin jotain pysyvää, kun taas epäylevä tarkoittaa jotain mikä toistuu ja loppuu, eli tässä mielessä ihmiselämäkään ei ole ylevää, koska se loppuu materiaalisten ruumiittemme myötä.  Kuitenkin toimimalla elämiemme aikana tiettyjen periaatteiden mukaan, voimme saada aikaan jotain pysyvää ja ikuista, joka ei lopu ruumiittemme myötä. Kuitenkin mielestäni lisääntyminen tulisi sallia vain tietyille ja tietyntyyppisille ihmisille, joilla on ollut kapasiteettia tavoitella jotain pysyvää ja ikuista, eli ei tule ajatella, että ensimmäinen pysyvyyttä ja ikuista esittävä asia olisi lapsien hankinta, koska se vain tietyllä tavalla pidentää kuvitelmissa omaa olemassaoloa, ja lapsi voikin olla vanhempaan lapsenhankkijaan nähden täysin erilainen ja erilaisiin asioihin elämässä pyrkivä. Eli voidaan sanoa Platonin mielessä, että nuoria ihmisiäkin tulisi elämässä ohjata erilaisten periaatteiden kuin iän kautta. Olisi jo varhaisessa vaiheessa kiinnitettävä huomiota erilaisiin ”hyveisiin” kuin ikään, sillä kaikki lapset eivät ole samanlaisia, ja jotkut lahjattomat mutta tavanomaisten ominaisuuksiensa takia dominoivat lapset ja nuoret ryhmittyvät tavallisesti kiusaamaan ja alistamaan herkempiä ja erikoisempia ominaisuuksia omaavia lapsia ja nuoria. Kaikessa tulisi pyrkiä ajattelemaan, ei vain omaa ja omaa seuraavaa sukupolvea, vaan kaikessa tulisi ylittää tuo elämän toistuvuuden taso, ja pyrkiä lähentymään ikuista, mitä ei kuitenkaan tarvitse luulla tarkoittavan jotain raamatullista. Esimerkiksi voidaan sanoa, että jonkin uuden näkökulman tuominen ihmisyyteen ja inhimillisiin aktiviteetteihin on tulkittava ikuisen ja pysyvän elementin edistämiseksi. Myös uudet näkökulmat ihmisten tarpeiden muotoon ja sisällykseen, voidaan tulkita ikuisen, pysyvän ja erikoisen edistämiseksi. Kuten myös se, millaisilla tavoilla ihmisten tulisi tavoitella erikoista ja miten he voisivat eri tilanteissa erotella erikoista ja tavanomaista. Eli ikuisuuden ja erikoisen tavoittelu alkaa jo täysin siitä, kun ajatellaan, miten ihmisten tulisi suhtautua päivittäiseen arkielämäänsä. Mielestäni Vihreitten kutsuminen vihervasemmistoksi, mitä perussuomalaiset tahot harrastavat on pejoratiivi, joka ei perustu muuhun kuin Perussuomalaisten suvaitsemattomuuteen ja tarpeeseen alistaa omaa aatettaan vastaan olevia tahoja. On selvää, että Vihreissä on jotain hyvää, ja itse koen itseni poliittisella kartalla vihersiniseksi, eli yhdistän kannattamaani Kokoomukseen vihreitä aatteita etenkin osallistumisen ja luovan osallistumisen kohdalla. Mielestäni eläimiä tulisi aina kohdella inhimillisesti. Olen monesti miettinyt vegaaniksi ryhtymistä, mutta minusta ei toisaalta ole vielä siihen ollut. Kuitenkin pidän tietyn tyyppisten lihatuotteiden kuluttamisen kuvottavaksi, ja mielestäni jos lihaperäistä ravintoa käytetään, niin tulisi varmistua siitä, että eläimet eivät ole saaneet kärsiä teurastamisen tai muunkaan elinkaareensa liittyvän tapahtumansa yhteydessä. Uskon että eläimillä on samanlainen inhimillinen sielu kuin ihmisilläkin ja että niitäkin valvoo joku iätön ja pysyvä voima. Eli kaikki ihmiset voivat pyrkiä erikoiseen ja irtaantua tavanomaisesta tekemällä valintoja oman arkensa, ajankäyttönsä ja esimerkiksi kuluttamisensa osalla. Esimerkiksi kaikenlaisen halvan krääsän ja Kiinassa tehtyjen vaatteiden kuluttaminen ei edusta ihmisessä muuta kuin hänen häpeilemätöntä turhamaisuuttaan. Samalla kun voidaan sanoa, että instituutioiden varjeleminen, suojeleminen ja niiden autonomian ja itsehallinnon suojeleminen tukee erikoista, pysyvää ja ikuista, niin voidaan sanoa, että silloin samalla tulee olla sosiaalisesti liberaali ja tukea sitä, että ihmisten ja kulttuurien sisälle voi tulla uudenlaisia näkökulmia kulttuuriin ja arkien toteuttamiseen. Nimenomaan valitseminen edistää erikoista tavanomaisen sijasta, koska siinä ihmiset saavat harkita ja samalla heidän ylevään pyrkivä kompassinsa kehittyy ja tällaisen ihmisen elämisen ja olemisen arvo nousee. Kaiken aikaa samalla ihmisen tulisi suorittaa tavanomaiset aktiviteettinsa riittävän arvokkaasti, hillitysti ja pidättyvästi, koska jäämällä ikuiseen lapsuuteen, ihminen samalla tarjoaa mahdollisuuksia luovuuden kehittymiselle, sillä luovuus on loppujen lopuksi lapsuutta muistuttava tila, mutta toisaalta hän antaa siinä mahdollisuuden oman kyltymättömyytensä kehittymiselle. Ihmisen erikoisen ja erityisen edistäminen on etenkin mahdollista, kun vaalitaan yksilöllistä ja eksentristä. Annetaan mahdollisuus lapsille ja nuorille ja kaikenikäisille ihmisillä olla oma itsensä, kehittää omaa minäänsä ja tunnistaa se, mikä on heille sopivaa ja erityistä. Sen takia omien ominaisuuksien ja itseen kuuluvien asioiden vertailu toisten ihmisten vastaaviin tulisi lopettaa ja pyrkiä antamaan asioille omia ja yksilöllisiä merkityksiä ja pyrkiä löytämään vapaasti ja itsenäisesti sellaisia arvoja, jotka sopivat yksilöllisesti itselle siten, etteivät ne rajoita hänen vapauttaa inhimillisesti korkeammalle tasolle pyrkimisessä. Kaikenlaiset hierarkiat ovat mielestäni jotenkin ihmisten vapautta rajoittavia siten, että joistakin tulee vallankäyttäjiä ja joistakin alamaisia. Kuitenkin tunnustushierarkiaan liittyy tunnustukseen kuuluva nöyryys, eikä siinä sen myötä ole selkeitä käsky- tai alamais-ylämäis-suhteita. Ihmisillä on arvostamisen ja arvojen tunnustamisen ja tunnistamisen tarpeen myötä myös tarve kuulua joukkoon, ja sen takia instituutioille tulisi tarjota laajat vapaudet ja toisaalta taas valvoa sitä, ettei ihmisten vapauden rajoittamiseen vaikutteellisuudella pyrkivä kommentaariaatti pääse manipuloimaan tunnustushierarkian järjestystä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti