sunnuntai 25. marraskuuta 2018

Arvopäämäärät ja niiden manipuloiminen

Arvopäämäärät tarkoittavat sellaista kausaalisuhdetta, jossa ihmisessä realisoituva arvon kokeminen voi johtaa toiminnan verkostoissa jonkinlaiseen ajatteluun ja mahdollisesti toimintaa seuraavaan toimintaan. Manipuloimalla ihmisten yksilöllisesti kokemia arvoja valtakunnallinen ideologiakoneisto kommentaariaatti pakottaa ihmiset tietynkaltaiseen ajatteluun tai toimintaan, joka voi olla haitallista ihmisen itsensä kannalta tai toisten ihmisten kannalta. Kommentaariaatti siis laittaa ihmiset arvostamaan sellaista asiaa josta se itse voi hyötyä. Tavoitteet ovat ideologisesti määrittyneitä jossa ihmisten harhaanohjaamisella tavoitellaan tietysti jollekin ihmisten klikille suotuisaa arvojen kokoelmaa, symboliverkostoa ja siitä seuraavaa yhteiskunnallista hegemoniaa. Miksi kommentaariaatti sitten tekee tätä? Kommentaatriaatti on pintapuolisen yhteiskunnallisen vallan pesäke, joka kuitenkin voi vahvistuessaan olla ohjaamassa tätä todellisuutta vastustavaan ja rajoittuneeseen yhteiskunnalliseen valta-asemaan. Kommentaariaatin jäsenet eivät tiedosta oman toimintansa ja ajattelunsa luonnetta, vaan he voivat joissakin tapauksissa, jossa ihminen ei havaitse häntä manipuloitavan valtaryhmittymän tavoitteita, alkaa manipuloimaan toisia ihmisiä tietoisesti tai tiedostamatta, joka on yksityisen elämän alan, yksilöllisyyden ja valinnan vapauden kieltävää politiikkaa. Kommentaariaatti hyödyntää manipuloimismenetelmiään siten, että se pyrkii heittämään vaikutteellisuuden peitteen kaiken yksilön todellisuuden päälle, ja merkitysvalta on se käsite, joka alkaa vaikutteellisuuden myötä omimaan itseensä käsitteitä mutta etenkin kansalaisyhteiskuntaan liittyvät käsitteet. Se siis pyrkii merkityksen tasoon vaikuttamalla hankkimaan itselleen parempaa asemaa toisten ihmisten yläpuolelle. Voidaan sanoa että tuollaiset ihmiset ovat apinan tavoin öykkäröivien riitaa haastavien junttieinareiden sukua. Käsitteiden muutokset ovat mielestäni enemmänkin omasta järjestelmästään motivoituneita asioita. Kaikkien koettujen arvojen yhteisöllisten että yksilöllisten arvojen muodon määrittää kommentaariattii kun se asettaa ihmiset ja instituutiot tunnustushierarkiaan, jossa manipuloimalla tiettyjä tunnustushierarkian tasoja ja niiden instituutioita aiheuttaa yhteiskunnassa ja kulttuurielämässä epävakautta ja voidaaankin sanoa, että tuollaisia instituutioita ovat esimerkiksi sosialistien muodostamat puolueet. Kommentaariaanisessa todellisuudessa instituutiot jakaantuvat arvo- ja tuki-instituutioihin. Arvoinstituutiot ovat arvon ympärille rakennettuja rakennelmia, jossa päätetty arvo on tärkeimmässä roolissa, ja tuki-insituution on siis tarkoitus vartioida näitä arvoja ja se tekee sen vertailukohdallisten symbolien ja asettamiskonstanttien avustuksella. Symbolia joka on vertailullistettu ja pintapuoisesti parhaimmaksi todettu, seuraa arvoksi tuleminen. Eli siis symboliavaruuden kaikki pelaajat tomivat siinä omilla säännöillään, jossa symbolista eli tietynlaisesta merkityksestä tulee arvo. Tuki-instituutiot muodostuvat siitä, kun asettamiskonstantit asettuvat johonkin symboliseen arvoon, jonka tukijaksi he asettuvat. Nämä instituutiot sitten käyttävät merkitysvaltaa, joka saa ihmiset harhautumaan kurssiltaan ja josta sen takia nämä arvoja laittomasti motivoituvat tahot iloitsevat ja levittävät valtaansa. Arvoista siis hyötyvät etenkin sellaiset kommentaariaattiin liittyneet tahot,, jotka hyötyvät ihmisen toiminnan manipuloinnista ja harhaanjohtamisesta.Arvot voivat siis johtaa instittuutioihin kuten Marxin, Engelsin ja Leninin rahvaanomaiseen henkisesti köyhään pseudoideologiaan kommunismiin. Mielestäni ihmisen arvot voidaan jakaa kahteen luokkaan, yhteisölliseen ja yksilölliseen arvojen luokkaan. Arvon edellyke on koettu arvotunne, ja tuon subjektiivisen arvotunteen muuntaminen adaptiivisen tulkinnan kautta objektiiviseksi arvoksi, jonka voi erottaa huonommin vaikuttaneista arvoista siten että se on voittanut yksilöiden ja heidän arvojensa ja käsitteidensä arvostumat. Ihmiset siis pyrkivät manipuloimaan toistensa arvopäämääriä ottamalla selvää mihin ihminen pyrkiii niiden avulla tai vaihtoehtoisesti asettamalla heikkoluonteiselle ihmisille ne tavoitteet mihin heidän tulee arvojensa avulla elämässä pyrkiä. Voidaan ajatella arvopäämääriä myös talouden ja kuluttamisen kanalta, ja onkin selvää, että monet mainostamista harrastavat tahot yrittävät ottaa selvää siitä, miten ihmiset reagoivat asioihin ja sen jäleen tarjoavat yksilöiden saataviin jonkinlaisen ratkaisun reaktiivisten käsitteiden ja arvojen avulla. Arvon reaktiivisuus siis tarkoittaa sitä, ettei siinä lopulta ole jäljellä aikaisempaa arvotunteesta peräisin olevaa sisältöä eli siitä on viety täysin yksilöllisen tason arvon määre. Arvopäämäärä tarkoittaa siis sitä suuntaa mihin suuntiin arvo voi itsensä johdattaa. Kaikkien ihmisten kokemien arvotunteiden tarkoitus ei ole muokkautua objektiivisiksi koska myös yksilöön itseensä on jäätävä arvojen vapaa-aikaa. Ihmisen arvojen manipulointi siis toimii niin, että se yrittää yksilöitä ohjaamalla ja manipuloimalla ohjata itseään omien norsunluutorniensa arvotunteidensa sisälle., Ihminen ei siis edes yleisimmin tiedosta sitä, että hänet asetetaan noudattamaan kommentaariaatin vaikuttellista todellisuutta. Kun mietitään miksi ihmisten manipulointia tulisi maailmassa ehkäistä niin on sanottava että kaikki todellisuudessa ei ole yhteismitallista ja vertailukohdallista symbolisuutta. Vaihtoehto on se, että ihmisille annettaisiin yksilöllistä vapautta ja riippumattomuutta suhteessa ympärillä olevaan järjestelmään. Kun ihmisille annetaan laajennettuja yksilönvapauksia, tulisi pitää huoli siitä, etteivät arvot kehity totalitarisitisesti ajattelevien ihmisten parissa, jotka voisivat kuvitella voivansa kaataa nyt hallitsevan järjestelmän. Sen takia on tuotava ihmisten pariin ajatusta pluralismista, jonka mukaan kaikilla olisi oikeus ainakin omiin yksilöllisiin arvoihin, ja samalla yhteisöllinen joukkopriorisoitava toiminta antaa yksilöille hyvää mieltä siitä, että he ovat voineet olla osallisina päättelemässä yhteiskunnan oikeinta suuntaa. On mielestäni niin, että ihmiset eivät ole arvoissaan monesti rehellisiä tai älyllisesti rehellisiä, kun ihmisten arvot eivät aina tarkoita samaa vaikka nimeke olisi sama, sillä arvojen väliset rajaukset ovat ihmisten arvoilla luonteenomainen piirre, joka voidaan siis kuvata siten, että käsite ja arvo saattavat olla osittain joidenkin toisten arvojen päällä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti