Mielestäni ihmisiä ei voida pysyvästi ja todistetusti
määritellä heidän osiensa ja yksittäisten ominaisuuksiensa kautta, vaan arviot
tulee tehdä todella herkkätunteisesti ja huomioiden ihmisen kokonaisuuden ja
persoonallisuuden kokonaisuuden. Eli tämä tavanomainen määrittelytapa, jossa
kiinnitetään huomio tiettyihin partikulaarisiin ominaisuuksiin ei järkevästi
mietittynä ole oikea tapa määritellä ihmisiä. Tämähän on tyypillistä
kehittymättömien ja heikkolahjaisten ihmisten piirissä, jonka myötä ruvetaan
nimittelemään ihmisiä joillakin termeillä, jossa diskurssissa käytetään jotakin
haukkumasanaa kuvaamaan koko ihmisen kokonaisuutta. Koska elämme varsin
valistuneessa maailmassa tänä päivänä, niin voidaan sanoa, että ihmisen
kokonaisuutta tulisi tarkastella kokonaisuudesta osiin suuntautuvassa
järjestyksessä kuin että ihmisiä määriteltäisiin osista kokonaisuuteen. Kun
ajatellaan ihmistä kokonaisuutena, niin voidaan huomata, että tietyt piirteet
voidaan löytää koko ihmisen persoonallisuudesta siten, että ne ilmenevät siinä
sen osissa suurin piirtein tasaisesti yhtä voimakkaalla tavalla. Ihmisen persoonallisuus
määrittyy tietyistä piirteistä, joita voidaan kuvata niin sanotun monifaktorimallin
mukaisella tavalla, johon liittyy esimerkiksi piirteitä, jotka kuvastavat
ihmisen asennetta ja suuntautumistapaa toisten ihmisten suhteen kuten myös piirteitä,
jotka kuvastavat yksilön suuntautumista omaa minäänsä kohtaan, joka monesti
kuvastaa myös sitä, millainen minäkuva ja kolmannen persoonan käsitys itsestä
ihmisellä on. Kaikkia ihmisen piirteitä on voitava kuvailla laadullisesti
siten, ettei niitä heti pyritä valottamaan jollain eettisellä termillä. Eli
voidaan humanistisen psykologian lähestymistapaisesti kuvailla ihmisen
piirteitä ja ominaisuuksia tavalla, joka ei heti merkitse tiettyjä ominaisuuksia
ja piirteitä arvollisen kriteerittämisen kautta. Kun mietitään esimerkiksi
terapiatapahtumaa, jonka avulla voidaan hoitaa ihmisten persoonallisten
ominaisuuksien deviaatioita, niin voidaan nähdä, että kaikki ihmisellä potentiaalisesti
olevat ominaisuudet voidaan reformoida, ja ohjata ihmistä parempaan suuntaan
siinä, miten hän voi tulkita omia ominaisuuksiaan sekä ymmärtämään toisia
ihmisiä älyllisesti rehellisemmällä tavalla. Ihmisillä on siis mielestäni
alkuperäisesti varsin yhtenevät resurssit toisten ihmisten ymmärtämäiseen ja
omien ominaisuuksiensa parantamiseen. Tässä tärkeä piirre on eettinen reflektointikyky,
joka opastaa ihmistä moraalisessa päättelyssä. Esimerkiksi merkittävällä
tavalla yhteiskunnan järjestyksestä poikkeavan ryhmän muodostaa rikollisesti toimivien
ihmisten ryhmittymä, jolla ei aina ole yhtä vahvaa eettistä reflektointikykyä, vaan
tietyt muut ominaisuudet saavat heissä vallan moraalisessa päättelyssä. Monesti
voidaan sanoa, että egoismi ja altruismi muodostaisivat selkeimmän erottelun
ihmisten ominaisuuksissa. Kuitenkin altruismikin voi mennä vikaan siinä, kun
jotkut ihmiset joutuisivat sen vallitessa luopumaan omista tavoitteistaan
toisten, mahdollisesti egoismivoittoisesti toimivien ihmisten pyrkimysten
hyväksi. Nuorilla ihmisillähän on tapana nimitellä toisia ihmisiä, ehkä sen
takia, koska heidän ihmistuntemuksensa ei ole niin kehittynyt, joten vitun homoa
voidaan huudella olemattomistakin perusteista. Tässä tärkeä kysymys on se,
miten ihminen näkee itsensä ja toisten ihmisten suhteen. Hyväksyykö hän sen,
että kaikilla ihmisillä on erilaisia pyrkimyksiä elämässä mutta kuitenkin
ihmiset jakavat suurin piirtein stabiilina pysyvät ominaisuudet toisten
ihmisten kanssa. Eli katsomuksellinen valistuneisuus tai pikemminkin valistunut
päämäärätietoisuus on yksi tärkeimmistä ominaisuuksista, joka ihmisten tulee
jakaa toisten ihmisten kanssa. Esimerkkinä tästä oli kerran, kun lähdin
Vantaalla lentokoneeseen, ja jouduin, koska lento lähti alle puolen tunnin
päästä, menemään aidan ali toisten ohi, jotka ihmettelivät hetken, mutta kun
sanoin tilanteen, antoivat vielä enemmän minua edellä olleet ihmiset minulle
tilaa ja antoivat minun mennä lähtöselvitykseen ennen heitä itseään. Tämä on
esimerkki valistuneesta päämäärätietoisuudesta, että toiset ihmiset havaitsevat
jaetut päämäärät ja voivat sen jälkeen toimia altruistisesti egoismia tilanteessa
noudattavan ihmisen eduksi. Myös egoismi voi joskus heltyä, kun huomataan, että
joku ihminen toimii pyyteettömästi ja toisten etua omaan etuaan korkeammalla pitävästi.
Kuitenkin taloudessa on toimittava monesti oman profitin ja egoismin
mukaisesti, vaikka kuitenkaan tämän asenteen ei tarvitse tulla kaikkeen sosiaaliseen
yhteisöelämään, voidaan esimerkiksi sanoa, että jos vanhemmat toimivat egoistisesti
suhteessa lapsiinsa, tulee tällaisista lapsista aikuisina varsin rikkimenneitä ja
epäsosiaalisia ihmisiä. Etiikan ohessa tilannetaju on monesti tärkeä ominaisuus
ihmisessä, joka pyrkii toimimaan sopuisasti yhteiselossa toisten ihmisten
kanssa. Tässä siis voidaan havaita se, että ihmiset voivat joskus toimia sopuisasti
omien päämääriensä eteen egoistisesti, mutta samalla kuitenkin ymmärtää toisten
ihmisten tarvetta osoittaa altruismia. Kaikkia ihmisiä tulisi kannustaa
toimimaan päämäärätietoisesti omien tavoitteidensa eteen, ja tämä pitäisi
varmistaa etenkin vapaalla markkinataloudella, eli kaikkien talouden
rajoitteiden poistamisella. Valistunut päämäärätietoisuus ja henkinen
tilannetaju ovat siis eettisten ominaisuuksien ohessa tärkeitä ominaisuuksia
ihmisessä, joiden kautta hänen persoonallisuuttaan voidaan tulkita
kokonaisvaltaisesti. Kuitenkin kun ajatellaan ihmisten sosiaalisia ominaisuuksia,
voidaan havaita, että itseironian ja ironian taju ovat tärkeitä ominaisuuksia. Itseironialla
ja ironialla otetaan etäisyyttä toisiin ihmisiin, jotka voivat myös rahvaan
tapauksessa olla liian kiinnostuneita toisista ihmisistä, eli tällaiset ihmiset
ovat tietynlaisia yhteisöpoliiseja, jotka katsovat, ettei kukaan vapaampi ja
kehittyneempi ihminen ei saisi heidän mielestään olla vapaa tai kehittynyt. Tällaiset
ihmiset ovat rahvasta ja tulevat todennäköisesti niin ahtaista ja pienistä piireistä,
ettei heidän yksilöydentajunsa ole saanut koskaan tarvittavaa tilaa kehittyä
vapaammaksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti