Filosofiani alkaa arvostamisen, tunnustamisen ja
tunnistamisen käsitteistä. Keskeinen käsite on tunnustushierarkia, joka
tarkoittaa instituutioiden roolia, asemaa ja järjestäytymistä yhteiskunnan ja yhteisön
sisällä. Instituutiot ovat hierarkiassa sen myötä, kuinka henkisesti vapaita ja
pyyteettömiä ne ovat. Tämä ei kuitenkaan tarkoita käskymuodollista arvojärjestystä,
vaan hierarkia kuvastaa arvoa henkisessä mielessä. Tunnustaminen vaatii siis
etenkin pyyteettömyyttä ja nöyryyttä, ja sen takia hierarkian korkeimmalla
tasolla oleva instituutio käsittää uskonnolliset tunteet ja uskonnolliset
yhteenliittymät. Tunnustushierarkiassa instituutioiden tulee olla vapaita ja riippumattomia
ja niiden jäsenten on tulkittava arvotunteitaan, jotka merkitsevät arvon lähtökohtaa,
vapaasti, itseisarvoisesti ja autonomisesti. Elleivät instituutiot olisi
vapaita, niitä ohjailisi yhteiskunnallinen ja ontokraattinen eliittiryhmittymä,
kommentaariaatti, joka pyrkii koko ajan vaikutteellistamaan instituutioita ja
niiden jäseniä oman vaikutuksensa alaiseksi, jonka jälkeen tunnustushierarkian
merkitys muuttuu ja siitä tulee todellakin hierarkkisen käskyjärjestyksen
omaava järjestelmä. Välttääkseen vaikutteellisuuden ja epävapauden ihmisten on
käytettävä apunaan preferenssiautonomian käsitettä, joka tarkoittaa sitä,
millaisissa tilanteissa yksilöt valitsevat vapauden ja missä tilanteissa he
valitsevat vastuun, jonka välistä valintaa kaikenlaiset arvoja sisältävät ihmiselämän
tilanteet ovat. Ihminen siis kokee emotionaalisen elämänsä kautta arvotunteita,
jotka ovat emootioita, joiden voimakkuuden, vahvuuden ja ekstension kautta ihmisten
tulee pyrkiä määrittämään ne asiat, joita he todella arvostavat ja joita he
todella haluavat arvostaa. Arvoperäinen harkinta määrittää ihmiselle
tietynlaisen näkymän ja horisontin, jonka avulla nämä alkuperäisesti subjektiiviset
arvotunteet objektivoituvat, ja tulevat nähtäväksi myös muille ihmisille, mutta
etenkin niille, jotka pystyvät kokemaan samankaltaisia arvoja. Arvot
jakaantuvat piiloarvoihin, ilmiarvoihin, annettuihin arvoihin ja realisoituneisiin
arvoihin. Piiloarvot ovat arvoja, joita ihminen ei ole ainakaan
kokonaisuudessaan tunnustanut, eli ne eivät ole objektivoituneet, mutta
joissain tilanteissa ne voivat tulla esiin, koska ne niin sanotusti kärkkyvät
koko ajan mahdollisuutta pääsemään toteutettujen ja realisoituneiden arvojen
ohi vaikuttamaan ihmisen arvoharkintaan. Ilmiarvot ovat sellaisia arvoja, jotka
monet ihmiset voivat tunnistaa, mutta kuitenkin tällainen tunnistaminen ei ole samanlaista
kaikkien ihmisten kohdalla, vaan vain harvat näistä ihmisistä näkevät
todellisuudessa sen, mitä tällainen arvo merkitsee. Annetut arvot ovat suoraan
kommentaariaatilta tulevia arvoja, jotka ovat ihmisyksilöön nähden epävapauden
kellokkaita. Realisoituneet arvot ovat arvoja, jotka ovat objektivoituneet oman
arvotustoiminnan ja adaptiivisen tulkinnan järjestyksen kautta. Kommentaariaatti
ja ontokraattinen eliitti pyrkii siis sopeuttamaan ihmisten arvojaan
samankaltaiseen järjestykseen, jonka tavoitteena on merkitysvallan hallitseminen.
Eli kun ihmiset kokevat arvojaan ja pyrkivät muotoilemaan niitä käsitteiksi,
tulee kommentaariaatti vaikutteellisuuden avustamana paikalle ja pyrkii
selittämään ihmisille, että heidän arvonsa liittyvätkin kommentaariaatin realisoimaan
todellisuuteen. Kommentaariaatti siis pyrkii manipuloimaan arvoja oman todellisuusjärjestyksensä
mukaiseen todellisuuteen. Kommentaariaatti käyttää manipuloituja arvotunteita siten,
että ihmiset alkavat tunnistamaan todellisuuden viittauskohtia ja niiden syvempää
merkitystä kommentaariaatin manipuloimissa ja ohjailemissa vertailukohdallisissa
symboleissa, jotka eivät todellisuudessa kanna mukanaan pidempiaikaisen ja ajattoman
todellisuuden piirteitä. Syväsymbolit ovat niitä symboleita, jotka ovat
ajattomia ja joihin liittyy etenkin yksityisen ja yksilöllisen arvottamisen
piirteitä. Ne vaativat kuitenkin syvempää oman todellisuuden ja arvojen pohdintaa
kuin vertailukohdalliset symbolit, jotka ovat varsinaisessa muodossaan todella
aikamoista muovia. Preferenssiautonomiaan liittyviä käsitteitä ovat
kollektiivinen vastaavuus, indeksaalinen tulkinta, adaptiivinen tulkinta, erottelukapasiteetti,
modaalinen kapasiteetti, maksimointiavaruus ja joukkopriorisointi. Kollektiivinen
vastaavuus tarkoittaa sitä tasoa, johon asti yhteisössä voidaan vaatia sen jäseniltä
samankaltaista ajattelua ja toimintaa. Koska yhteisöjen tulisi perustua vapauteen
ja itseisarvoisuuteen, on kollektiivisen vastaavuuden tasoa seurattava jatkuvasti,
vaikka kuitenkin ihmisillä on tunnustamiseen kuuluvan nöyryyden takia oikeus kokea
toisensa samankaltaisesti, mutta kollektiivisissa tilanteissa samankaltaisuutta
on tulkittava kollektiivisen vastaavuuden käsitteen kautta. Indeksaalinen
tulkinta tarkoittaa arvon tulkitsemista sen tilanneyhteydessä, koska monesti
arvon määreestä voidaan sanoa jotain, kun tulkitaan sen asemaa pragmaattisesti
oikeassa tilanteessa. Adaptiivinen tulkinta tarkoittaa sitä, kun mielipide eli
subjektiivinen arvotunne muutetaan objektiiviseksi arvoksi. Adaptiivinen tulkinta
on siis tulkinnallista sopeuttamista, jossa arvolle saadaan sen mukainen paikka
maailmassa, eli adaptiivisessa tulkinnassa katsotaan, miten arvo voidaan
sopeuttaa sen paikkaan ja kiinnittymiskohtaan maailmassa ja objektiivisessa
todellisuudessa. Erottelukapasiteetti tarkoittaa yksilöillä olevaa kykyä sopeuttaa
mielipiteitään objektiivisiksi arvoiksi. Siinä ihmisen on siis eroteltava omat
mielipiteensä sillä lailla, että niistä voitaisi saada aikaan objektiivisia
kollektiivisesti havaittavia arvoja. Modaalinen kapasiteetti tarkoittaa arvolla
olevaa kyvykkyyttä muokkautua muotojen mukaisesti erilaisiin objektiivisiin
arvorealiteetteihin. Maksimointiavaruus on sellainen metataso, jossa arvo
maksimoidaan erilaisiin kvantitatiivisiin raja-arvoihin, joiden avulla voidaan
päätellä, onko arvolla kyvykkyyttä objektivoitua, eli jos arvosta ei voida
universaalisesti sen olevan erittäin hyvää tai ainakin hyvää, ei sitä silloin
voida yleistää ja siitä voidaan sanoa sen pysyvän pelkkänä subjektiivisena
mielipiteenä. Eli maksimointiavaruus mittaa sitä, onko subjektiivisessa arvossa
ristiriitoja esimerkiksi indeksaalisen tulkinnan eli tilanneyhteydellisen
tulkinnan kautta. Jos siinä on, ei siitä voida tehdä sellaista päätelmää, että
se voisi koskaan olla objektiivinen. Joukkopriorisointi tarkoittaa sen kaltaista
arvioinnin välinettä, jossa katsotaan maksimointiavaruuden ja indeksaalisen
tulkinnan kautta sitä, mitkä subjektiivisista arvoista ovat todella kyvykkäitä
yleistymään objektiivisiksi arvoiksi ja minkä on oltava priorisoitu
arvojärjestys siinä, kun katsotaan millaiset arvot ovat tärkeämpiä suuremmalle
ihmisten joukolle, eli kuinka moni ihminen pystyy tunnistamaan samanlaisia
objektiivisia arvoja, vaikka on kuitenkin sanottava, että heidän on vielä
senkin jälkeen pystyttävä tekemään oma arvoarvionsa näistä arvoista. Kommentaariaatin
ja ontokraattisen eliitin tarkoitus on tehdä ihmisten arvotunteista omia
vertailukohdallisia symboleita, joiden kautta arvotunteet kyllä tietyssä mielessä
objektivoituvat, mutta ne eivät kuitenkaan ole kuin ehkä vain muovisia ruokailuvälineitä
hopeisten rinnalla. Vertailukohdalliset symbolit edustavat siis etenkin vain
artifisiaalista pintaa ja todellisuuden pintapuolista kasvopuolta. Vertailukohdalliset
symbolit alkavat tunnustushierarkiassa muodostamaan arvoinstituutioita, joita heikompien
arvotunteiden muodostamat asettamiskonstantit alkavat tuki-instituutioiden
kautta tukemaan. Kommentaariaatti ja ontokraattinen eliitti siis miehittää tietyt
tunnustushierarkian instituutiot, joiden kautta se alkaa vaikuttamaan
instituutioiden rakenteeseen ja niiden järjestykseen yhteiskunnassa. Eli nöyryys
ja pyyteettömyys instituutioiden tunnustamisen ja arvotunteiden tunnustamisen
yhteydessä muuttuu epänöyryydeksi ja pyyteellisyydeksi. Se voi esimerkiksi
kommunismin tai natsismin periaatteiden mukaisesti korostamaan materiaa ja ruumiinkulttuuria
samalla kun esimerkiksi korkeakulttuurin ja uskonnon tasoja pyritään alentamaan
ja viemään niiltä niiden henkinen korkeus ja riippumattomuus. Toisaalta uskonnollinen
kiihkomielisyys voi aiheuttaa sen, että ihmiset suuntautuvat luonnottomalla
tavalla pois oman minänsä kokonaisuuden ruokkimisesta ja ylläpitämisestä.
Voidaan sanoa, että tietynlainen henkinen evoluutio mutta myös toisaalta
henkinen devoluutio ohjailee sitä, miten kommentaariaatti pyrkii tekemään ihmisistä
epävapaita, mutta toisaalta vaihdellen aina sitä instituutiota tai
instituutioiden joukkoa, joiden avulla se pyrkii tekemään ihmisistä epävapaita.
Kommentaariaatin muodostaa aina ontokraattinen eliitti. Ontokratia tarkoittaa
olemisen valtaa, jonka mukaan ihmiset voivat vapaimmin olla määrittämässä omia
arvojaan toisten ihmisten arvojen ja arvostusasenteiden päälle. Ontokratia
tarkoittaa sitä, että tällaiset ihmiset katsovat omien arvojensa olevan parempia
ja omien asenteiden olevan tärkeimpiä siinä, kun määritellään sitä, millaisten
asenteiden tulisi yhteiskunnassa olla yleisimpinä ja kaikille ihmisille
yleistettävinä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti