Suomalaisen
yhteiskunnan rakenne on asia, joka on viime aikoina koskettanut
syvästi mieltäni ja ajatuksiani. Yhteiskunnan voidaan nähdä
rakentuvan joistakin sellaisista perusarvoista, jotka muokkaavat koko
yhteiskunnan eetosta kaikessa siinä miten se ilmenee itselleen ja
sellaisille muista yhteiskunnista tuleville toisille ihmisille jotka
tulevat jostain syystä tarkkailemaan sitä. Väitän, että
suomalainen yhteiskunta on viimeisten vuosikymmenien aikaan
”naisistunut”, ja se ei ole etenkin myönteinen asia. Naiseen
yhteiskunnassa voidaan liittää monia sellaisia asioita, jotka eivät
kollektiivin tasolle vietynä näyttäydy kovinkaan myönteisessä
valossa. Ensin on kuitenkin tarkasteltava miehen ja naisen
sukupuolisia eroja etenkin siinä valossa, miten ne ilmenevät
pidemmällä tähtäimellä toisilleen jatkuvassa yhteiskunnan
uudelleen luomisen tilassa. Nainen on mielestäni perusolemukseltaan
pinnallinen, läpinäkyvä ja jäljittelevä ihmisolento. Nainen ei
voi luoda merkittävää taidetta, filosofiaa tai tiedettä, koska
hänen ajattelunsa kyky ei yllä sellaiselle universaaliselle
tasolle, jolla hän voisi objektiivisesti tai intersubjektiivisesti
tavoittaa toisia ihmisiä. Nainen toimii aina subjektiivisuuksien
tasolla ja siinä hän tahtoo tavoittaa etenkin toisia naisia, jotka
ovat aina perusluonteeltaan itsekkäitä ja subjektiivisuuteen
vetoavia. Voidaan tarkastella ihmisyyden potentiaalia käyttäen
kahta monia erillisiä ominaisuuksia toisiinsa kietovia
mahtiominaisuuksia tarkastellessa sitä, miten nainen poikkeaa
merkittävällä tavalla miehen korkeimmalle tasolle yltävistä
perusominaisuuksista. Ne ulottuvuudet joissa ihmisen on toimittava
tässä maailmassa voidaan perustavasti jakaa kahteen
osaulottuvuuteen. Ne ovat toiminta ihmisten parissa ja toiminta
asioiden parissa ja suuntautuminen asioihin ihmissuhteissa.
Mielestäni ihmisten parissa toimimisen mahtiominaisuus on
sovittelevuus, joka tarkoittaa sellaista ominaisuutta, joka
mahdollistaa toimimisen ihmisten parissa siten, ettei ihminen loukkaa
toisia ihmisiä, ei jätä ketään heikompaan asemaan ja pyrkii
löytämään kaikille samalla tavalla soveltuvan vaihtoehdon
kaikista olemassa olevista vaihtoehdoista. Sovittelevuus on sujuvaa
asioiden ajamista ihmisten keskellä silloin, kun moni ihminen kokee
kyseessä olevat asiat merkittävinä ja omaa itseään koskevina.
Toinen mahtiominaisuus on uteliaisuus ja se koskettaa niitä
tilanteita, joissa ihmisen on toimittava asioiden parissa. Asiat
herättävät intohimoja tai toisessa tilanteessa ne eivät herätä
niitä. Uteliaisuus on välimuoto leiskuvien intohimojen ja kylmyyden
välillä. Sen takia se on etenkin sellainen ominaisuus, jossa
objektiivisuus ja asioista kiinnostuminen ilman sitä, että niistä
taisteltaisiin veren maku suussa, korostuvat. Sovittelevuus koskettaa
siis etenkin sitä, miten ihmiset ymmärtävät toisiaan
intersubjektiivisella tasolla, siinä ihmiset tunnistavat sen, että
monilla toisistaan erottuvilla ihmisillä on yhtäläisiä ja
toisiinsa liittyviä päämääriä, joita koskevat kysymykset voivat
tulla ratkaistuiksi sellaisten ihmisten toimesta, joilla on kyvykkyys
tunnistaa niitä sen takia, koska he hallitsevat subjektien
välisyyden, mitä intersubjektiivinen ulottuvuus tarkoittaa.
Uteliaisuus liittyy etenkin objektiivisuuteen. Se tarkoittaa sitä,
että kun on kyse asioista, ne eivät saa ylittää sellaista tasoa,
jonka kautta ne voisivat tulla ihmisten välisen jopa verisen
kilpailun aiheiksi. Uteliaisuus pitää asioiden objektiivisen
käsittelyn sille kuuluvassa objektiivisuuden alassa, mikä on sen
pääasiallisin tehtävä. Voidaan siis sanoa, että tärkeimmät
osaulottuvuudet sen kaltaisessa toiminnassa, johon sisältyy paljon
ihmisiä, ovat objektiivisuus ja intersubjektiivisuus, joita
uteliaisuuden ja sovittelevuuden mahtiominaisuudet käsittelevät.
Nyt siis tullaan siihen kysymykseen, minkä vuoksi nainen tai naiset
eivät pysty miesten tasolla ymmärtämään näitä periaatteita ja
toimimaan niitten osoittamalla tavalla. Intersubjektiivisuus
tarkoittaa etenkin reiluutta ja se voidaan helposti liittää senkin
kaltaiseen periaatteeseen, joka on mainittu Ranskan vallankumouksen
periaatteissa nimellä fraternite, eli veljeys. Veljeyden kaltainen
ilmiö tarkoittaa sitä, jonka mukaan toistensa kanssa toimivat
ihmiset voivat suhtautua toisiinsa siten, että he näkevät
jatkuvasti olevansa sukulaisuussuhteen kaltaisessa liitteessä
toisiin ihmisiin. Vaikka voitaisiinkin väittää, että se, kun
voidaan nähdä naisten toimivan jatkuvasti läheisessä suhteessa
toisiin ihmisiin tai toisiin naisiin, ei se yllä niin jaloon
yhteisyyssuhteeseen kuin veljeyteen, sillä naisten ylläpitämä
liite toisiin naisiin on lähinnä superfisiaalinen, läpinäkyvä
tai teennäinen. Naiset eivät monestikaan sen jälkeen kun pääsevät
läpi niistä toisen kanssa tekemisissä olemisen tilanteista, joille
he antavat nähtävästi suuren arvon, enää ajattele noita ihmisiä
ja sen takia esimerkiksi voidaan nähdä selkeästi että naiset
eivät arvosta totuutta ja toisten kanssa solmittuja lupauksia kuin
miehet. Tässä voidaan kuitenkin tulla siihen Otto Weiningerin
mainitsemaan huomioon, jonka mukaan miesten enemmistö muistuttaa
psykologisesti naisia ja ovat siten toiminnassaan ja esimerkiksi
lupauksien pitämisessä samalla lapsellisella tasolla, jolla naisten
suuri enemmistö on. Voidaan sanoa, että vain herooisen mieheyden
ymmärtävä miesten eliitti ja naisissa ilmenevä ominaisuuksiltaan
ylivoimainen ryhmittymä pystyvät ylläpitämään reiluutta ja
veljeyttä intersubjektiivisella tasolla ja totuuden etsintään
liittyvää faustista paloa objektiivisella tasolla. Naiset eivät
ennen menopaussia monestikaan ole kovinkaan viisaita, eli on
sanottava se, että samalla kun miehet eivät suurestikaan viisastu
iän myötä (he ovat joko valmiiksi viisaita tai eivät koskaan
viisaita.) niin naiset viisastuvat, ja voidaan sanoa, että se, kun
kuukautiskierrosta irtaantuminen lopultakin vapauttaa naisen
ajatteluun, on se monille kovin elämän periaatteita ja näkemystapaa
mullistava tapahtuma. Kuukautiset ja se miten se vaikuttaa naisen
ajattelutoimintaan on perustavin ero suhteessa miehen ylläpitämään
mielen tasapainoon ja jo se on sellainen tekijä, jonka
poistamattomuus aiheuttaa sen, etteivät naiset koskaan pysty
samankaltaiseen originelliuteen ja omaperäisyyteen millään sen
kaltaisella toiminnan osa-alueella, joka vaatii etenkin järjen
hiottua ja tasaista toimintaa. Yhteiskunnan naisistuminen tuo
pintapuolisuuden, jäljittelyn ja läpinäkyvyyden sen kaikkein
tärkeimmille osa-alueille, jonka myötä se taantuu ja se henkinen
voima minkä yhteistoiminta yhteiskunnassa on aikaisemmin vaatinut
joutuu vähättelyn ja halveksunnan kohteeksi. Kaikesta tulee
helppoa, koska missään tai keneltäkään ei vaadita mitään,
kaiken oletetaan tulevan valmiina ja valmiiksi ajateltuna. Se miten
se vaikuttaa miehiin, näkyy siinä kuinka se tuhoaa miesten välisen
veljeyden ja pakottaa kaikki heistä veriseen kilpailuun pelkästään
sen takia, koska naisilla ei ole kykyä ymmärtää sen kaltaisia
periaatteita, jotka miesten aikakautena pitivät kilpailun
inhimillisyyden ja hyvien tapojen rajoissa. Yhteiskunnan
naisistuminen esineellistää miehen samalla kun naiset voivat
muodostaa päidensä ympärille pyhän sädekehän kaikenlaisina
vaihtoehtoihmisinä, joka ei kuitenkaan vaikuta heidän
perusluontoonsa, joka on kaikille avoimen seksuaalisuuden ja
irstauden muodossa heissä näkyvinä. He siis samalla kun
säilyttävät kaiken naisiseen seksuaalisuuteen liittyvän
vapautensa voivat samalla leikkiä älykköä feministien
hallitsemien yliopistojen sosiologian ja filosofian laitoksilla.
Heidän perusluontonsa seksuaalisuuden mielessä ei muutu mitenkään
tämän älykköleikin myötä. Saksassa tämänkaltaiset pikkutytöt
laitettaisiin oikeaan järjestykseen.
Onpa surkuhupaisa ja vailla mitään kestäviä premissejä oleva kokoelma mielivaltaisesti sinne tänne räiskittyjä kategorisointeja, syysuhteita ja värittyneitä deskriptiivisiä havaintoja.
VastaaPoistaPanee väkisinkin ihmettelemään, että kuinka kirjoittaja (ilmeisesti) on kyennyt rämpimään filosofian jatko-opintoihin saakka pystyen yhä tuottamaan jotain tämän tasoista.
Voisi olla hedelmällistä pohtia, kertovatko ajatuksesi naisista yleensä vai omasta suhteestasi naisiin. Kun kirjoitustesi perusteella olet hyvin tuttu ainakin sivistyksen pintapuolisten tunnusmerkkien kanssa, luulisi sinulle olevan jossain määrin selvää myös, että miksi et naisilta tai ihmisiltä ylipäänsä vastakaikua saa. (Vinkki: kaltaistesi sivistymättömien ja karkeiden osaksi harvemmin koituvat fanfaarit tai edes empatia. Toinen vinkki: ei, juuri sinä et siis ole maailman ainoa sivistynyt ihminen, vaikka ilmeisesti näin uskomalla kykenet rationalisoimaan vaikeaa suhdettasi maailmaan itsellesi miellyttävämmällä tavalla).
Jos ja kun et kykene edellä mainittuja asioita puolueettomasti, reilusti ja älyllisesti rehellisesti käsittelemään, pysyt sellaisena kuin olet tähänkin asti ollut: tabloiditasoisten mielipidekirjoitusten suoltajana, joka menee mielisairaalasta sisään ja ulos tasaiseen tahtiin.
Eikä siinä mitään, näitä on ihan viihdyttävää seurata. Harmi vain, että parhaimmillasi vaikutat oikein terävältä ja reilulta kaverilta. Kummastuttaa ainoastaan, että mistä kaikki vihasi kumpuaa.
Kirjoitus on tietenkin kärjistävä, mitä sen kuuluukin olla. Muuten ei saa ääntää kuuluville. On voitava sanoa, että vaikka samalla kun yliopistoissa opiskelevista yli puolet on naisia, heidän keskuudessaan ilmenee kuitenkin paljoa sellaista, mitä ei voida katsoa hyväksyvästi.
VastaaPoistaTarkoitukseni oli siis tuoda esiin jotain siinä kulttuuri-ilmastossa tapahtunutta, mikä vallitsee ympärillämme.
Kirjoitukseen sisältyy siis paljon sellaista, mikä on koskettanut ja koskettaa etenkin itseäni. Nähdäkseni tällaisen blogikirjoittelun motivoiva voima on juuri oma kokemusrekisteri. Kirjoitus perustuu kuitenkin sellaiseen sukupuolierojen erittelemiseen, jota merkittävät filosofit (eivät nykyajan jauhoiset vastineensa) ovat tehneet jo tuhansien vuosien ajan.
En suinkaan vihaa naisia, heidänkin kanssaan on toisinaan mukavaa olla tekemisissä. Voi olla, että jotkin aivoissani olevat osat ovat jääneet aiempien aikojen tasolle ja sen takia havaitsen eron suurempana kuin monet muut.
Ystävistäni vain harvat ovat naisia ja luulen, etten ole jäänyt siinä paljosta paitsi.