keskiviikko 14. marraskuuta 2018
Vaihtoehtoisten maailmojen teoria
Monismi tarkoittaa sellaista
totuuskäsitystä, joka olettaa vain yhden totuuden, maailman tai
Jumalan. Esimerkiksi Spinoza oli monismin kannattaja, vaikka
voidaankin sanoa, että 1600-luvulla ei oikein voinut puhua mistään
pluralismeista ilman rankaisua. Relativismi ja pluralismi
tarkoittavat sitä vastoin sellaista totuuskäsitystä, jonka mukaan
totuuksia, arvoja ja todellisuuksia voi olla paljon vaikka ne esii
ntyisivätkin samassa todellisuusjärjestelmässä. Voidaan vertailla
yhden maailman ja useita maailmoja sisältäviä järjestelmiä
esimerkiksi miettimällä niiden itsessään olevaa vapautta ja
yksilönoikeuksia. Voidaan varmasti sanoa, että monismi tukee
jonkinlaista yksioppisuutta, vastoin kuin maailmankatsomuksellinen ja
totuusjärjestelmiin kohdistuva pluralismi korostaa vaihtoehtojen
mahdollisuuksia. Pluralismia voidaan myös kutsua semanttiseksi
pluralismiksi, joka korostaa sen yhteyttä kieleen ja kielellä
kommunikoimiseen. Voidaan myös kirjoittaa, että pluralismissa
parallelismin tulee olla interaktiivista paralleellisuutta siten,
että nämä semanttiset maailmat voivat olla jatkuvassa tekemisissä
toistensta kanssa. Voidaan varmasti kirjoittaa, että monistisessa
totuuskäsityksessä kaikki todellisuus on varsin determinoitua, se
noudattaa vain yhtä sääntöjärjestelmää. Etenkin vapauskäsitys
voi varmasti olla erilaista kuin pluralistisessa järjestelmässä,
jossa vapaudet ovat paremmin turvattuja. On varmaan sanottava, että
onhan toki niin, että yhteiskuntajärjestelmässä, jonka täytyy
pysyä pystyssä, tulee kaikkien noudattaa lakia ja toisten oikeuksia
ja vapauksia. Kuitenkin voidaan sanoa, että näiden järjestelmien
pakottavuutta voidaan varmasti jotenkin höllentää tutkimalla
jatkuvasti sitä vallankäytön muotoa, jota oikeusjärjestelmä ja
poliisi normaalisti ylläpitävät ja antaa jatkuvasti palautetta
siitä, että niiden toiminta ei voi muuttua uhkaamis- tai
pakottamisjätjestelmäksi. Voidaan varmaan kuitenkin sanoa että
monistisessa järjestelmässä lähes kaikki on ehdotonta. Se on
sosialistista pakottamisjärjetelmää, joka katsoo että he voivat
totalistisesti ohjailla ihmisiä miten tahansa poliittisen vallan
verukkeella. Näiden kahden järjestelmän sisältö määrittyy
siitä, miten ne ovat aste-eroineen suhteessa toisiinsa. Niissä siis
täytyy olla oikeanlainen indeksikaalisuus, jonka voidaan katsoa
johtavan preferenssiautonomiseen päättelyyn, jossa ihminen
määrittelee suhteensa vapauteen ja moraaliin. Monismin ja
pluralismin eroa voidaan käsitellä siten, että monet nykymaailman
ilmiöt eivät enää noudata monismia, jonka aika oli Suomessakin
varmaan jo 1960-luvulla tulossa loppuunsa. Pluralismin toteuttaminen
vaatii sitä että välttämättömyys kierretään. Mitä vikaa
siinä voisi olla? Ovathan ihmiset tehneet avaruuslentoja ja
louhineet väyliä läpi Alppien, minkä takia tässä ei voitaisi
samalla tavalla kiertää noita moraalifilosofien ongelmia. On vain
löydettävä oikeanlainen teoria. Vaihtoehtoisissa maailmoissa olisi
varmasti mahdollisuudet palvoa monia Jumalia ja valita tekonsa ja
sanansa vaihtoehtoisista mahdollisuuksista. Voidaan sanoa, että
VM.teoria tulee ajankohtaiseksi silloin kun voidaan huomata
poikkeavuus tiettyjen esimerkiksi arvollisten ristiriitojen välillä,
esimerkiksi kun nähdään se miten arvot jakautuvat monesti
piiloarvoihin ja virallisiin merkitysarvoihin. Siinä voidaan havaita
se, että merkitykset perustuvat merkitysvaltaan, jota
yhteiskunnallinen hallintajärjestelmä, kommentaariaatti, ohjailee.
Kommentaariaatti ei tarkoita mitään sen suuntaista että se olisi
joku yhteiskunnallinen valtamäärittymä, vaan se perustuu ennen
kaikkea sille, että sen toimintaa ylläpitävät ennen kaikkea
manipulointia harrastavat ihmiset, koska tuollaisten ihmisten
mukaiset instituutiot ja ihmiset harrastavat joko tiedottomasti tai
tietoisuuden mukaan ihmisten yhteiskunnallisen ja yksilöllisen
vapauden vientiä tekemällä heidät riippuvaiseksi ja
vaikutteelliseeksi. Voidaan helposti sanoa, että moraalinen ja
uskonnollinen absolutismi useimmin johtaa yhden todellisuuden
teoriaan, joka on varsin antiikkinen ja raamattuvyöhykkeeltä
tulevan näköinen teoria. Uudenaikaisen pluralismin kannattajien
tulisi siis opiskella sitä miten näennäisdeterminismi kierretään
yhteiskuntajärjestelmän sisällä. Voidaan varmasti havaita, että
tiettyjä fysiikan kemian ja biologian sisältämiä lakeja ei voi
suuremmin kiertää vaikka nykypäivänä on varmasti edistytty
siinäkin. Kuitenkin voidaan varmasti sanoa, että esimerkiksi
erilaisia arvoja ja käsityksiä voidaan käsitellä pluralismin
nimellä. On sanottava pakottaville ja totalitaristista järjestystä
ylläpitäville yhteiskuntajärjestemille, että ei, me osaamme jakaa
vallan paremmin kuin miten te itse teette. Pluralismia on mietittävä
myös yhteiskunnassa elävien vähemmistöjen järjestyksen kautta.
Voidaan varmaankin sanoa, että vähemmistöryhmittymät voidaan
jakaa yhteiskunnallisen kompetenssin ja siinä pärjäämisen myötä
kehittyneiksi ja vähemmän kehittyneiksi ryhmiksi. Eli siis voidaan
sanoa, että mitä enemmän ihmisellä on yhteiskunnallista
kompetenssia ja ,kykyä havaita itsensä erillisenä suhteessa muihin
ihmisiin, sitä enemmän hän voi preferenssiautonomisen harkinnan
myötä miettiä vapaasti suhteutuuko hän asioihin vapauden vai
vastuun kautta. Tiettyjen vähemmistöryhmien tulisi siis parhaassa
tapauksessa keskittyä etenkin vastuun puolelle, jonka jälkeen
yhteiskunta voi palkita vähemmistöryhmittymiä suuremmalla
vapaudella. Vaihtoehtoisista maailmoista on siis sanottava, että ne
tarkoittavat ennen kaikkea semanttisia maailmoita, jotka voivat
tarjota uudenlaisia mahdollisuuksia pysyvinä pidetyille totuuksille,
joita ei ole aiemmin voitu arvostella niiden väitetyn pysyvyyden
takia. Ihmiset voivat itse kokea kuuluvansa johonkin semanttiseen
maailmaan esimerkiksi sen takia, koska he voivat esimerkiksi kokea
älyllistä ristitiitaa jotakin arvoa kohtaan tai esimerkiksi eivät
pysty ajattelemaan todellisuudesta muuten kuin auktoriteettien ja
välittäjien kautta. Korkeimmalle kehittyneimpänä maailmana siis
voidaan pitää etenkin sellaista maailmaa joka on tasapainossa
preferenssiautonomian kautta, eli siis yhteiskunta jakautuu osiin sen
kautta, miten niissä on toteutunut vastuu ja vapauden välinen
suhde.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti