sunnuntai 15. heinäkuuta 2018
Oppimistilanteesta
Suomalainen koulujärjestelmä perustuu
vieläkin opetusjärjestyksessään menneisiin aikoihin tai
vaihtoehtoisesti 70-luvulla koulutukseen tulleisiin taistolaisiin
menetelmiin, joissa ei nähdä sitä, millainen opettajan ja
opetettavan välisen relaation ja oppimistilanteen ja
tiedonvaihtamisen ideaalisimman muodon tulisi olla sen takia, että
opettaminen voisi tavoittaa sen tärkeimmän tarkoituksen. Koulussa
on tärkeää, että lapset ja nuoret oppivat, ja kaikki sellainen
opetus, joka ei pääse tuohon päämäärään on turhaa ja väärin.
Muinainen opetusmenetelmä, jonka variaatiot vieläkin vallitsevat
kouluissamme perustaa opetuksen opettajan tietopankkiin, joista
talletetaan osia oppilaille, mutta aina kuitenkin opettajan keskeisen
roolin kautta ja avustuksella. Voidaan sanoa, että tavallisin
opetustilanteen osa koostuu siitä, kun opettaja tuo esiin jonkin
tiedon alan, jonka opiskelijan tulee omaksua ja sen jälkeen
muodostella sitä omien sanojensa ja ajatuksiensa mukaan.
Oppimistilanteen osalliset ovat opettaja, opiskelija ja kolmas silmä.
Kolmas silmä tarkoittaa itsekritiikkiä ja sitä tiedon alaa, joka
jää tapahtumassa koskematta. Oppimistilanteen uudistamisessa tulee
päästä eroon etenkin menneistä valheellisista käsityksistä
opetustilanteen osallisista, koska niissä on kaikissa samaa
toisistaan, eli ne eivät siis ole vain jotain tiettyä, jossa ei
kosketeta muita osallisia. Opettamisessa ja oppimisessa tulisi koko
ajan formuloida ja muodostaa uudelleen tiedon vaihtamisen
ideaalisinta muotoa, ja tiedonvaihtamista tulisi opettaa kouluissa ja
oppilaitoksissa omana aineenaan. Myös arvojen asenteiden ja
arvostelukyvyn kritiikkiä tulisi opettaa kouluissa koska sen avulla
opiskelijat saisivat selvyyttä siitä, mihin maailmassa ja elämässä
tulisi pyrkiä, johon sisältyy varmasti myös se, että tiedossa on
pyrittävä vain oikeaan tietooon. On oltava armoton
totuudenmukaisuudessa, vaikka kuitenkaan luovuutta ei saa väheksyä
tai asettaa heikompaan asemaan suhteessa tieteelliseen tietoon.
Opettamisessa tulisi korostaa etenkin tiedon välitystä ja sitä
mikä voisi olla sen parhain mahdollinen tapa. Siinä on huomioitava
ideaalisin tiedon vaihdon rooli. Ja kaikessa tiedossa on pyrittävä
ehdottomuuteen, ja sen takia opiskelijoiden arvoja on kehitettävä
siihen suuntaan, missä tiedon piirissä ei lopulta enää voida olla
epärehellisiä tai pyrkiä provinsiaaliseen hyötyyn tiedon avulla.
Tiedonvaihdossa on siis pyrittävä etenkin rehellisyyteen ja
puhtauteen. Näin ollen voidaan tiedonvaihto ja opetustilanne
formuloida kaavalla A=BxC, jossa opetus on informaatio kerrottuna
tiedonvaihtamisen kyvyllä. Oppilaille tulisi opettaa
informaatiotiedonvaihtoa, joka korostaisi etenkin opetustilanteen
mahdollisia variaatioita. Opettamisessa on myös hyödyttävä
erilaisista opetustilanteen roolien vaihtamisesta, jossa opettajat on
laitettava oppilaan rooliin ja opiskelijat opettajan rooliin,
vaikka myös on harrastettava opettajan ja oppilaan välissä olevan
tiedonvälittäjän roolia, joka voidaan myös henkilöidä ainakin
havainnollisessa pyrkimyksessä. Oppimistilanteen kehittämisessä
tärkein asia siis on se, ettei opettajaa enää missään
tilanteessa voida pitää absoluuttisen ehdottomana auktoriteettina
suhteessa opetettaviin asioihin, ja tuota valtasuhdetta tulisi voida
myös opetustilanteessa kritisoida. Opetustilannetta tulee siis
oppimistilanteissa pyrkiä formuloimaan koko ajan uudelleen sen
hetkisten tarpeiden näyttämällä tavalla. Oppimistilanteen ja
-suhteen tulisi siis ideaalisimmillaan olla sitä että opettajia
opetetaan ja että oppilaat opettavat, ja noita suhteita tulisi koko
ajan pyrkiä määrittelemään sisällöllisesti uudelleen. On
mietittävä tiedonvaihdon käsitettä, ja tuota käsitettä ei
tulisi sotkea taloudellisessa elämässä tavoiteltavaan hyötyyn,
vaan sen tulisi olla etenkin itseisarvoista tiedon etsintää ja
tiedon etsinnän ja erottelun merkitystä tulisi korostaa oppimisessa
kaikilla tasoilla. Siinä pitäisi korostaa tiedonvaihdon opettamisen
sisällön aluetta. On siis olennaista että koulussa on korostettava
tiedon käsitettä ja sen takia tieteenfilosofiaa ja tietoteoriaa
olisi opetettava kouluissa ainakin yläastetasolta alkaen. Etiikkaa
ja tutkimuksen etiikkaa tulisi opettaa jo ala-asteelta alkaen.
Opettajan roolia tulisi vähentää ainakin siinä määrässä,
ettei oppilaiden tarvitsisi vertailla vastauksiaan toisten oppilaiden
kanssa, koska jokaisella olisi itsellään omana jo niin vahva
tiedollisten periaatteiden kokoelma, että he voisivat kokea olevansa
oikeassa jo silloin, kun he pysyisivät uskollisina niille
periaatteille, jotka heille tulisi koulussa opettaa. Silloin opettaja
subjektiivisena persoonana ei enää tulisi esiin samalla tavalla
kuin aiemmin, koska on selvää että tämä subjektin rooli
heikentää joidenkin oppilaiden oppimistuloksia. Tuomalla opetukseen
tiedon käsite, ideaalisin tiedon vaihto ja kritiikki, voitaisiin
tehdä oppilaan ja opettajan roolista entistä tasa-arvoisempi ja
sopusuhtaisempi.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti