torstai 22. marraskuuta 2018
Ohjelmajulistus filosofian opettamiseksi lapsille ja nuorille.
Kouluihin tarvitaan lisää filosofian
opetusta, koska sitä opetetaan nykyisin aivan liian vähän.. Tällä
mallilla kaikki oppilaat eivät koskaan saavuta itsenäisen ajattelun
muotoa, vaan toistavat mekaanisesti oppimaansa, jonka jälkeen
unohtavat oppimansa, eikä ajattelukyky parannu. Filosofian tulisi
kehittää etenkin luovaa ajattelua ja kykyä ymmärtää tieteiden
periaatteita. Nykyinen malli, jossa vain yksi filosofian kurssi on
kaikille pakollinen,vähentää aiheettomasti tämän tieteiden äidin
merkitystä tieteessä ja ajattelussa. Näissä kerhoissa tulisi
yhdistää uskonnon, elämänkatsomustiedon ja filosofian opetusta,
koska nämä kaikki käsittelevat maailmankatsomuksia ja ihmiskuvia..
Näissä kerhoissa tulisi opettaa jonkinlaista arvojen, asenteiden ja
arvostelukyvyn kritiikkiä. Koska opetussuunnitelma on vielä
toistaiseksi laissa, voitaisiin opetus järjestää kerhoissa
kouluajan ulkopuolella. Esimerkiksi Kuopion Lyseossa toimii
matematiikan harrastukseen keskittynyt Sigma-kerho, miksei
filosofialle voitaisi antaa samanlaista tilaa? Lyseossa vallitsee
sellainen brutaali tulevia teekkareita valmisteleva
luonnontieteellisyys, että filosofialla voitaisiin tukea humanisteja
ja humanisteiksi pyrkiviä, koska heitäkin kuitenkin näiden
tulevien teekkareiden joukossa on. Filosofia kehittää päättelykykyä
ja parantaa oppimistuloksia myös muissa aineissa. Monissa aineissa
suositaan luovaa ja innovatiivista päättelyä ja lapset ovat
tunnetusti avoimia, luovia, ennakkoluulottomia ja
mielikuvituksekkaita. Filosofiaa lapsile-käsitteen perustaja Matthew
Lipman alkoi levittää päättelykyvyn kehittämiseen pyrkivää
pedagogiikkaa sen jälkeen kun hän havaitsi opettaesaan Columbian
yliopistossa, että opiskelijoiden päättelykyky oli kehnoa vielä
yliopistoasteella. Logiikan lisäksi pitäisi korostaa etenkin
etiikkaa ja lapsilla se vois herättää ajattelua, joka suhtautuisi
kielteisesti esimerkiksi kiusaamiseen ja muihin häiriökäyttäytymisen
muotoihin.Filosofian kohdalla on niin, että mitä enemmän sitä
opiskelee, niin yhtä painostavasti se imaisee harrastajan
mukaansa.Olen suunnitellut lapsille ja nuorille tarkoitettavaa
filosofista oppikirjaa, jonka pääasiallinen tarkoitus on jakaa
filosofisia teorioita ja ajattelua lapsille ja nuorille suunnatussa
muodossa. Opetuksen tarkoituksena olisi tunnustella eri ikäryhmien
edustajien henkistä tasoa, ja miten he pystyvät ymmärtämään
abstrakteja filosofian teorioita. Nuoremmille lapsille voitaisiin
antaa opetusta tai tukea ajattelun kehittämisessä käyttämällä
dialogin ja vuoropuhelun tapaa oikean päättelytavan löytämiseksi.
Lukiotasolla kerho voisi muodostua siitä, että ohjaaja pitäisi
itse esitelmän, josta keskustellaan minkä jälkeen joku oppilaista
pitäisi oman esitelmänsä jonka jälkeen keskusteltaisiin.
Mielestäni tällaisista kerhoista olisi hyötyä, ja sen takia
kouluasteilta tulisi aluksi valita kolme koulua ja sen jälkeen ottaa
näistä tapahtumista oppia, jonka myötä sivussa voitaisiin
kehittää oppikirja tai mahdollisesti kaksi eri tasoista oppikirjaa.
Lasten kanssa tulisi korostaa etenkin sadun ja leikin myötäistä
filosofian opiskelua, eli niitä tapoja joita he parhaiten
ymmärtävät. Tulisi ottaa huomioon ne kaikki kysymykset joita
lapset tavalliseti tekevät ja kiinnittää huomio
niihin.Lukiolaisten kanssa voitaisiin pohtia erilaisia filosofisia
teorioita käytännön esimerkkien kautta, esimerkiksi sellaisen
esimerkkien kautta, jotka koskettavat nuorten oman elämänpiirin
tilanteita. Voidaan kuitenkin sanoa, että opetuksesta tai
ohjauksesta tulisi tehdä sitä abstraktisemmaksi mitä enemmän
nuorella on ikää. Nuorille tulisi opettaa etenkin sosiaalista
filosofiaa, että heistä voitaisiin kasvattaa suuremmin yhteiskunnan
ja maailman ongelmien selvittämiseen ja osallistumiseen. Vähitellen
näiden kirjojen julkaisemisen ja kerhojen koetusvaiheen jälkeen,
voitaisiin pyrkiä politiikan kautta siihen, että filosofiaa
opetusta lisättäisiin huomattavasti mutta kuitenkin kerhot
voitaisin säilyttää ja siinä esimerkkinä voitaisiin pitää
Cambridgen yliopiston Apostles-kerhoa, jossa olivat mukana
esimerkiksi filosofit Bertrand Russell, Ludwig Wittgenstein ja
ajoittain myös Karl Popper. Voitaisiin ajatella, että kerhon
toimintaan osallisuneet voitaisiin palkita esimerkiksi stipendillä
tai kirjalahjoilla. Siinä mielessä tämä kerhon muoto muistuttaa
Steiner-koulua, koska oppilaat itse osallistuisivat oppikirjan
kirjoittamiseen, ja kerhon muoto on sellainen, että siinä
kehityttäisiin ajatuksen kirjoituksen muotoon laittamisessa. Olen
miettinyt että Toivalan ylä- ja alakoulut voisivat käydä
esimerkkipaikoista. Lukiotasolla minun on helppoa mainita yhdeksi
ehdokkaaksi Kuopion Lyseo. Koulu-uudistuksesta voisi kirjoittaa sen,
että samalla kun koulut yksityistetään ja erikoistetaan ja yleinen
ja valtakunnallinen opetussuunitelma poistetaan käytöstä, pitäisi
filosofiaa yleisenä aiheena olla kaikissa muuten tiettyyn alaan
erikoistuneessa koulussa. Projektin myötä valmistuvilla kirjoilla
luotaisiin filosofian kirjoon uudenlainen kirjoitusgenre,
self-helpiä, oppikirjaa, historiateosta ja opiskeluun opettavaa
tietoa sisältävä kirja. Tämän kerhon tai työpajan tulisi myös
tuoda nuorille asenteellista kasvatusta, joka tarkoittaa vapauden ja
arvojen arvostelemisen mukaista asennetta,NIetzschen ja Sartren
hengessä, vakka myös Buddhaa ei tule tässä unohtaa. Filosofian
opetuksen ja filosofiaan ohjaamisen myötä pyriträisiin myös
vähentämään kiusaajien ja jengikäyttäytyvien määrää ja asemaa
koulussa toisten nuorten keskellä. Voisi ajatella, että nuorimmille
lapsille tulisi opettaa etenkn etiikkaa ja estetiikkaa, mutta myös
joitain logiikan ja tieteenfilosofian periaatteita. Yläasteella
voitaisiin paneutua tieteenfilosofian ja logiikan lisäksi myös
metafysiikkaan, aksiologiaan ja yhteiskuntafilosofiaan.Lukiossa tulisi
keskittyä etenkin logiikkaan.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti