tiistai 31. joulukuuta 2019

Ovatko länsimaat perikadossa?



Saksalainen kulttuurifilosofi Oswald Spengler kirjoitti maailmansotien välissä kirjan nimeltään Der Untergang des Abendlandes eli Länsimaiden perikato. Siinä hän esitteli maailmanhistorian morfologiaa eli muoto-oppia. Hän kirjoitti, että erilaiset sivilisaatiot, jotka elävät tietyn aikaa ja sen jälkeen kuolevat, perustuvat tiettyyn kulttuuria ylläpitävään myyttiin. Länsimaiden ohjaavaksi voimaksi hän luonnehti faustisuutta, eli jatkuvaa halua saada lisää tietoa koko ajan käynnissä olevassa prosessissa. Spengler korosti tieteen kulttuurinsisäisyyttä, eli hänen mielestään kaikenlaiset kuvaamisen tavat liittyvät kulttuurin sisäisiin kuvaamisen tapoihin.                                                                                                                                           
Spenglerin filosofian valossa on hauskaa tutkiskella sitä, mikä on nykyaikaisen länsimaisen kulttuurin olemus ja voiko se olla kestävyydessään pitkäjaksoisempaa. Spengler kuten myös esimerkiksi hänen oppejaan omaksunut suomalainen filosofi Georg Henrik von Wright, kirjoittivat välineellisen järjen kulttuuria murtavasta voimasta, joka on yleistynyt nykyaikamme länsimaissa. Itsetarkoituksellisuus on siis vähentynyt nykyaikaisen tieteen sovellutuksien keskellä ja tämä on omiaan sortamaan nykyaikaista kulttuuria. Mikä siis voisi olla tapa muodostaa uutta kulttuuria ja ehkäistä länsimaisen kulttuurin sortuminen omien juuriensa päälle?                                                                                                                                                
Kulttuuria muodostetaan etenkin kielellisellä kommunikaatiolla ja käsitteellistämisellä eli puheella ja kirjoittamisella. Kuitenkin on olemassa myös muita kuvaavia kulttuurin luomisen tapoja, kuten esimerkiksi perusmuodossaan tunnetut maalaaminen, piirtäminen, säveltäminen, kuvanveistäminen, laulaminen ja soittaminen, ja nykypäivänä on yleistynyt taide, joka ei kuvaa mitään, eikä sinänsä ole perinteistä taidetta. Jonkun tällaisen alueen harrastaminen vaatii siis metodioppia eli menetelmät on hallittava ennen luovuutta. Kulttuurin luominen vaatii etenkin omaperäisyyttä, eli sitä, ettei jätetä asioita olemaan annettuna. Juovuksissa oleminen ei aina takaa luovuksissa olemista. Eli kaikenlaiset vapaasti kulttuurin olemukseen suhtautuvat uudelleen tulkinnan tapahtumat ovat omiaan kulttuurin luomisessa. Koska kulttuurit perustuvat tiettyihin symboleihin ja symboleiden verkostoihin, on kulttuurin luomisessa kiinnitettävä huomio niihin ja tulkittava niitä uudelleen huomioiden kulttuurisen itsesäilytysverkoston. 

Eli kulttuurin itsesäilytysverkosto on sellainen turva-alue, jonka sisäistä aluetta ei voida sortaa kulttuurin uudelleen tulkinnassa ja muotoilussa. Tällaisia asioita ovat esimerkiksi tietynlaiset, esimerkiksi menetelmäoppiin, kieleen ja sen sääntöihin liittyvät piirteet. Kuitenkin tiettyjä käsitteitä, jotka kantavat merkittävää kulttuuriin liittyvää kaanonia, on voitava tulkita merkityksensä kautta uudelleen. Ihmisten tulisi sen lisäksi, että konservatiivisesti valvotaan kulttuuri-instituutioiden säilyvyyttä, voida ottaa osaa kulttuurin luomiseen ympärillään, eli asiat on voitava laittaa välillä täysin mullin mallin. Ympärillä olevan kulttuurin on voitava kuvastaa sen luoneita ihmisiä, eli kulttuuri ei ole mikään aiemmilta kausilta tullut reliikki, vaan se on muodostunut aina niistä ihmisistä, jotka ovat liittyneet siihen ja toimineet sen keskellä.

Olli von Becker

YTM

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti