Yksilöllisyys
tarkoittaa sitä ihmisessä olevaa ominaisuuksien joukkoa, joka
mahdollistaa hänelle erillisyyden ja toisista ihmisistä
erottautumisen. Yksilöllisyys siis antaa ihmiselle mahdollisuuden
erillisesti ilmaista näkemyksensä maailmasta siten, ettei se
sotkeennu toisten ihmisten sellaisiin ominaisuuksiin, jotka
vaatisivat kaikille samankaltaista ilmenemistä yhteisöelämässä.
Ihmisissä siis voidaan havaita sellainen piirre, jonka tarkoituksena
on lieventää sellaisia asioita, jotka korostaisivat koko ajan
pelkästään ihmisten erillistymistä toisistaan. Tällaisia
piirteitä hyödyntävät mm. populistiset poliitikot ja esimerkiksi
sellainen viihde, jonka katsotaan kelpaavan kaikille ihmisille sen
takia, koska se muka tarjoaa nähtäväksi sellaisia asioita, jotka
kaikki ihmiset voivat oletetusti hyväksyä. Nämä piirteet ovat
ihmisen kollektiivisiin ominaisuuksiin veroavia piirteitä. Jotkut
instituutiot harrastavat sitä, että ilman vetoamista ihmisen
yksilöllisiin piirteisiin ne vetoavat niihin kollektiivisiin
ominaisuuksiin, jotka vielä ihmisessä ovat kertomassa sellaisesta
ajasta, jolloin kaikki ihmiset muistuttivat kaikessa siinä miten he
ilmenivät pelkästään toisiaan ja eivät pienimmässä määrinkään
jotain sellaista, joka olisi ollut luonteellista etenkin heille
itselleen. Tällaisia instituutioita ovat etenkin armeija, poliisi,
koulut, yliopistot, rippikoulut, sosiaalitantat ja esimerkiksi
yksityisomistus. Näiden instituutioiden tarkoitus on vedota
pelkästään sellaisiin ominaisuuksiin ihmisessä, joiden tarkoitus
on ohjailla mahdollisimman suuria ihmisten joukkoja ottamatta kantaa
siihen, miten tällaiset vaikuttimet koskevat sellaisia ominaisuuksia
ihmisessä, jotka eivät ole luonteeltaan kollektiivisia. Näiden
insituutioiden tarkoitus on alentaa ihminen toimimaan
kommentaariaatin tunnustushierarkiaan alennettuna vaikutteellisena
ominaisuuksien passiivisena joukkona. Nimenomaan kollektiivisille
toimijoille on ominaista se, että ne olettavat etteivät ihmiset
pysty tosiasiassa hallitemaan omia ominaisuuksiaan, vaan he
ohjautuvat tietyllä tavalla ”kosketusherkkinä” niiden kautta
siten, ettei niillä voi olla mitään sanomista siihen, miten ja
mitä ominaisuuksiaan poimitaan esimerkiksi tällaiseen tarkoitukseen
”yleisen hyvän” eduksi. Voidaan sanoa, että kaikki
edistysaskeleet taiteessa, filosofiassa, tieteessä ja uskonnossa on
otettu sellaisten toimijoiden taholta, jotka ovat toimineet
yksilöllisten periaatteiden ohjaamalla tavalla. He eivät ole siinä
toimiessaan noudattaneet etenkin jonkinlaisia kollektiivisesti
vahvennettuja lakeja, jotka olisivat antaneet heille vihjeet siitä
miten toimia. Yksilöllisyys onkin etenkin tällä tavalla katsoessa
jotain sellaista, mikä voi luoda sellaista, mitä kollektiivisesti
vetoavat ominaisuudet eivät voi. Yksilällisyys on vapaa-ajattelun
ja luovuuden lähtösija ihmisessä, ilman sitä eivät merkittävät
ajattelijat pystyisi luomaan sen kaltaisia uudenlaisia (”novelty”)
tapoja nähdä maailmaa ja ihmistä. Yksilöllisyys on nimenomaisesti
entisenlaisten tapojen nähdä maailmaa ja ihmistä
yhteensulautumista sen kaltaiseksi kokonaisuudeksi, joka ilmenee
selkeästi uudenlaisella ja ennennäkemättömällä tavalla.
Tietysti voidaan sanoa myös tämä siitä, miten ihmisten on
elettävä myös tässä oravanpyörässään osin kollektiivistenkin
ominaisuuksien kautta. Ne mahdollistavat ihmisyhteisöissä sen,
miten ihmiset jakavat uudenlaisia tietoja ihmisen olemuksesta ja
ilmenemisestä toisille ihmisille. Ellei ihminen ilmenisi toisilleen
myös kollektiivisesti, ei mitään tietoja siitä miten jokin yksilö
on kokenut jonkin asian voitaisi levittää toisten ihmisten
tietoisuuteen. Jos ihmiset ilmenisivät pelkästään yksilöllisesti
itselleen ja maailmalle, voisi maailmasta tulla pelkästään
jonkinlainen solipsistinen yksittäisten Narkissoksien
peilikuvamaailma, jossa ihmiset eivät enää havaitsisi toisiaan ja
toisten tarpeita, vaan ihmiset havainnoisivat vain omia sisäisiä
ajatuksiaan, jotka eivät etenisi pidemmälle sisäisyydestä, koska
minkäänlaista toisille ihmisille ulottuvaa tiedonjakelua ei enää
olisi käytössä. Kuitenkin jos pitäisi valita sen välillä, onko
ihminen omia ajatuksiaan ja sisäistä elämäänsä kuunteleva
yksilö vai sokeasti ulkoisia ohjeita kuunteleva ja noudattava
sosiaalipartikkeli, ei valinnassa tulisi olla minkäänlaista
epävarmuutta. Yksilöllisyys on etenkin myös vapautta muodostaa
henkilökohtaisia maailmankatsomusjärjestelmiä ja sen kaltaisia
systeemejä, joiden avulla perustavimpia apriorisia yhteiskunnan
normiarvoja kuten suositeltava, hyvä, kaunis, oikea, voidaan muokata
sen kaltaiseen suuntaan, jossa niitä tarkastellaan mahdollisimman
useista eri suunnista. Itsenäisistä maailmankatsomusjärjestelmistä
voidaan siis katsoa olevan hyötyä siinä, miten yhteiskunta
kehittyy ja miten se rakentaa itseään jatkuvasti samanaikaisessa
olevassa. Yksilöllisyyden vastakohta on siis kollektiivisuus ja sitä
luonnehtivat myös esimerkiksi sen kaltaiset asiat kuin ryhmäkuri ja
laumamoraali. Niiden mukaan toimiessa, yksilöä sakotetaan aina
niissä kohdissa, joissa se ei noudata niitä toiminnan lakeja, jotka
määritetään kollektiivisesti päteviksi. Sen voidaan esimerkiksi
katsoa olevan este jo esimerkiksi taiteen luomiselle yhteiskunnassa
koska taiteen voidaan nähdä, kuten esimerkiksi Herbert Marcuse on
lausunut, olevan niin sanotusti olevan yhteiskunnan negaatio, sen
täytyy aina ollessaan todellista taidetta, toimia yhteiskunnan
määrittämien toiminnan ohjeiden ulkopuolella, siellä missä
yhteiskunta ei määritä sen toiminnan olemusta. Yksilöllisyyden on
myös toimittava matemaattisluonnontieteellisen maailmankuvan
vastapoolina, koska se näkee ihmisen jonain yhdestä kohtaa
ohjailtavana monista erillisistä kohdista muotoutuvana valtavana
kokonaisentiteettinä. Vapaa-ajattelu voidaan yksinkertaisesti
määritellä siten, että se on sen kaltaista ajattelua, joka ei
yksiselitteisesti noudata sen kaltaisia ajattelun lakeja, jota
luonnehtisi sellaiset symbolisuudet ja peritotuudet, jotka olisivat
myös yhteiskunnassa vallitsevan valtavirta-ajattelun pohjaavimpina
rakenteina. Vapaa-ajattelun on löydettävä sen kaltaisia symboleita
ajattelunsa pohjaksi, jotka olemuksellisesti ovat tarkoitettuja
siihen, että niiden tulee särkeä kollektiivisia symbolisuuksia ja
valtavirtakulttuurin ja populaarisen viihde-elämän pintaestetismin
tasolla muodostettuja totuuden mukapysyvyyksiä. On ilmeistä, että
sellaisista ihmisistä, jotka ovat monesti kommentaariaatin jäseniä,
jotka noudattavat yhteisössä kollektiivisesti ilmeneviä
pintapuolisimpia symbolisuuksia, tulee herkästi
elintasoesteetikkoja, jotka muodostavat oman kommentaariaatin
luonnehtiman tunnustushierarkiakulttuurinsa ympärille kulttuurin,
joka perustuu siihen järjestelmään, jossa kommentaariaatti
todellakin uudistaa tunnustushierarkiaansa vaikutteellisuuden avulla,
ja saa ihmiset näkemään merkittävästi yhteiskuntaelämän
uusintamiseen perustuvat arvotunteensa liitteessä joihinkin
sellaisiin kollektiivisuuksiin, joita he eivät tunnistaisi silloin,
jos he pystyisivät toimimaan irrallaan vaikutteellisuuden ilmiöstä,
joka saa heidät niin sanotusti ”satamoitumaan”
tunnustushierarkiaan jonka väärin päin rakentuminen alkaa heidän
vaikutteellisuudestaan. He voisivat itse rakentaa tunnustushierarkian
itsestään käsin elleivät he olisi niin syvästi tietoisia siitä,
miten muut ihmiset näkevät sen miten heidän tulisi heidän
yhteydessään kaikesta ajatella.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti