Haluan
tässä kirjoituksessa pohtia sitä, minkä eteen ihmisten tulisi
käyttää sen kaltaisia ominaisuuksiaan, joista voi olla hyötyä
siinä kun he toimivat suhteessa maailman osasiin. Lahja, kyky tai
ominaisuus tarkoittaa sellaista ”välikettä”, jolla on
merkitystä antava rooli suhteessa maailmaan. Se tarkoittaa sitä,
että tuon kaltaisella ominaisuudella voi ns. ”saavuttaa jotain”,
sillä voidaan tuoda olemaan jotain sellaista, mitä ei ole
aikaisemmin ainakaan samassa muodossa ollut. Monet käsittävät tuon
kaltaiset ominaisuudet välineellisessä roolissa, he siis
ajattelevat että tuon kaltaisilla ”välineillä” voidaan
saavuttaa jotain sellaista, johon kannattaa päämäärällisessä
mielessä pyrkiä. Tuon kaltaisia tavoitetuja asioita ovat
normaalisti esimerkiksi varakkuus, saavutukset tai maine. Noiden
mainittujen asioiden voidaan kuitenkin tulkita olevan aika
tavanomaisia ja ei mitenkään jaloja pyrkimyksen tavoitteita. Niiden
voidaan siis tulkita olevan aika parokiaalisia eli provinsiaalisia
tavoitteia, ei liitteessä johonkin sellaiseen, jonka voitaisiin
tulkita olevan liitteessä universaalisiin päämääriin, jotka
olisivat siis olennaisessa mielessä pyytettömiä sillä tavalla,
etteivät ne tavoittele oman subjektiivisen hyvän lisäystä.
Ihmiset toimivat monesti erilaisten tavoitteiden edestä. Joissakin
teoissa voidaan tulkita olevan merkittävä yhteiskunnallinen
ulottuvuus samalla kun joissain sitä ei merkittävässä määrin
ole. Ihmiset voivat toimia yhteydessä toisiin ihmisiin ja toisaalta
voivat tehdä jotain sellaista, kuten esimerkiksi parran ajo tai
peseytyminen, jossa he toimivat pääasiasssa oman hyvinvointinsa
takia. Toisaalta peseytymisessä ja parranajossakibn voidaan havaita
yhteisöllinen ulottuvuus (esimerkiksi peseytynyt ihminen ei haise ja
parraton mies vaikuttaa huolitellummalta), mutta jotkut teot kuten
toisen ihmisen auttaminen tai toiminta jonkin
hyväntekeväisyysorganisaation tapahtumassa tähtää ensisijaisesti
yleiseen hyötyyn. Näin voidaan ajatella, että onko jalo toiminta
yleisen hyödyn eteen parempaa kuin ensisijaisesti omia tarpeita
edistävä toiminta. Voidaanko ne parhaimmissa olosuhteissa yhdistää,
siten ettei muodostuisi ihmisten ryhmiä, joista toisessa ihmiset
pyrkisivät altruistisesti vain toisten hyvään samalla kun toisessa
he pyrkisivät itsekkäästi oman hyvinvoinnin parantamiseen.
Mielestäni voidaan sanoa kaikissa ihmisissä olevan piilevän
pyrkimyksen sekä oman että toisen hyvinvoinnin parantamiseen. Adam
Smith on kirjoittanut aikanaan, että kaikkien itsekäs toiminta
edistää jokaisen yhteistä hyvinvointia, ja tuota lausetta onkin
etenkin Yhdysvalloissa hyväksikäytetty kvartaalikapitalismin
auvoisen onnen oikeuttamisessa. Onko siis niin, että jos minä pyrin
vain omaan hyvääni, niin se edistää kaikkien omaa hyvää?
Voidaanhan esimerkiksi sanoa, että suurten tulojen saavuttaminen
edistää muiden hyvää, koska suomalaistyylisen progressiivisen
verotuksen ansiosta muut ihmiset saavat verotulojen muodossa enemmän
tulonsiirtoja. Mielestäni voidaan sanoa, että täysin
pyytettömältäkin vaikuttava toiminta hyödyttää ihmistä
itseään, koska se antaa hänelle kokemusta toiminnasta itsessään.
Tämä toiminta itsessään muovaantuu kaikessa siinä mitä ihminen
tekee ja se määrittää sitä, miten ihminen ilmenee sekä
itselleen että toisille ihmisille. Paatuneimmatkin rahan perässä
toimivat teollisuusjohtajatkin toimivat monesti suuren määrän
ihmisiä yhteiseksi hyväksi. Onkin ehkä niin, että toiminta voi
muovautua monimuotoiseksi etenkin silloin, kun sille annetaan
yhteiskunnallinen ja yhteisöllinen ulottuvuus. Ihmisille voidaan
antaa oikeus ansaita jopa suuriakin summia rahaa, kunhan voidaan
varmistua siitä, että tuo ansaitseminen hyödyttää myös
mahdollisimman suuren määrän ihmisiä hyvinvointia. Sellaiset
ihmiset, jotka toimivat merkittävien yhteiskunnallisten voimavarojen
tukemana, ovat myös ihmisiä joiden tulisi eniten kiinnittää
huomiotaan siihen, miten heidän toimintansa ilmenee toisten ihmisten
näkemyksissä toiminnan vaikutuksista. Voidaan ajatella toiminnan
seurauksia hyvinkin pitkän merkitysketjun muodossa, esimerkiksi
yhteen ihmiseen kohdistunut teko, joka on aiheuttanut hänen asemansa
huononemisen jossain muodossa, voi aiheuttaa monille hänen kanssaan
tekemisissä olevalle ihmisille heidän asemansa heikkenemistä.
Siksi pitäisi aina silloin, kun esimerkiksi irtisanotaan ihmisiä
heidän työpaikoistaan, ottaa huomioon esimerkiksi heidän perheensä
ja se miten laajalle tuo merkityksen tekeminen suhteessa heihin
ulottuu. Olen kuitenkin nyt ajautunut varsin kauas varsinaisesta
aiheesta. Ajatellaan siis esimerkiksi nuorta ihmistä, joka on
”lahjakas” - mihin hänen siis tulisi kiinnittää huomionsa
elämässä? Hänen ei tulisi tietystikään ohjautua ilman harkintaa
sellaisille tahoille, jotka eivät mahdollisesti pystyisi ottamaan
huomioon sitä, mitä merkitystä esimerkiksi sillä voisi olla, että
tällainen ihminen olisi esimerkiksi kuusi vuotta yliopistossa
maisteriopinnoissa. Yhteiskunnan tulee ottaa huomioon se, millaista
toimintaa tämänkaltaisen yksilön kohdalla tulisi hänen
tavoitteisiinsa ja tulevaisuudensuunnitelmiinsa nähden propagoida.
Ihmisiä tulisi mielestäni lajitella etenkin heidän henkisen
tasonsa ja henkisen kehittymisen tasonsa avulla. Se merkitsee etenkin
ihmisen eettisen kehityksen tasoa. Voidaan mielestäni sanoa, että
ihmisillä, jotka pyrkivät toiminnassaan ensisijaisesti ihmisen
hyvään, on suurin mahdollinen potentiaali olla ja toimia
sellaisissa asemissa, jotka ohjaavat yhteiskuntaa eteenpäin ja
muovaavat sen suuntaa uudenlaiseksi. Henkinen kehitys on mielestäni
vähän buddhalaisuutta lähestyvässä mielessä sitä, että osaa
elää harmoniassa suhteessa kaikkiin toisiin eläväisiin. Toisaalta
siinä on sellainen dilemma, että tuon kaltainen toiminta voi
saattaa ihmiset metsänelävien tasolle, koska esimerkiksi elämän
olosuhteiden parantuminen vaatii joskus sitä, että toimitaan
ristiriidassa suhteessa eläväisiin. Suhtautuminen eläimiin onkin
yksi merkittävimmistä kosmisista kysymyksistä ja ratkaisut siinä
suhteessa vaativat suurimman ja laajimman mahdollisen huomion.
Mielestäni ihminen voi hyväksikäyttää eläimiä siinä mitassa,
mikä voi edistää ihmisyyden potentiaalin kehittymistä. Mielestäni
lihapitoinen ravinto on tietyssä määrin tärkeää siinä että
ihminen voi ylläpitää esimerkiksi aivoperäisiä toimintojaan.
Onko ihmisen lahjojen tärkein tarkoitus siis pyrkiminen tasapainoon
ja harmoniaan muun ihmiskunnan ja maailmankaikkeuden kanssa?
Mielestäni se voi hyvinkin lähestyä sitä näkemystä, mutta koska
pitää huomioida se, etteivät ihmiset pysty yksinään muuttamaan
maailmaa paremmaksi, pitää ajatella sitä, että olemassaolevien
rakenteiden parantamisellakin voidaan saavuttaa jotain sellaista,
mitä tarkoittaa ”hyvä” suhteessa maailmankaikkeuteen ja muihin
ihmisiin. Kehittynyt ajattelu on etenkin huomioivaa ajattelua ja
toisaalta se on myös osallistumisen mielessä tunnustelevaa ja
kokeilevaa. Ihmisiä jotka eivät itse näe tätä kokonaiskuvaa (he
ovat ehkä enemmistössä) voidaan ohjata oikeampaan suuntaan
suuntautumalla toiminnassa ajattelun olosuhteiden parantamiseen,
pitää siis tarjota mahdollisuuksia ajatteluun! Toisaalta ajattelun
täytyy tuoreena pysyäkseen oltava myös tekemisissä
käytännönmukaisimman todellisuuden kanssa. Jos minulla siis on
jonkinlainen lahja, jonka kautta poikkean muista ihmisistä ja jonka
kautta pystyn erottumaan muista ihmisistä ja jäämään heidän
mieleensä, on minun ylläpidettävä sellaista ihmiskuvaa josta voi
kaikein eniten olla hyötyä ihmisille. Ihmisten on voitava sanoa,
että se minkä monet muut ihmiset näkevät heidän toimintansa
pääasiallisen tarkoituksena ei loppujen lopuksi ole merkittävää
ja on siis olemassa myös monia muita toiminnan tarkoitteita jotka
ovat yhtä tärkeitä. Teollisuusjohtajan on voitava saada sanoa,
että raha ei ole hänen toimintansa pääasiallisin tarkoite,
poliitikon on voitava sanoa se, ettei hän tavoittele pääministerin
paikkaa ja filosofin on saatava sanoa se, ettei hän loppujen lopuksi
tavoittele jonkinlaista brändättyä viisautta. Näiden monien
samanaikaisten tavoitteiden ja pyrkimysten olemassaolo ja se, että
ihminen voi samanaikaisesti toimia monien muiden ihmisten
hyvinvoinnin eteen on tärkeä asia sitä mietittäessä, millaisia
esikuvia annetaan niille lahjakkaillekin nuorille, jotka miettivät
paikkaansa tämän yhteiskunnan sisällä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti