Arvopäämäärät tarkoittavat
sellaista kausaalisuhdetta, jossa ihmisessä realisoituva arvon
kokeminen voi johtaa toiminnan verkostoissa jonkinlaiseen ajatteluun
ja mahdollisesti toimintaa seuraavaan toimintaan. Manipuloimalla
ihmisten yksilöllisesti kokemia arvoja valtakunnallinen
ideologiakoneisto kommentaariaatti pakottaa ihmiset tietynkaltaiseen
ajatteluun tai toimintaan, joka voi olla haitallista ihmisen itsensä
kannalta tai toisten ihmisten kannalta. Kommentaariaatti siis laittaa
ihmiset arvostamaan sellaista asiaa josta se itse voi hyötyä.
Tavoitteet ovat ideologisesti määrittyneitä jossa ihmisten
harhaanohjaamisella tavoitellaan tietysti jollekin ihmisten klikille
suotuisaa arvojen kokoelmaa, symboliverkostoa ja siitä seuraavaa
yhteiskunnallista hegemoniaa. Miksi kommentaariaatti sitten tekee
tätä? Kommentaatriaatti on pintapuolisen yhteiskunnallisen vallan
pesäke, joka kuitenkin voi vahvistuessaan olla ohjaamassa tätä
todellisuutta vastustavaan ja rajoittuneeseen yhteiskunnalliseen
valta-asemaan. Kommentaariaatin jäsenet eivät tiedosta oman
toimintansa ja ajattelunsa luonnetta, vaan he voivat joissakin
tapauksissa, jossa ihminen ei havaitse häntä manipuloitavan
valtaryhmittymän tavoitteita, alkaa manipuloimaan toisia ihmisiä
tietoisesti tai tiedostamatta, joka on yksityisen elämän alan,
yksilöllisyyden ja valinnan vapauden kieltävää politiikkaa.
Kommentaariaatti hyödyntää manipuloimismenetelmiään siten, että
se pyrkii heittämään vaikutteellisuuden peitteen kaiken yksilön
todellisuuden päälle, ja merkitysvalta on se käsite, joka alkaa
vaikutteellisuuden myötä omimaan itseensä käsitteitä mutta
etenkin kansalaisyhteiskuntaan liittyvät käsitteet. Se siis pyrkii
merkityksen tasoon vaikuttamalla hankkimaan itselleen parempaa asemaa
toisten ihmisten yläpuolelle. Voidaan sanoa että tuollaiset ihmiset
ovat apinan tavoin öykkäröivien riitaa haastavien junttieinareiden
sukua. Käsitteiden muutokset ovat mielestäni enemmänkin omasta
järjestelmästään motivoituneita asioita. Kaikkien koettujen
arvojen yhteisöllisten että yksilöllisten arvojen muodon määrittää
kommentaariattii kun se asettaa ihmiset ja instituutiot
tunnustushierarkiaan, jossa manipuloimalla tiettyjä
tunnustushierarkian tasoja ja niiden instituutioita aiheuttaa
yhteiskunnassa ja kulttuurielämässä epävakautta ja voidaaankin
sanoa, että tuollaisia instituutioita ovat esimerkiksi sosialistien
muodostamat puolueet. Kommentaariaanisessa todellisuudessa
instituutiot jakaantuvat arvo- ja tuki-instituutioihin.
Arvoinstituutiot ovat arvon ympärille rakennettuja rakennelmia,
jossa päätetty arvo on tärkeimmässä roolissa, ja
tuki-insituution on siis tarkoitus vartioida näitä arvoja ja se
tekee sen vertailukohdallisten symbolien ja asettamiskonstanttien
avustuksella. Symbolia joka on vertailullistettu ja pintapuoisesti
parhaimmaksi todettu, seuraa arvoksi tuleminen. Eli siis
symboliavaruuden kaikki pelaajat tomivat siinä omilla säännöillään,
jossa symbolista eli tietynlaisesta merkityksestä tulee arvo.
Tuki-instituutiot muodostuvat siitä, kun asettamiskonstantit
asettuvat johonkin symboliseen arvoon, jonka tukijaksi he asettuvat.
Nämä instituutiot sitten käyttävät merkitysvaltaa, joka saa
ihmiset harhautumaan kurssiltaan ja josta sen takia nämä arvoja
laittomasti motivoituvat tahot iloitsevat ja levittävät valtaansa.
Arvoista siis hyötyvät etenkin sellaiset kommentaariaattiin
liittyneet tahot,, jotka hyötyvät ihmisen toiminnan manipuloinnista
ja harhaanjohtamisesta.Arvot voivat siis johtaa instittuutioihin
kuten Marxin, Engelsin ja Leninin rahvaanomaiseen henkisesti köyhään
pseudoideologiaan kommunismiin. Mielestäni ihmisen arvot voidaan
jakaa kahteen luokkaan, yhteisölliseen ja yksilölliseen arvojen
luokkaan. Arvon edellyke on koettu arvotunne, ja tuon subjektiivisen
arvotunteen muuntaminen adaptiivisen tulkinnan kautta objektiiviseksi
arvoksi, jonka voi erottaa huonommin vaikuttaneista arvoista siten
että se on voittanut yksilöiden ja heidän arvojensa ja
käsitteidensä arvostumat. Ihmiset siis pyrkivät manipuloimaan
toistensa arvopäämääriä ottamalla selvää mihin ihminen pyrkiii
niiden avulla tai vaihtoehtoisesti asettamalla heikkoluonteiselle
ihmisille ne tavoitteet mihin heidän tulee arvojensa avulla elämässä
pyrkiä. Voidaan ajatella arvopäämääriä myös talouden ja
kuluttamisen kanalta, ja onkin selvää, että monet mainostamista
harrastavat tahot yrittävät ottaa selvää siitä, miten ihmiset
reagoivat asioihin ja sen jäleen tarjoavat yksilöiden saataviin
jonkinlaisen ratkaisun reaktiivisten käsitteiden ja arvojen avulla.
Arvon reaktiivisuus siis tarkoittaa sitä, ettei siinä lopulta ole
jäljellä aikaisempaa arvotunteesta peräisin olevaa sisältöä eli
siitä on viety täysin yksilöllisen tason arvon määre.
Arvopäämäärä tarkoittaa siis sitä suuntaa mihin suuntiin arvo
voi itsensä johdattaa. Kaikkien ihmisten kokemien arvotunteiden
tarkoitus ei ole muokkautua objektiivisiksi koska myös yksilöön
itseensä on jäätävä arvojen vapaa-aikaa. Ihmisen arvojen
manipulointi siis toimii niin, että se yrittää yksilöitä
ohjaamalla ja manipuloimalla ohjata itseään omien
norsunluutorniensa arvotunteidensa sisälle., Ihminen ei siis edes
yleisimmin tiedosta sitä, että hänet asetetaan noudattamaan
kommentaariaatin vaikuttellista todellisuutta. Kun mietitään miksi
ihmisten manipulointia tulisi maailmassa ehkäistä niin on
sanottava että kaikki todellisuudessa ei ole yhteismitallista ja
vertailukohdallista symbolisuutta. Vaihtoehto on se, että ihmisille
annettaisiin yksilöllistä vapautta ja riippumattomuutta suhteessa
ympärillä olevaan järjestelmään. Kun ihmisille annetaan
laajennettuja yksilönvapauksia, tulisi pitää huoli siitä,
etteivät arvot kehity totalitarisitisesti ajattelevien ihmisten
parissa, jotka voisivat kuvitella voivansa kaataa nyt hallitsevan
järjestelmän. Sen takia on tuotava ihmisten pariin ajatusta
pluralismista, jonka mukaan kaikilla olisi oikeus ainakin omiin
yksilöllisiin arvoihin, ja samalla yhteisöllinen
joukkopriorisoitava toiminta antaa yksilöille hyvää mieltä siitä,
että he ovat voineet olla osallisina päättelemässä yhteiskunnan
oikeinta suuntaa. On mielestäni niin, että ihmiset eivät ole
arvoissaan monesti rehellisiä tai älyllisesti rehellisiä, kun
ihmisten arvot eivät aina tarkoita samaa vaikka nimeke olisi sama,
sillä arvojen väliset rajaukset ovat ihmisten arvoilla
luonteenomainen piirre, joka voidaan siis kuvata siten, että käsite
ja arvo saattavat olla osittain joidenkin toisten arvojen päällä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti