sunnuntai 8. joulukuuta 2019

Muutoksen luonteesta ja konservatiivisuudesta ja liberalismista



Kun mietitään sitä, mikä motivoi keskimääräistä poliitikkoa omassa leipäpuussaan niin voidaan havaita, että se on miltei aina jonkinlaisen muutoksen aikaansaaminen. Muut tapaukset ovat sellaisia, jotka tulevat henkiseltä tai materiaaliselta raamattuvyöhykkeeltä tai ovat jo iän ja kyynisen parkkiintumisen myötä huomanneet, ettei politiikassa voi muuttaa muuta kuin omia ajatuksiaan. Onko tämä väite siis totta? Muuttuvatko politiikassa asiat vai politiikan tekijöiden omat ajatukset ja maailmankatsomukselliset näkymät ja horisontit? Politiikan tavoitteena on varmaan varsin puolueettomasti useimpien mielestä ”yhteisten asioiden” hoitaminen. Yhteisillä asioilla käsitetään tavallisesti sellaiset olosuhteita tarkoittavat asiat, jotka vaikuttavat paralleelisesti kaikkiin yhteiskunnan jäseniin jollain mittapuulla. Mitä tämä sitten tarkoittaa. Onko poliitikko itselähtöinen arvojen ajaja vai saako hän arvonsa reaktiivisesti äänestäjiltä tai esimerkiksi toisilta poliitikoilta ja politiikan parissa työskenteleviltä? Mielestäni ideaalisimmassa tapauksessa poliitikon tulisi edustaa omia ja alkuperäisiä arvojaan, koska vain siinä tapauksessa hän voi olla varma siitä, että hänen tulee olla uskollinen omille arvoilleen, ja tehdä päätökset tietyllä tavalla äänestämisestä oman arvokriittisen harkinnan jälkeen ja yhteydessä. On siis olennaisen tärkeää, että politiikan tekeminen käsitetään yksilöpoliitikon omien pohdinnan kautta syntyneiden arvojen edistämiseksi ja tietyn poliittisen suuntauksen osaksi tulemiseksi. Uskollisuus omille arvoille tarkoittaa sitä, että poliitikko voi olla täysin omavarainen arvollisesti. Hän siis voi itsensä kautta sanoa, mitä mieltä on asioista, ja poliittisen maailmankuvan avaamisella esimerkiksi kirjallisesti, voi myös edesauttaa sitä, että muutkin ihmiset voivat edetä itsenäisen harkinnan ja päättelyn alalla. Arvollinen omavaraisuus tarkoittaa siis sitä, ettei hänen tarvitse lainailla omia arvojaan ja päätelmiä muilta ihmisiltä. Eli voidaan sanoa, että poliitikko edustaa etenkin omia arvojaan, ja niiden universaalisuuden kautta ihmiset voivat samastua poliitikon julkituomiin arvoihin sen takia, koska he näkevät, että arvopäämäärät vastaavat toisiaan. Eli poliittinen maailmankatsomus vaatii kantaaottavuutta, koska esimerkiksi assburger-Halla-ahon monomaaninen keskittyminen maahanmuuton kritisoimiseen ei anna kuvaa siitä, että hän olisi saanut käsitystä kokonaisesta kaikki muut aiheet sisältävästä horisontista tai näkymästä. On siis otettava kantaa kaikkiin asioihin, mutta siinäkin annettava vapautta sen suhteen, ettei kaikkiin asioihin tarvitse suhtautua samalla tavalla, vaikka kuitenkin samanaikaisesti tulisi säilyttää arvollinen integriteetti siten, että arvoperäiset valinnat tulisi aina voida perustella vakuuttavalla tavalla. Jos ajateltaisiin, että poliitikot pyrkisivät muutokseen, joko omien arvojensa toteuttamisen tai esimerkiksi naiivisuuden tai nuoruuden idealismin takia, niin onko tuo muutos säilyttävä vai uudenlaista todellisuutta rakentava, eli miten yhteiskunnassa vallitsevat konservatiiviset voimat suhtautuvat liberaalisiin uutta todellisuutta rakentamaan pyrkiviin voimiin? Mielestäni liberalismi, joka tarkoittaa etenkin sosiaalipoliittisten kysymysten uudenlaista tarkastelua, mutta toisaalta myös elinkeinojen vapautta eli vapaan markkinatalouden edistämistä, kuuluu jokaisen älykkään eurooppalaisen nuoren aikuisen vaatimuslistaan. Ei voida enää ajatella, että jokin poikkeavuus ihmisessä, voisi määritellä tällaisen ihmisen leimaavasti kokonaan, vaan kehittyneiden vähemmistöjen poikkeavuuksia on voitava sopeuttaa ymmärtävästi ja suvaitsevasti. Esimerkiksi maahanmuuttajien, homojen, lesbojen ja vammaisten oikeuksia tulee nykypäivänä ajaa eri tavalla kuin miten heidän suhteensa on toimittu aikaisemmin. Mielestäni sosiaalinen liberalismi kuuluu olennaisena osana sellaiseen yhteiskuntaan, joka haluaa tarjota jäsenilleen paljon vapautta. Ei siis voida konservatiivisesti ajatella, että homoja ei tarvitse suvaita, koska raamatussa lukee niin tai päinvastaisesti raamatussa ei lue, että heitä tulisi suvaita. Missä siis tarvitaan konservatismia, ja onko se aina jonkinlaista raamattuvyöhykeläisyyttä? On mielestäni tiettyjä pitkän historian omaavia instituutioita, jotka edustavat tervehenkistä sosiaalista jatkuvuutta. Englantilainen filosofi Edmund Burke, joka tuli tunnetuksi etenkin konservatiivisten poliittisten voimien teoreetikkona, ei hyväksynyt Ranskan vallankumousta, koska hän katsoi, että yhteiskunnassa on aina tietyt tervehenkiset yhteisöä ylläpitävät voimat, joiden tuhoamisen jälkeen yhteiskunta olisi anarkiassa ja tulevaisuus olisi aina anarkiasta johtunutta tulevaisuutta. Luin äsken äidilleni tullutta Vårt Riddarhus-julkaisua, ja siinä eräs suomalainen aatelismies oli ollut 1980-luvun alussa Pariisissa töissä, jossa hänellä oli ollut työtoverina vanhaan ranskalaiseen kreivisukuun kuulunut herra, joka oli parahtanut, kun suomalainen oli osoittanut Ranskan nykyhistorian tuntemustaan, että ”Minun Ranskani tuhoutui 1789!”. Ja onhan todella niin, että vanha Ranskaa ylläpitänyt Ancien Regime katosi vallankumouksen myötä, kun aatelisia ja kuninkaallisia teloitettiin. Vahva vastareaktio selittyi sillä, että ranskalaiset aateliset olivat aina olleet lähellä kruunua ja palveluvelvollisia sitä kohtaan. Onko siis muutos uuteen, muutos vanhaan vai kenties ei mitään muutosta muita parempi vaihtoehto? Muutos uuteen tarkoittaa miltei aina uusien periaatteiden omaksumista ja levittämistä, se voi myös tarkoittaa vanhojen konservatiivisten rakenteiden ja instituutioiden uudelleenjärjestämistä. Muutos vanhaan tarkoittaa ultrakonservatiivista tyyliä haikailla jotain historiassa mennyttä aikakautta ns. laudator temporis acti. Voidaan esimerkiksi, vaikka ajatella, että Suomessa oli parempi olla esimerkiksi ennen maahanmuuttajien tuloa tai perussuomalaisten nuorisojärjestöllä, joskus 1000-luvun alussa, jolloin täällä ei ollut niitä peijakkaan suomenruotsalaisiakaan. Esimerkiksi menneiden haikailijasta käy vaikka Pertti Oinonen, joka eräässäkin puheessaan otti esimerkiksi 70 vuotta vanhan ruotsinkielisen julkaisun, jossa oli evakkovastainen kirjoitus, josta piti johdonmukaisesti vastuussa hallituksen ruotsinkielistä ministeriä. Sehän sen varmaan kirjoittikin! Toisella kerralla Peruspera haikaili Kekkosen aikaan ja pohdiskeli syväulotteisesti sitä, mitä mieltä tämä olisi ollut tasa-arvoisesta avioliittolaista. Ne ihmiset, jotka eivät halua muutosta ollenkaan kuuluvat monesti näiden ihmisten joukkoon, jotka haluaisivat muutosta menneeseen. Eli he ovat tietynlaisia taantumuksellisia tai reaktionaarisia. Monesti tällaisilla ihmisillä ei ole käytännön kuvaa siitä, millaiset muutokset voisivat yhteiskunnassa olla mahdollisia. Teuvo Hakkarainenhan laittaisi omien höpötyksiensä mukaan kaikki vähemmistöt Ahvenanmaalle. Jos ajatellaan, että politiikallakin olisi jonkinlainen tarkoitus, pitäisi silloin mielestäni uskoa muutokseen, koska jos muutosta ei ole, on kansanedustuslaitos pelkkä puuhailukerho, jota rahoitetaan verorahoilla ja jossa ei olla uskollisia yksilöpoliitikkojen vakaumukselle ja arvoille. Voiko siis tavoitella aidosti uuteen pyrkivän muutoksen ohessa paluuta vanhaan? Mielestäni se ei ole täysin mahdollista, koska politiikan tulisi olla eteenpäin suuntautuvaa. Muutos voi olla latautuvaa tai iskevää. Latautuva muutos tarkoittaa tiettyjen institutionaalisten rakenteiden uudistamista ja korjaamista ilman, että sillä pyrittäisiin joidenkin konservatiivisten rakenteiden murtamiseen. Iskevä muutos taas tarkoittaa sen kaltaista muutosta, jossa muutokseen pyritään ottamalla kantaa jo oleviin instituutioihin ja niiden heikkoihin kohtiin. Mielestäni voidaan sanoa, että tietyt instituutiot pitää säilyttää etenkin sen takia, että ihmiset saisivat yhteiskunnassa olla mahdollisimman vapaita. Kuitenkin yhteiskunnassa tulisi olla varovainen sen suhteen, ettei kommentaariaatti pääse ohjailemaan instituutioita ja niitä koostavaa tunnustushierarkiaa. Tämän takia on ajateltava, että instituutioiden tulisi olla mahdollisimman omavaraisia ja tarkkailtava omaa sisäistä koostumustaan sen takia, että niiden piirissä olevat ihmiset saisivat muodostaa itselleen yhtenäisen ja kokonaisen maailmankatsomuksen. On siis tärkeätä, että ihmiset pystyvät jollakin instituutiotasolla toteuttamaan itseään. Ihmisten tulisi vastustaa vaikutteellisuutta, koska se aiheuttaa ihmisten yhteisölle sen, että he valitsevat vertailukohdallisen symbolin, joka sopeuttaa heidät symbolin ympärille rakennettuun instituutioon, jossa yhteydessä muista vaikutteellisista tulee näiden arvoinstituutioiden tukena olevien tuki-instituutioiden jäseniä. Kommentaariaatti pyrkii aina etenkin ihmisten vapauden vähentämiseen ja se kieltää yhteiskunnan jäseniltä muutoksen mahdollisuuden, eli siis toisin sanoen se rajoittaa ihmisten omien intressien ilmenemistä. Kuitenkin muutoskannan säilyttäminen poliittisessa toiminnassa siis vaatii sen, ettei ihminen voi suuntautua vertailukohdallisiin symboleihin, vaan hänen on tavoiteltava syväsymboleita, jotka ovat pysyviä ja iättömiä symboleita. Eli yksinkertaisesti sanoen, voidaan väittää, että oikeanlaisen politiikan tunnistaminen vaatii jonkinlaista viisastumista, eli kullan ja muovin eron tunnistamista. Mielestäni riippumatta siitä, pidetäänkö konservatiivisuutta vai liberalismia toista parempana suuntautumisena, niin tärkeintä tämän kaltaiseen muutokseen pyrkivissä asioissa on se, lisäävätkö toimet joidenkin tai kaikkien ihmisten vapautta. Mielestäni politiikan pyrkimyksenä tulisi olla se, että sen olisi samalla tavalla ja tasa-arvoisesti lisättävä kaikkien ihmisten kokemaa vapautta jakamattomasti. Konservatismi ja liberalismi ovat varmaankin yhtä arvokkaita asenteita, mutta vapauden ja instituutioiden omavaraisuuden turvaamiseksi on oltava tarkkana siitä, millaisissa tilanteissa ja millaisiin kysymyksiin näitä periaatteita sovelletaan, sillä molempien yltiöpäisellä edistämisellä ei saada aikaan muuta kuin pahaa. On tosin sanottava, että näitä periaatteita soveltavan ajattelun on motivoiduttava ainoastaan kaikille ilmenevään vapauteen pyrkivästä itsenäisestä arvotustoiminnasta, eikä se voi olla motivoitunut esimerkiksi provinsiaalisesti harkitusta yksilöperäisestä hyödystä, joka voisi pahimmassa tapauksessa olla ohjaamassa ihmisten säilyttämisen ja uudistamisen ajatuksia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti