On tyypillistä etenkin tietyille ihmisille, mutta etenkin uskonnollisille
ihmisille ja ihmisten yhteenliittymille, että he tekevät erottelun, hyvin
mustavalkoisenkin erottelun hyviin ja pahoihin, oikeisiin ja vääriin, kyvykkäisiin
ja kyvyttömiin sekä esimerkiksi enemmän oikeuksia ansaitseviin ja vähemmän
oikeuksia ansaitseviin. Tällaista ajattelutapaa voidaan helposti kuvata termillä
kaksimalliajattelu. Tämän ajattelun vastainen ajattelutapa voidaan käsitteellistää
termillä monimalliajattelu. Mustavalkoisesti ajattelevat eivät ota huomioon
sitä, että kaikilla ihmisillä on samankaltaisia pyrkimyksiä, samankaltaisia
ajatuksia ja samankaltaisia ajatusten ja pyrkimysten toteutuksia. Mustavalkoisesti
ajattelevat eivät monestikaan ole suuntautuneita toisten ihmisten ajatusten ymmärtämiseen,
eivätkä he hyvin helposti edes ajattele vieraita sieluja olevankaan olemassa tässä
maailmassa. Tällaisille ihmisille on tärkeää saada jaoteltua ihmiset erilaisiin
ryhmiin oman mielenkiintonsa ja tunteidensa takia. Nämä ihmiset eivät siis anna
ihmisille vapautta ja tilaa toteuttaa ja pohtia omaa olemassaoloaan, koska he
haluavat lokeroida ja määritellä ihmiset ennalta käsin a priori. Voidaan sanoa,
että monesti uskonnolliset ihmiset kokevat olevansa jotenkin parempia kuin muut
ihmiset ja sitä myötä he liittävät ihmisiin eettisiä käsitteitä ja käsitteen
alkumuotoja. Eli tällaisille ihmisille on parempaa määritellä oma hurskas
minänsä ja sen jälkeen itsestään käsin määritellä muut ihmiset. Monesti tämä on
hyvin valtapoliittista ajattelua, jossa oma itse määritellään a priori toisia ihmisiä
paremmaksi ja kaksimalliajattelun myötä ensin määritellään oma minä ja sen jälkeen
määritellään mallin toiselle paikalle irvikuva ja pilkkakuva omasta minästä eli
he ajattelevat kaiken ulkoisen olevan itsensä negaatiota, johon voi aina
lastata oman minänsä herkät kohdat ja heikoiksi kohdiksi tulkittavat osat
muissa. Tällaiset ihmiset voivat olla kummassakin sukupuolessa. Monesti
kaksimalliajattelun pyrkimyksenä on oman minän arvon korottaminen toisten
ihmisten ja heidän ominaisuuksiensa kustannuksella. Monimalliajattelussa oma
minä ei ole pysyvästi yhdessäkään mallin paikassa, vaan muut ihmiset ja arvottava
minä ovat samanaikaisesti kaikissa mallin paikoissa. Monimalliajattelu ei siis
muodosta arvostelevalle ihmiselle omaa paikkaa josta käsin kaikki muut ihmiset
arvosteltaisiin ja asetettaisiin sijoilleen. Monimalliajattelu vaatii etäisyyttä
ja ironista asennetta suhteessa ihmiselämään ja toisiin ihmisiin. Kuitenkin se
vaatii myös itseironista asennetta omaa minäänsä kohtaan, minkä takia
älyllisesti vajavaiset ihmiset eivät pysty tavallisesti ottamaan etäisyyttä
itseään ja toisia ihmisiä kohtaan. Mustavalkoisesti ajatteleva rahvas tulee
tavallisesti hyvin varattomista ja ahtaista piireistä, jossa yksilön vapautta ei
ole kunnioitettu tai sitä ei ole edes koskaan havaittu missään liitteessä
tällaiseen ympäristöön. Rahvas siis on mustavalkoista ja negatiivista ja kiinnittää
huomionsa kaikessa ylevässä sellaiseen mikä ei ole ylevää ja mikä näin ollen
muistuttaa tällaisia roskaväen edustajia. Tällaiset ihmiset ajattelevat, että
kaikesta on tehtävä rahvaan kesken päätettävä arvio, eikä ihmisten voi antaa
olla vapaasti yksilöinä, ja vain korkeintaan pärstäkerroin voi vauhdittaa sitä,
että jollekin ihmiselle annetaan rahvaan uteliaisuuden ansiosta vapautta,
samalla kun se kielletään sellaiselta porukalta, jonka rahvas kokee oman olemuksenssa
mukaiseksi. Ja tästä, jos yksikään yksilö alkaa toimimaan siten, että hänen
nähdään hallussa pitävän vapautta, vaientaa ja alentaa rahvas tällaisen
yksilön. Eli tästä tulee se mustavalkoisen ihmisen piirre, jonka mukaan rahvas
ei havaitse alentamassaan ihmisessä samanlaisia ajatuksia ja pyrkimyksiä. Rahvaalla
on tapana tehdä arvioita toisista ihmisistä tykkäämisten ja sosiaalisten
suhteiden kautta. Kaikki sellaiset ihmiset, jotka eivät kuulu seurueeseen, ovat
vähemmän arvoisia ja heidän sanomisistaan ei tarvitse välittää. On
mielenkiintoista ajatella sitä, miten ihmisten päätelmiin ja arvostelmiin
vaikuttavat omat provinsiaaliset suhteet. Suurin osa ihmisistä arvostaa tai
käyttää itsensä arvostamiseen, läheisiä ihmisiä, jotka eivät tavallisesti poikkea
ruodusta. Ihmiset arvostavat tavallisesti eniten sellaisten ihmisten
mielipiteitä, joita he arvostavat sosiaalisesti tai ovat lähellä heitä
sosiaalisesti. Tässä näkyy ihmisten apinalaumamentaliteetti. Koska ihmiset
viettävät suurimman osan aikaa toisten ihmisten keskellä, tulee heistä ja heidän
mielipiteistään arvokkaampia verrattuna siihen, millaisten ihmisten keskellä
ihmiset eivät ole, ja tämä näkyy etenkin naispuolisilla ihmisillä ja etenkin nuorilla
naisilla. Jotta voitaisiin kehittää itsenäisempää ajattelua, johon
merkitysvalta ja vaikutteellisuus eivät vaikuta, olisi ihmisten vietettävä
enemmän aikaa yksinään ja toisaalta tehdä koulussa enemmän itsenäisiä opinnäytetöitä.
On kuitenkin varmaan niin, että tavanomaiset ihmiset eivät pysty muuttamaan
näitä tapojaan kovin helpolla, mutta heidän toimintaansa voitaisiin kuitenkin
ohjailla siten, että pyrittäisiin olemaan erilaisissa tilanteissa, jotka voivat
seurata kollektiivishenkisestä ajattelusta ja toiminnasta. Pitäisi tuoda esiin
välinpitämättömyyden vaarallisuus ja opettaa ja valistaa koko ajan ihmisiä ajattelemaan
ja ei olemaan niin suuresti riippuvaisia toisten eikä etenkään läheisten
ihmisten mielipiteistä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti