Maalainen mies oli aina ollut erityisen kiinnostunut
pillusta. Se oli aina ollut hänelle laaja ja motivoiva käsite ja hyvin tuettava
ja lämminhenkinen instituutio ja liikelaitos. Ja kiinnostunut hän oli myös vaimonsa
sieltä putkauttamien ihmistaimien sulhasista ja morsiamista, jotka olivat
perheeseen tultuaan heti vähän muita parempia – kaikki maailman menestykseen
johtavat ovet olivat heille apposen avoimena. Nytkin hän koki monta kertaa tärkeäksi
mainita vanhimman tyttärensä ”olevan Frankfurtissa”, jossa hän vaihtoi poikaystävänsä
kanssa konetta noin parin tunnin aikana, jonka jälkeen he matkaisivat uskovaisten
vanhempien luokse Afrikkaan. Mutta jo se, että vaihtoi konetta saksalaisella lentokentällä,
ilmensi hänelle siinä olevan jotain arvostettavaa ja kehuttavaa. Maalaismies
oli aina menestynyt paremmin, kun hän kehui ihmisiä, joita piti parempina ja toisaalta
erästä sisarenpoikaansa hän kohteli ylemmyydentuntoisesti, vaikka nämä kaksi
ihmistä olivat henkisesti ja persoonallisuuden tasoltaan aivan eri planeetoilta,
kuitenkin sisarukset ja hän kuvittelivat ajatusmallin mukaisesti, me olemme
parempia ja kaikki meidän jälkeisemme eivät ole yhtä tärkeitä ja lahjakkaita.
Oma äitinsäkin pyrki tekemään nuorta miestä naurunalaiseksi sisarustensa läsnä
ollessa ja vihjailemaan tämän olevan kehitysvammainen tai jonkin verran tyhmempi
ja tarpeettomampi kuin sisarustensa lapset. Hän ei myöskään vähääkään välittänyt poikansa terveydentilasta. Myös vanhimman tyttären miestä maalaismies
ylisti, koska hän oli voittanut oman surkean ja proletaarisen lössin trivial pursuitissa,
ja proletaariseen ammattiin koulutettu tytärkin oli alkanut kokemaan, että nykyinen
homma ei ole hänelle tarpeeksi hyvä, vaikka merkonomiopintoihinkin pyrkiminen oli
osoittautunut liian vaikeaksi tälle seksuaalisen itsetuntonsa kautta häiriintyneelle
tyttöselle, joka ei liiemmin serkkunsa kättä halunnut puristella. Vedentöllin
väki oli hyvin viriiliä porukkaa ja uusia banaaninsyöjiä ja sinappikoneita ilmestyi
aina papaksi tulleen maalaismiehen töllille virran rantaan. Tällä Vedentöllin
väellä oli sellainen ajatustapa, jonka myötä tämä sisaren poika oli tullut
tulkituksi kehitysvammaiseksi ja sosiaaliseksi hylkiöksi, minkä takia serkut eivät
halunneet antaa sisarenpojalle edes tervehdystä, ja tämä proletaarinen rahvasjoukko
kauhistelivat muunlaista käytöstä – ”Nyt se luuli jotain!”. Ikään kuin sisaren
poika olisi omalla ystävällisellä sanallaan liannut nämä proletaariset onnen
tavoittelijat. Oli käsittämätöntä, miten tämä porukka kuvitteli voivansa muuttaa
yön päiväksi ja näin näyttää oma surkea lössinsä nuorta miestä parempana. Tämän
mökkiläistyneen aatelissuvun miehet olivatkin tavallisesti sosiaalisia psykopaatteja
ja kokivat jonkinlaista identiteettihäiriöön viittaavaa ylpeyttä oman
erityislaatuisuutensa puolesta, vaikka maalainen mieskään ei tuntenut juuri
esivanhempiaan kuin muutaman polven verran takaisin päin. Kuitenkin hän ei
halunnut von Bockeriksi vaan halusi pysyä Vedentöllinä, koska proletaarinen
ammatti ei sujuisi yhtä hyvin von Bockerina. Kuitenkin hänellä oli voimakas
kiinnostuneisuus sitä kohtaan, ettei tavaraansa avioliiton loppuaikoina intohimoisesti
pihdannut ex-vaimo saanut von Bockerin nimeä. Ikään kuin se olisi tahrannut henkilökohtaisesti
hänet itsensä. Hän puhui aina ylpeästi suvustaan aivan kuin se, että on
peräisin von Bockerin miehen siittiöstä olisi tehnyt hänet muita ihmisiä paremmaksi.
Myös hän oli varsin kovassa hutikkatilassa lausunut sisarenpojalleen, että minä
ainakin koen olevani saksalainen. Mies, joka ei ymmärrä sanaakaan saksaa. Yleisemmin
hän tykkäsi aina kehaista omaa lössiänsä jostakin asiasta – hänelle nimittäin
oli tärkeää ilmaista välillä, että hän kuului joukkoon, joka oli ainakin jonkin
verran parempi kuin muut. Vielä miltei kuusikymppisenä hän oli niin innostunut
pillusta, että juoksi näivettyneiden ja nuoruutensa kimmoisuuden aikaa sitten
menettäneiden aikatyttärien perässä kuin teinipoika, jonka kivekset olivat
juuri laskeutuneet. Ja sitten näitä ikäneitoja sai facebook-kaveriksi ja oman keskinkertaisen
alakoululaisen tasoisella kielellä ilmaistujen mielipiteiden ja etelänlomakuvien
kommenttikenttään. Ja muistihan mies aina hutikassa kehuskella naissuorituksillaan,
ja hän ei tajunnut sitä, että hepin laittaminen naisen intiimeihin paikkoihin
ei ollut hänellekään aivokirurgiaa vaativa toimenpide. Maalainen mies oli
maailmanmies, joka kävi etelässä Kanarian saarilla, ja muisti aina päivittää facebookinsa
kuvilla. Sanoihan isonen miestä rippikoulussa mondeenisti River houseksi,
vaikka virta ei ole river vaan stream. Kuitenkin hän koki vielä nykypäivänä sen
arvostavaksi ja ei tajunnut sanojen stream ja river – eroa. Kerran hän oli saanut primitiivireaktion ja karjunut sisarenpojalleen: kuvitteletko sinä olevas minua parempi?! En sanonut sitä silloin, mutta kyllä, kyllä minä vähän kuvittelen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti