Johdanto
§
1.
Oikeusoppi
on tiedettä oikeusideoista, toisin sanoen: tiedettä oikeuden
käsitteestä ja sen realisaatiosta.
Jaottelu
Käsitteen ja Idean välillä kuuluu logiikan kehiteltäväksi. Tässä
voi niiden välinen suhde vain esimerkillisesti selventyä. Niin on
Oikeuden käsite oikein, käsiteltynä yleisyydessään vain kuten
selvä mielle. Mutta Käsitteen luonteeseen kuuluu se, että se
määrittää itsensä lähtiessään määritelmien
monilukuisuudesta (definitioista). Tämän käsitteen määritelmät
muodostavat sen todellisuuden. Siten on Oikeuskäsite todella
määritelty, yksityisen tahtovan Subjektin (ihmisen) moraalisessa
tietoisuudessa. Mutta tällainen todellisuus on todella vain sen
kautta että se on samanpitävä yleisen Oikeuskäsitteen kanssa.
Sellainen samanpitävyys Subjektin tahdon ja Oikeuden välillä on
Oikeuden idea, josta siten ollen Oikeus yleisyydessään,
Oikeudenkäsite ja Oikeuden olemassaolo kuin myös Subjektin tahto,
muodostavat momentit. Mistäkäsin Oikeusopin jako Opin ulkopuolella
tukee itseään abstraktin Oikeuden Opista subjektiivisesta
Oikeudesta ja moraalisesta Oikeudesta.
§.
II.
Oikeusoppi
on filosofian osa ja sen lähtökohdat ovat Psykologiassa tai Opissa
subjektiivisesta Hengestä. Oikeudenkäsite on siten tässä selvä
mielle jonka välttämättömyys viimeksimainitussa tieteessä on
toteen näytetty. Tällainen käsite tässä tieteessä saa
alkulähtökohtansa siitä, että Oppi on järjellinen Tahto.
Merk.
Filosofia ei vastaanota yhtään käsitettä, joten mitään
erikoista filosofista tietoa satunnaisesti ilman jokaista käsitettä
pitäisi olla selvä edelläolevan kehityksen rakenteesta ja siten
myös erityiset filosofian rakennusosat saavat edelläolevassa
välttämättömän merkityksensä. Siten on Oikeuden käsitteellä
ja Oikeusopilla pohjansa Subjektiivisen Hengen Käsitteen
kehityksessä ja lähimmin Tahdon käsitteessä. Tässä voi vain
vedota siihen, että oppi Subjektiivisesta Hengestä on Hengen
käsitteen kehityssuunta, jonka merkitys ja todellisuus on Oikeus.
Oikeusoppi on siten, kokonaisuudessaan, tietoa Objektiivisesta
Hengestä, siten kuin Hengen käsite todella sitä merkitsee. Hengen
Idea ja Subjektiivisen ja Objektiivisen Hengen ykseys, on
Absoluuttinen Henki.
§.
III.
Tahto
on kuin Subjektiivisen Hengen itsemääräytyminen, kuin valta
määrittää sisältö jonka Henki tiesi olevan omaansa. Järjellinen
on tahto sen kautta, että se tekee tämän sisältönsä
järjelliseksi, järjellisten merkitysten systeemiksi. Tuollaisesta
järjellisyydestä nousee tahdon Vapaus, koska siten Tahdon
itsemääräytyvyys osuu samaan sisällön oman kehityksen kanssa.
Merki.
Kaikki nämä teesit ovat lainattuja Psykologiasta. Se on kuten
järjellinen ajattelu, Subjektiivinen Henki rakentaa tiedon annetun
sisällön omakseen ja havaitsee että Ajattelunsa on sama prosessi
kuin sisällön oma kehitys. Kuten tahto, itsemääräytyvyys on
Subjektiivisen Hengen läpi välittömästi erillisten vaatimusten
sisältö joiden tyydyttävyyttä hän määrittää. Vaatimukset
siirtävät paikaltaan toisensa ja tahto on niihin sidottuna. Niiden
universalisoinnin kautta so. kuten reflektoivan tahdon kautta
käsittää sen yleisissä ja tiedollisissa vaatimuksissa, vapauttaa
itsensä tahdon vaatimusten ylivallasta ja tekee itsensä yhdeksi
riippumattomaksi päämääräksi, johon nähden hän määrittää
itsensä. Tämä päämäärä on uloimmillaan itse Tahdon vapaus ja
Henki toteuttaa saman henkisen todellisuuden tunnustamisen kautta.
Hengen objektiivisen olemassaolon luomukset, järjelliselle.
§.
IV.
Vapaa
Tahto on siten itse Objektiivinen Henki, Hengen järjellisten
määritysten maailma, Määritelmät, Oikeus. Oikeusoppi voidaan
siten myös määritellä tiedoksi vapaan tahdon todellisuudesta.
Merk.
Oikeus-Käsite osuu yksiin Vapaan Tahdon kanssa, ja Oikeuden
toteutuma on Tahdon vapaus todellisena, se on järjellinen. Oikeasti
tarkoitetaan Vapaalla Tahdolla vain Harkintavaltaa, Tahto kuten valta
tehdä ja antaa. Siten on tahto vain vapautta tyydyttää yksi tai
toinen halu. Mutta tahto ei ole sisällötön. Myös kuten abstrakti
Minä, kun hän abstrahoi kaikesta määrätystä tiedetystä, kaikki
tunteet ja halut, vaatii halun tästä sisällöstä ja on siten
samoin määräytynyt. Kuten harkintavalta on siten myös tahto aina
sidottu määritelmään ja on pelkästään vapautta siitä että
yksi annettu määritys voittaa toisen. Harkintavalta on sitä kautta
ensimmäiseksi sidottu lähtökohtaansa. Muihin nähden on myös
määritys jonka harkintavalta valitsee, ja johon nähden se siirtyy,
samoin kuin annettu määritys, yksi riippumattomasta harkintavallan
tahdon sisällöstä, halu, mielle. Harkintavalta on sillä tavalla
kaukana siitä että olisi vapautta, korkein vapaudettomuus. Sillä
se on sidottu epävapaan sisällön kanssa, mistä käsin se ei voi
vapauttaa itseään, on riippumatonta annetusta ja tilapäisestä,
perustavimmasta välttämättömyydestä. Järjellinen vapaa tahto
määrittää sitä vasten oman sisältönsä, sen kautta että on
järjellinen, sitä kautta että se realisoi järjellisen yhteyden
tässä sisällössä ja määrittää itsensä, kaupassa,
samankaltaisuudessa siihen nähden.
§.
V.
Siten
on Oikeus todella vapaa tahto, kuten on järjellinen Systeemi
Oikeusmääritelmistä. Siten on kaikki Oikeusopin mielteet
yhdessäsyntyneitä, luonnollisia, oikeuksia, yhdessäsyntyneestä
velvollisuudentunnosta. Sillä ihmisten keskellä yhdessäsyntyneitä
on halut ja ne ovat siten itse yhtä järjettömiä kuten ne tyhjät
luonnolliset halut, joille se on tilapäistä, jos hän
yhdenmukaistaa sen Oikeuden kanssa tai ei.
Merk.
Näkökohdat eivät mitätöi vanhaa: että Jumala asetti Lain
ihmisten tietoisuuteen, vaikka tätä ei tehdä lihallisen syntymän
kautta. Se että ihmisellä on mielle Oikeudesta ja Epäoikeudesta
siihen saakka kun hän spekulaatiolla tuo sen saman selkeään
havaintoon, on se seuraus siitä, että hän asuu yhteiskunnassa ja
sen määräytyminen sen Oikean tiedottomuuden yli joka vallitsee
hänen tunteissaan. Oikea tulee hänelle siten moraalina, mutta
subjektiivisesta harkintavallasta riippumattomana ja hänen
tunteillaan on vaatimus niiden asioiden tunnistamiseen ainoastaan
missä hän yhdenmukaistaa yleisen kanssa, järjellisen tahdon,
Oikeuden kanssa, ja sen vuoksi ja eteen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti