Hän
käveli pitkin kaupungin katua pälyillen samalla ympärilleen.
Samalla kun hän katsoi ehkä sadatta kadulla häntä vastaan
tullutta ihmistä, hänen sydämensä alkoi yllättäen vahvasti
jynkyttää ja myös hänen hengityksensä kävi samalla aikaa
vaikeammaksi. Hän näki penkin pienen puistikon laidassa ja päätti
samalla istua siihen. Kuitenkin ennen kuin hän ehti penkin kohdalle,
porttikongista ilmestyi tummaan ulsteriin pukeutunut mies joka käveli
kirja kädessään penkin luo ja istahti siihen samalla huokaisten.
Mies käveli penkin kohdalle ja päätti kuitenkin istahtaa siihen
toisen miehen viereen, koska penkillä oli vielä kuitenkin tilaa.
Hän henkäisi syvään ja tunsi sydämensä tasaantuvan, samalla
hänen ahdistuksensa tuntui hieman tasaantuvan. Hän vilkaisi kirjaa,
jota mustatakkinen mies luki, se oli James Joycen Taiteilijan omakuva
nuoruusvuosilta. Mies tunsi kirjan ja päätti sanoa sen
mustatakkiselle. Hän sanoi: ”Anteeksi mutta mitä mieltä olette
kirjasta jota luette? Minäkin nimittäin tunnen sen.”
Mustatakkinen käännähti katsomaan miehen kasvoja yllättyneensä,
aivan kuin hän ei olisi ollut tottunut näin tuttavasävylliseen
keskusteluun tällaisessa yhteydessä. ”Minun mieĺestäni kirja on
varsin hyvä ja se kertoo paljon sellaisia elämänkerrallisia
tietoja Joycesta, jotka jäisivät muuten vain elämänkerran
lukeneilla hämärän peittoon”, mustatakkinen vastasi. Mies alkoi
siitä ajatella sitä, miten seuraava asia, jonka hän aikoi sanoa,
voisi mustatakkisesta vaikuttaa liian henkilökohtaiselta ja
provinsiaaliselta, siltä että hän olisi tyrkyttämässä omia
asioitaan ventovieraalle ihmiselle, mutta se ettei hän ollut
viimeisten viikkojen aikana puhunut mustatakkista lukuunottamatta
yhdellekään ihmiselle pakotti hänet taas avaamaan suunsa, ja taas
omasta mielestään harkitsematta. ”Tiedättekö, että minä olen
taiteilija, olen julkaissut useita kirjoja ja kääntänyt vielä
lisäksi moninkertaisen määrän. Esimerkiksi Joycen vuonna 1970
suomeksi ilmestynyt elämänkerta on minun kääntämäni. Nyt kun te
luette kirjaa nuoresta taiteilijasta, en voi olla tulematta siihen
kuvaan, että te luette minun kokemuksiani. Ah, se mystinen,
korvaamaton ja kerralla kokonaan menevä ja koskaan palaamaton
nuoruus. Miten kaipaankaan sitä vanhetessani päivä päivältä ja
vuosi vuodelta enemmän. Se hurahtaa ihmisillä vain kerralla
luotijunan nopeudella ohitse ilman että ihmiset todellisuudessa
voisivat vaikuttaa siihen, minkälaisen muodon se saisi. Tosiaankin
sattumanvaraisuus vallitsee etenkin tuossa elämänvaiheessa, taide
minutkin lopulta valitsi, minusta ei koskaan olisi voinut tulla
minkäänlaista konttorirottaa tai virkamiestä, jo pelkkä ajatuskin
kuvottaa. Saanko kysyä, mitä työtä te teette?” ”Olen
kustannusvirkailijana Södikällä”, mustatakkinen vastasi ensin
hieman tarkasteltuaan miehen silmiä, koska tämän avautuminen
selkeästi alkoi käydä mustatakkisen hermoille. ”Aah,
kustannusvirkailija. Se onkin mielenkiintoinen ammatti, joudutte
antamaan niin monille taiteilijoille pakit, että se ei varmaan voi
olla kirvelemättä öisin kun ajattelette ihmisille sanomianne
pahoja sanoja.” ”No ei kyllä oikeastaan.” ”Miksi sitten
luette tuota kirjaa? Joycehan nimenomaisesti siinä tuo julki kaiken
sen, mitä nuoret taiteilijat joutuvat elämänsä herkimmässä
vaiheessa kokemaan – torjuntaa ajattelunsa heiveröisimpiä
kukka-asetelmia tarjotessaan. Miksi haluatte lukea tuota kirjaa, jos
olette niin kova, ettei nuorten taiteilijoiden kohtalo kiinnosta
teitä”, mies tivasi. ”Asia on nyt niin, että nyt on vapaapäivä
ja Luoja on antanut minulle vain pyhiksi kyvyn lukea.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti