Porvari
voidaan määritellä hyvin toimeen tulevaksi aikuiseksi, joka haluaa
ylläpitää etenkin omaa toimeentuloaan. Porvari siis luottaa
etenkin yksityisomistukseen ja siihen, että hänelle taataan
mahdollisuus ylläpitää ja mielellään vielä lisätä omaa
yksityisomaisuuttaan. Porvariksi siis monesti tunnistavat itsensä
etenkin hyvin itsenäisesti toimeen tuleviksi ihmisiksi. Porvari
luottaa omaan kykyynsä tuottaa sellaisia olosuhteita, joissa hän
voi tulla hyvin toimeen yksin ja haluaa, että myös toisille
ihmisille yhteiskunnassa taataan tuollainen oikeus. Käsitteen
porvari käyttämisellä tarkoitetaan useimmin sitä, että käsitteen
kohde määrittää itsensä politiikassa etenkin taloudellisen
suuntauksensa ja ideologiansa kautta. Mielestäni kuitenkin
käsitteeseen porvari liittyy myös muita määreitä kuin pelkästään
se, että henkilö kannattaa vapautta ja etenkin talouden vapautta.
Monet taiteen ja kirjallisuuden tahoilla työskentelevät ihmiset
käyttävät sanaa porvari derogatorisessa mielessä siten, että
porvarilla tarkoitetaan sellaista ihmistä, joka ei etenkään osaa
ajatella itsenäisesti ja riippumattomasti. Ehkä juuri tämän
seikan perusteella en itse ole koskaan halunnut kutsua itseäni
porvariksi, vaikka olen kuulunut ns. ”porvarilliseen”
poliittiseen puolueeseen ja vaikka toinen vanhempieni suvuista
voidaan luokitella varallisuutensa ja koulutustaustansa perusteella
porvarilliseksi. Myös toisen vanhempani aatelinen suku on saanut
minut kulttuurintuntemuksen lisääntymisen myötä näkemään
etenkin aatelin ja työväestön välisen solidaarisuuden merkityksen
ja halveksumaan etenkin kaikkea porvarillista ja pikkuporvarillista
etenkin siinä mielessä, koska ne vaikuttavat minusta konformisuuden
ja pakotetun yhdenmukaisuuden tyyssijoilta.
Vapauden
käsitettä voidaan helposti käsitellä tutkittaessa yhteiskuntaa ja
mielestäni porvarit eivät monestikaan pysty asettamaan itselleen
kovinkaan kokonaisvaltaista vapauden käsitettä. Se jää aina
joiltain osin hämärän peittoon. Jos voidaan sanoa, että vapauden
kannalta on tärkeää, että ihmiset saavat kaupassa valita useista
tuotteista valitsemansa, niin tulisi myös korostaa sitä,
millaisilla perusteilla ostopäätös tulisi tehdä. Vapaa
markkinatalous ei aina tuotteiden tuottamisessa, niiden
markkinoinnissa, eikä myöskään niiden ulkomarkkinallisessa
promotoinnissa ja brändäyksessä ota huomioon etiikkaa osto- ja
kulutusvalintojen pohjana. Vapaus on siis monesti vapautta tehdä
väärä valinta. Jos tasa-arvoisuuden ja hyvyyden ideaalit poljetaan
vapauden ideaalin edestä, menettää yhteiskunta silloin monasti
eettisen kompassinsa ja kaikki ihmiset eivät silloin saa nähdä
yhteiskunnallista ja yhteisöllistä hyvää. Ja vaikka olisikin niin
kuten kuuluisa filosofi GE Moore on sanonut, siis että hyvää ei
voida määritellä, voidaan yhteiskunnallinen hyvä varmasti löytää
etsimällä tekojen seurauksista ohjeita siihen, miten jatkossa
tulisi toimia ja ajatella. Porvarillisuuden aate tai porvarismi
tarkoittaakin usein sellaista ihmisten joukkoa, joka pitää erittäin
lujasti kiinni ihanteistaan ja periaatteistaan, monesti katsotaan
että he ovat kunniallisimpia kansalaisia, kun he pitävät vielä
kaiken lisäksi yleisimmin huolen kaikista sellaisista
yhteiskunnallisista instituutioista joissa suurin yhteiskunnan
ihmiseen suuntaama vapaudenriisto tapahtuu. Tällaisia paikkoja ovat
esimerkiksi koulu, armeija, kirkko, yksityisomistus ja suuret
laitokset. Porvarien vapaus on siis monesti vapautta tehdä väärä
päätös ja mahdollisesti jopa vapautta toimia loukkaavasti tai
pahoin toisia ihmisiä tai ihmisten ryhmiä kohtaan.
Nykyaikaisella
kulttuurilla voidaan ymmärtää se kulttuurinen eetos, joka
vallitsee yhteiskunnassa tietyllä olemassaolomme hetkellä. Monesti
tällainen kulttuuri määrittyy kaikesta siitä, mikä ilmenee
ihmisten keskellä tiedottomuutena ja toivottomuutena asioiden ja
niiden tapahtumisen suhteen. Nykyaikainen kulttuuri on siis monesti
ihmisten tiedottomuuden ja tahdottoman toisiin ihmisiin suuntautuvan
banaalin pahantekemisen summa. Nykyaikainen kulttuuri on jotain mitä
vastaan kaikkien yhteiskuntaa tiedostavien ihmisten tulisi asettua
toiminnallaan ja ajattelullaan. Nykyaikainen kulttuuri saa monesti
pintaliitäjille ns. twistejä lahkeeseen. Tuo ei useimmin kerro
muusta kuin siitä, että heidän arvonsa ovat niin sanotusti
onttoja. Niissä ei siis ole sisusta. Nykyaikainen kulttuuri siis
suosii onttoja arvoja, se suosii yleisihanteita, jotain sellaista
minkä voi helposti yleistää porvarillisen mallin ihmisen
toteutettavaksi. Nykyaikaisen kulttuurin tarkoitus on mukauttaa
porvarismin aatteella ihmiset yleisihmisyyteen, joka seuraa
nykyaikaiseen kulttuuriin sulautumisesta ja sopeutumisesta.
Yleisihmisyys,
joka on nykyaikaisen kulttuurin seurausta porvarismin kyllästämänä,
pyrkii tuomaan ihmisten keskuuteen sen perusolettamuksen, että
kaikki ihmiset ajattelevat jollei täsmällisesti samalla tavalla,
niin ainakin miltei samalla tavalla. Yleisihmisyyden kategorian
sisällä tahdottomasti toimivat ihmiset kauhistuvat suuresti, kun he
kohtaavat ihmisen tai asian, joka vaikuttaa poikkeukselta suhteessa
heihin ulkoa käsin syötettyihin arvoihin. Yleisihminen ei voi
lähestyä asioita ja ihmisiä sellaisesta näkökulmasta, joka voisi
kertoa niiden toimivan ajattelunsa kautta suhteessa toisiin ihmisiin
ja asioihin, yleisihmisyydessä ei ilmene liiemmin ajattelua.
Esimerkiksi monoteistiset uskonnot ja vain yhdet ovet avoinna pitävät
kirkot ovat esimerkkejä yleisihmisyydestä, jonka nykyaikainen
kulttuuri synnyttää kaikissa nyt-hetkissä. Jotta uskonnolliset
arvotunteet voisivat tulla puhtaimmassa muodossaan esiin tulisi
uskonnot liittää kansalaisuskontoon perustuvan kirkon alaisuuteen,
joka voisi ylläpitää kirkossa sellaista kehitystä, jonka mukaan
siitä voisi lopultakin tulla enenevämmässä määrin
polyteistinen. Jo Nietzsche kirjoitti aikanaan, että miksi tarvitsee
olla vain yksi ainoa jumala, miksei voisi olla useita jumalia?
Kansalaisuskonnon tulisi olla kokonaisuudessaan pluralistinen
yhteisö, jossa monenlaiset jumalan käsitteet voisivat saada
kasvamisalaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti