lauantai 24. marraskuuta 2018
Arvoristiriidoista ja voiko mielipiteistä kiistellä
Arvojen luonteen katsotaan tavallisesti
merkitsevän sitä, että siinä suuntaudutaan ja arvostetaan
erilaisia asioita. Arvotunne on asia, jonka kautta ihminen tunnistaa
arvot ja ne kiinnittyvät yhteisöelämässä tietynlaisiin
objektiivisiin kiinnikkeisiin, joka tapahtuu adaptiivisen tulkinnan
kautta. Ihmiset voivat arvostaa erilaisia asioita siihen liittyen,
miten voimakkaasti he kokevat arvonsa. Mielestäni tuo varianssi mikä
vallitsee ihmisten toiminnan ja ajattelun tasolla, on loppujen
lopuksi synnynnäinen ero, johon ei voida vaikuttaa kuin
kosmeettisesti.Tietysti yksi vaihoehto suhtautua ihmisten arvojen
perustaan, on miettiä sitä, miten tehokkaita ja kehittyneitä arvot
ovat. Arvojen ja asenteiden ja arvostelukyvyn kritiikin opettamisella
voitaisiin vaikuttaa siihen, että ihmisten arvot yhtenäistyisivät.
Esimerkiksi sijoittuminen poliittisella kentällä on monesti
yksilöllistä ja aivojen toiminnasta johtuvaa eroavaisuutta, vaikka
voidaankin sanoa, että vasemmistolaisten järjestelmien joko
totalitaaristen tai demokraattisten, vaikutus on ominainen
heikkoluonteisille ihmisille, jotka haluavat elää toisten ihmisten
kustannuksella välittämättä suurista linjoista ja järjestelmän
resursseista. Sekä kommunismi että natsismi ovat sosialistisia eli
vasemmistolaisia järjestelmiä, ja ne ovat varmasti monen
vasemmistolaisen ihmisten mielestä aktiivisesti tavoiteltava
päämäärä. Arvoja käsittelevät tavasti tietoa jakavat ihmiset
kuten journalistit, opettajat, kirjailijat ja tutkijat. Mielestäni
poliiikan parissa jaettavat arvot ovat monesti reaktiivisia ja sen
takia ne ovat epäpäteviä, ja en usko, että esimerkiksi
eduskunnassa olisi 200 hengen joukko superihmisiä, jotka itse
pystyisivät määrittämään itselleen arvot noudatettavaksi.
Käsitteen reaktiivisuus tarkoittaa sitä, että se on otettu monta
kertaa vastaam monilla tahoilla ja sen takia kun se presentoidaan ei
siinä ole paljoakaan jäljellä alkuperäisestä arvosta. Ainakin
tällainen suunnanmuutos vaatisi eduskunnan perusteellista
uudistamista ja perustuslain rukkausta. Toisaalta pieni ryhmä, joka
käsittelee arvoja ja monesti monia syvällisemmin, ovat itsenäiset
ja riippumattomat ajattelijat. Voidaan sanoa, että monesti eniten
arvoihin suuntautuva ryhmä ovat jonkinlaisia ideologioita edustavat
ihmiset. Arvoristiriidat käsittelevät siis niitä ongelmia, joita
syntyy siitä, kun ihmiset pyrkivät toimimaan omien arvojensa
näyttämällä tavalla sellaisessa kontekstissa, jossa mukana on
myös toisia ihmisiä jotka mahdollisesti edustavat tiettyyn yksilöön
nähden vastakkaisia arvoja. Arvorisiriitoja syntyy etenkin silloin
kun ihmiset joutuvat tekemisiin toistensa kanssa, ja näinhän
tapahtuu usein, että ihmiset jotka edustavat tiettyjä muutokseen
pyrkivjä päämääriä ja arvoja, monesti yrittävät
kollektiivistaa arvojaan sen takia että he pääsisivät
mukavuudenhalun ja itsetärkeyden takia esimerkiksi kansanedustajaksi
eduskuntaan. Tässä kohtaa on varmaan tehtävä jonkinlainen ero
yhteisöllisten ja yksilöllisten mielipiteiden ja arvojen välillä.
Yhteisöllisiä arvoja on varmasti voitava yhtenäistää
jonkinlaisen joukkopriorisoinnin tasaavan vaikutuksen avulla.
Joukkopriorisointi tarkoittaa yhteiskuntaa, jossa koetaan tärkeäksi
säilyttää tiettyjä yhteiskuntaan ja kansaan liittyviä, niiden
kannalta tärkeitä institutionaalisia rakenteita. Monilla ihmisillä
on yhteisöllisten arvojensa kautta pyrkimys sopeutua toisten
ihmisten arvoihin, mikä ei tietysti yksilönvapauden kannalta ole
myönteinen asia. Arvoristiriitoja voi tulla mielenkiinnon kohteiden
variaatioista, jorka saavat ihmiset joskus tappelemaan toistensa
kanssa. Voidaan sanoa, että joukkopriorisointi voidaan helpommin
taata, kun kulttuurin yhtenäisyyttä ei vaaranneta liian suurella
arvojen variaatiolla, koska ne monesti ovat tiettyjä länsimaisia
instituutioita matalemmalla sopeutumisen asteella. Sopeutumisessa
yksi tärkeä asia on se, että se voisi parhaimmassa tapauksessa
liittyä siihen, miten ihmiset asuvat toistensa lähellä ja voivat
jakaa toistensa arvot keskenään. Arvoristtiriitoja tapahtuu myös
yhteiskunnallisten järjestelmien välisenä toimintana, jossa pahin
seuraus on sota ja maiden raunioittaminen. Tähänhän on jo pitkän
aikaa sitten tullut Yhdistyneet Kansakunnat, joka ei sekään ole
aina pystynyt estämään sotaa kahden tai useamman kansakunnan
välillä. Nato on tietysti lähes yhtä vanha instituutio kuin YK,
mutta sekään ei saa aina kaikkien kansakuntien puoltoa omien
interventioidensa tueksi. Myös tyontekijöiden ammattijärjestör,
joiden äärivasemmistolaiset politrukit esittävät vaatimuksiaan
työnantajille, pyrkii aina tuomaan kommunismista juontavia
reaktiivisia käsitteitä ja retoriikkaansa työnantajien liiveihin.
Joukkopriorisointi ei voi tapahtua, jos yksi osapuoli pyrkii antamaan
toiselle osapuolelle omat yhteisölliset arvonsa täysin ehdottomina,
ja lakoilla uhaten. Mielipiteet eivät ole minkäänlaisia
solipsistisia reliikkejä, joita ei voisi haastaa ja ravistella.
Mistä sitten kiistellään jos emme kiistele mielipiteistä. Onhan
selvää, että esimerkiksi totalitaristisia ja demokraattisia
sosialisteja voidaan käännyttää oikealla tavalla ajatteleviksi
ihmisiksi, kun he erkaantuvat vähän näistä purppuranpunaisista
pilvilinnoistaan. Onhan selvää, että miehuus, jota sosialistit ja
feministit eivät ole vielä pystyneet täysin hävittämään
Suomesta, perustuu ja perustaa oikeistolaista ajattelua, joka
arvostaa konservatiivisesti instituutioita ja kansakuntaa, sekä
sosiaalista liberaalisuutta vähemmistöjä ja etenkin kehittyneitä
vähemmistöjä kohtaan. Kulttuurimarxistit väittävät, että
koulun avulla kansamme nuoret jäsetnet, voidaan muokata omaksumaan
vasemmistolaisia ja feministisiä arvoja ja näin ollen menettämään
yhteytensä todella juurevaan ja uudenaikaiseen poliittiseen
ajatteluun. Yksilöllisillä arvoilla tulisi taata se, että arvot
tulevat oikeasta lähteestä eikä kommunistien ja natsien
ajatuspajoista.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti