Ihmiset
harrastavat usein tietoisesti tai huomaamatta sellaista toimintaa,
jota voidaan mielestäni kutsua ”piirteen poimimiseksi”. Tuo
tarkoittaa sellaista tapaa, jossa erillinen ihmisyksilö nimetään
hänessä ilmenevän jonkinlaisen piirteen kautta. Tällainen piirre
voi olla esimerkiksi pitkä, lyhyt, herkästi punastuva, hullu,
kaunis, ruma jne. Mielestäni tuollainen tapa ei kunnioita sitä
periaatetta, jonka mukaan ihmisellä on rooli siinä
muodostusprosessissa, joka valmistaa hänestä kuvan muille
ihmisille. Tuo kuva ei saa olla ensin ilmenevästä piirteestä
vaikuttunut, koska monesti tuo piirre on jotain valtakulttuurin
mukaista, joka ei salli toisenlaisia tulkintoja ja pyrkii itse
asiassa jyräämään poikkeavanlaiset käsitykset oman kapealaisen
näkemyksensä tieltä. Ihminen voi kehittää jotain ominaisuuttaan
itsessään siinäkin tilanteessa, vaikka tuo ominaisuus olisi vasta
kolmas tai seitsemäs sillä pintapuolisten korostettavien
ominaisuuksien listalla, jota hänet pintapuolisesti tuntevat ihmiset
hallussapitävät. Täytyy kyllä sanoa, että monesti tämä ilmiö
on tyypillistä etenkin nuorten ihmisten keskuudessa ja myöhemmin
ainakin älylliseltä ja henkiseltä tasoltaan korkealla sijaitsevat
ihmiset erkanevat siitä. On kuitenkin huolestuttavaa katsella sitä,
miten yleiseksi ns. aikuispissisten ilmeneminen on tullut. Sillä
nämä ihmiset jatkavat keskenkasvuisen ihmisen määrittelytavan
käyttöä yhteiskunnan sisällä.
On
tärkeää, että oikeusfilosofialla voitaisiin kehittää
oikeusjärjestelmäämme siihen suuntaa, ettei se niin helposti
luokittelisi ihmisiä sillä tavalla, että he lopulta alkavat
käyttää toisten antamaa määrettä itsestään. Ihminen on
Sartren mukaan taideteos ja Marcusen mukaan taide on yhteiskunnan
negaatiota, mistä saadaan yhtälöksi se, että ihmisen on luotava
itsensä käsittäen yhteiskunnan negaatioksi. Oikeusnormin
säätelyssä tulisi keskittyä myös ihmisen sisäiseen elämään
eikä pelkästään keskittyä määrittelemään häntä ulkoisten
olemuskriteerien kautta.
Sosiaalinen
kategoria tarkoittaa ihmisten ryhmää, joka muodostuu sosiaalisessa
elämässä tapahtuvien arvotusprosessien kautta. Myös sosiaalinen
kategoria on arveluttava ilmiötyyppi siinä mielessä, että se
jättää ihmisen sosiaalisen elämän vangiksi tavalla, jossa
sosiaalinen yhteisö muodostaa hänelle päällimmäisen
identiteetin. Tuo identiteetti säilyy usein niissä prosesseissa,
joissa yhteiskunta määrittää itselleen erinäisten työasemien ja
koulutuspaikkojen haltijat. Esimerkkinä voitaisiin pitää monia ns.
sosiaalisia stigmoja. Miten monesti esimerkiksi vankilassa istuminen
tuhoaa ihmisen tulevaisuuden, vaikka henkilö olisi istunut siellä
vain lievästä rikoksesta eikä olisi todennäköinen rikoksen
uusija. Esimerkiksi Saksassa tilanne on toisenlainen, ja monesti
tuomion kärsineen ihmisen katsotaan sovittaneen tekonsa, esimerkiksi
eräs tunnettu Punaisessa armeijakunnassa toiminut entinen asianajaja
sai linnatuomionsa jälkeen asianajajaoikeutensa takaisin ja sai näin
ollen jatkaa työtänsä. Pitäisi nähdä sosiaalinen jatkuvuus
sosiaalisen elämän taskuna, joka ehkä säilyttää perusmuotonsa
rakenteena, mutta joka kuitenkin on erilaisten tapahtumien kautta
jatkuvassa uusiutumisen tilassa. Mikään yksittäinen teko ei ole
lopullista siinä mielessä, että se määrittelisi ihmisen
kategorisesti. Toki on sanottava se, että varmaankin suurin osa
ihmisistä ajattelee että esim. Behring Breivik ansaitsee
joukkomurhaajan ”tittelin”, mutta voidaan ajatella sitä, että
mikäli hän kasvaa vankeudessaan ja hänet voitaisiin tuomionsa
jälkeen todeta vaarattomaksi yhteiskuntajärjestelmälle, niin
hänelle pitää varmaanki n antaa mahdollisuus elää vapaudessa.
Mielestäni
Suomi elää vieläkin jonkinlaisesta syntiin ja moraaliseen häpeään
perustuvasta kulttuurista, jossa ihmisen toiminta nähdään
liitteessä jonkinlaiseen yliluonnolliseen ”kohtaloon”, josta ei
voida poiketa. Tämä tarkoittaa esimerkiksi auktoriteettiuskon
ilmenemisen syytä ja syytä sille, että huonoimpaan asemaan
joutuneita ei voida auttaa jonkinlaisen porvarillisen häveliäisyyden
takia. Pekka Haaviston sanoin: Suomi on kiusaajien yhteiskunta joka
elää siitä tavasta, jossa rahvaan mielioikkujen vuoksi suurimman
huomion ansaitsevat ihmiset saavat näytellä ”vaikuttajaa” ja
viellä käyttää itsestään mainittua termiä, jonka sisältö
katoaisi olemattomiin silloin, kun ihmiset kadottaisivat
auktoriteettiuskonsa, kuuliaisuutensa ja yleisen
matalemmuudentunteensa.
Suomessa
ei ymmärretä huumoria, understatementia ja itseironiaa etenkään
silloin, jos kyseessä oleva ihminen toimii niin sanotusti korkeassa
asemassa tai jos hänen viestinsä kantaa suurelle määrälle
ihmisiä. Suomi elää vieläkin siitä harhakäsityksestä, jonka
mukaan eniten itseään kehyva ihminen on hyväitsetuntoinen ja
ansaitsee mainetta/poliittisia asemia/rahaa/työpaikkoja/pillua jne.
Ihmettelin jokin aika sitten erään filosofiaa opiskelleen tyttelin
kommenttia siitä, miten minulla täytyy olla heikko itsetunto, kun
arvostelen jopa filosofian professoreiden ajatustoimintoja. Vaikka en
arvostanut alkuunkaan mainitun tissiparin älynlahjoja, niin ei tuo
mitenkään parantanut käsitystäni niistä. Kyllä mielestäni
sillä on paras itsetunto, joka kyseenalaistaa, vaikka sitten
oletetusti korkeammassa asemassa toimivien ihmisten toimia, vaikka
joutuisikin siitä sitten tuollaisen kävelevän vulvan
vähäteltäväksi. On todella naurettavaa ajatella, että ihminen
olisi valmiiksi hyväitsetuntoinen, jos hän on korkeassa asemassa
tai jos hän kehuskelee auliisti siitä, millaisessa kaikessa hyväksi
tulkittavassa hän on itse ollut mukana. Toisilta huomiota ja
suosiota hakevat ja tuosta suosiosta elävät ihmiset ovat yleensä
niitä, jotka eivät tulisi toimeen tilanteessa, jossa kaikki ihmiset
yhtä äkkiä sanoisivat, että eivät enää tue häntä. Nietzsche
mainitsi kirjassaan, että nainen on mestari siinä, kun hän ensin
syöttää toisille ihmisille hyvän käsityksen itsestään ja sen
jälkeen uskoo vakaasti siihen käsitykseen toisten uskon kautta.
Voidaan sanoa, että yhteiskunnan ja politiikan naisistumisen kautta
kaikki poliitikot ovat nykyään tuollaisia tyttöjä Nietzschen
ilmaisemassa mielessä. Hyvä poliitikko ei voi tyhmien ihmisten
mielesstä edustaa mitään pahaa, vaan häntä on edustettava
kaikissa tilanteissa, vaikka hän voisi todellisuudessa ajatella mitä
muuta tahansa. Ihmiset valitsevat monesti tukemansa poliitikot kovin
heppoisin perustein ja nämä ”tiimit” muodostuvat paksupäisten
narsistipoliitikkojen ympärille myös itse narskun oman asemalle
korottamisensa vahvistamana. Mielestäni englantilaistyylinen huumori
tulisi säilyttää kaikessa toiminnassa, vaikka se olisikin
perusluonteeltaan ja päällimmäiseltä luonteeltaan vakavaa. Minun
mielestäni humoristista on vain sellainen huumori, joka tulee esiin
odottamattomassa tilanteessa (en voi ymmärtää standup komiikkaa,
ehkäpä se johtuu siitä, etten naura aina samoissa tilanteissa
joissa toiset ihmiset nauravat), esimerkiksi se kun eräs Ranskan
vallankumouksen aikaan kuolemaantuomittu ylhäisaatelinen meni
mestauslavalle kirja kädessä, mitä hän oli sitä ennen lukenut ja
ennen mestaajan eteen menoa laittoi kirjan väliin kirjanmerkin
siihen kohtaan mihin oli päässyt. Toinen esimerkki tulee FC
Barcelonan pelaajasta, joka poimi ruohikolta rasistisen vastapuolen
kannattajan heittämän banaanin ja söi sen. Myös tarkasti jotain
vakavaa asiaa tarkasteleva kirjoitus jossa ilmenee sopivissa kohdin
sarkasmia tai ironiaa naurattaa monissa tapauksissa kovasti.
Feministeillä
on liian paljon valtaa suomalaisessa yhteiskunnassa. Kaikkiin
yhteisöihin ei tarvita naiskiintiöitä, koska ne eivät mitenkään
lisää toisen sukupuolen intressejä sellaisissa yhteisöissä,
joissa sitä ei jo valmiiksi ole. Feministit ovat kehittäneet oman
matematiikkansa palkkojen laskuun ja kehittäneet omat
kielisäädöksensä sitä varten, miten maailmaa saa oikeutetusti
havannoida ja etenkin siksi miten naisesta saa yhteiskunnassa puhua.
He ovat muodostaneet itselleen täysin rinnakkaisen maailman, jossa
kaikki tulkitaan mustavalkoisten lasien läpi, jotka lasit
toitottavat jokaikisessä yhteydessä sitä jeremiaadia, jonka mukaan
miehet ovat syyllisiä kaikkeen maailmassa ilmenevään pahaan.
Naisen
on oltava kuuliainen ja laitettava ruoka pöytään silloin kun on
sopiva aika.
Kyllähän
naisia tarvitaan. Ilman heitä ei olisi parisuhdeväkivaltaakaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti