Suomi
on nuori kulttuuri. Suomen valtio on ollut itsenäinen vasta noin
sata vuotta. Lisäksi Suomen sijainti Euroopan laidalla ja
seitsemänsataavuotinen siirtomaahistoria ensin Ruotsin ja sitten
Venäjän alaisuudessa ei ole voinut tarjota omaperäiselle
kulttuurille pitkäaikaista kehittymisvaraa. Suomalaiset muistuttavat
mielestäni jossain perustavassa mielessä amerikkalaisa. Myös
Yhdysvallat on nuori kulttuuri ja se myös pysyy nuorena sinne
jatkuvasti valuvan siirtolaisvirran ansiosta. Amerikkalaisissa ja
suomalaisissa on jotain samankaltaista puritanistista
uudisraivaajahenkeä, vaikkakin Amerikassa puritanismi on kaikonnut
jo aikaa sitten suurimmasta osasta ihmisiä.
Vanha
suku tai kulttuurisuku tarkoittaa sen kaltaista ihmisten
pienoisheimoa, joka on nähnyt vaiheittensa aikana paljon ja
todistanut jotain syvällistä kulttuurin kehittymisestä ympärillä,
Suomessa ei ole monia kulttuurisukuja, mutta kun kohtaa vanhan
aatelissuvun tai sivistyssuvun edustajan, sen todella huomaa, ainakin
jos itse sattuu tulemaan samankaltaisesta taustasta. Ennen
sivistyssukujen jäsenten, monesti korkeasti oppineiden, tehtäväksi
katsottiin oikeanlaisten arvojen ylläpitäminen yhteiskunnassa.
Vanhat suvut pystyivät antamaan ajassa kestäviä arvoja, koska ne
olivat pitkien aikojen vaiheissaan nähneet sen, millaiset arvot
pystyivät kestämään ihmistä tukevana ajassa. Oman kasvatukseni
myötä minut on opetettu arvostmaan sivistyneisyyttä,
kohteliaisuutta ja kohtuullisuutta. Voidaankin ehkä sanoa, että
tietynlainen Aristoteleen etiikasta tuleva kahden ääripään
välissä olevan keskivälin kunnioittaminen on voimakkaasti tässä
arvostamistavassa mukana. Sivistyneistön piirissä arvostetaan
kaikkia ihmisiä kohtuudella heidän ansioistaa ja ketään ei
laiteta tarpeettomasti omaa asemaa heikompaan asemaan. On osattava
käytöstavat ja oltava kohtelias, vaikkakin joissakin korkeasti
sivistyneissä piireissä harrastetaankin myös tietynlaista vanhalle
aatelille tyypillistä grobianismia, jonka voidaan sanoa olevan
tietynlaista kuviensärkemistä, jossa liian yksioikoiset ja
muodolliset, monesti pikkuporvariston ylläpitämät
käyttäytymiskriteerit pyritään tilanteellisesti särkemään
karkealla käytöksellä, mikä on tarkoituksellista eikä
välinpitämättömyydestä johtuvaa, esimerkiksi minä ajattelin
joskus lukioiässä röyhkeähkösti, että kaikki etiketit on
loppujen lopuksi tarkoitettu rikottavaksi. Myös säästäväisyys ja
tietynlainen elämänasenteeseen liittyvä frugaliteetti on
aatelisille tahoille tyypillistä, tosin tässäkin on asuinalueeseen
liittyviä eroja. Joskus esimerkiksi kaupungissa asuva yläluokan
edustaja voi käyttää paljon alkoholia, mutta se ei tietysti ole
suositeltavaa silloin, jos rahatilanne on silloin huono.
Frugaalisuuteen liittyy se piirre, että mitään mahdollisesti
tulevaisuudessa tarpeellista ei heitetä hukkaan ja tämä on
tyypillistä usein etenkin maaseudulla isoissa taloissa asuville
aatelisille ja vanhojen sukujen edustajille. Monesti tämä tuottaa
tietynkaltaisen havainnon olemassaolon tasoista, koska talo voi
sisältää niin paljon pitkän ajan aikana kertynyttä uutta ja
vanhaa tavaraa.
Suvaitsevaisuus
tarkoittaa myöntyvää asennetta sellaisia ihmiselämän piirteitä
kohtaan, jotka ovat jostain syystä erityisen voimakkaan arvioinnin
kohteina. Kyllähän voidaan sanoa, että koska yläluokalla on pitkä
ja monipolvinen historia, niin he osaavat antaa arvostusta
sellaisillekin ilmiöille, jotka ovat yhteisöissä uusia.
Kapeakatseisimmilla ihmisillä ei usein ole pitkää elämänhistoriaa
eikä etenkään minkäänlaista sukuhistoriaa. Mielestäni
kulttuurisukuisuus näkyy usein selkeimmin juuri sukujen
naispuolisissa jäsenissä, jotka ovat useimmin avarakatseisuuden ja
herttaisen miellyttävyyden perikuvia. On todellakin ehkä niin, että
kulttuurisuvun jäsenen erottaa selkeimmin juuri naisten keskuudessa,
sillä on niin suuri ero naisten keskuudessa millaisesta taustasta
tulee, koska naisten viisauteen johdattamisessa taustalla on usein
suurempi vaikutus kuin mikä se on miespuolisten ihmisten
keskuudessa. Kulttuurisukujen naiset, mutta etenkin sellaiset
kulttuurisukujen naiset, joiden suvut eivät enää ole jonkin aikaa
olleet vallan keskuksissa ovat todellisia arvokkuuden perikuvia ja
usein he ovat myös suvaitsevaisuuden perikuvia. Tämä
suvaitsevaisuus ja herttainen viehätys tulee siitä tärkeästä
yläluokan periaatteesta, jonka mukaan mitään kohdalle sattuvaa ei
ihmetellä, vaan tapahtumat voidaan aina nähdä mahdollisina
kohdallesattuviksi ja tämä on se asia jotka synnyttää laajemman
ja humaanimman suvaitsevaisuuden, mikä ei ole tyypillistä kaikesta
kauhistuville pikkuporvareille ja keskiluokan edustajilla. Monesti
vanhojen sukujen naiset ovat boheemisuuteen ja
maailmankansalaisuuteen taipuvaisia ja hyvin usein heidän
jälkeläisensäkin perivät jotain tämänkaltaisista asenteista. Ja
on sanomattakin selvää, että hyvin usein vanhojen sukujen jäsenet
ovat monesti kosmopoliittisesta taustastaan johtuen huomattavasti
kielitaitoisempia kuin keskiluokkaiset ihmiset.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti