torstai 12. heinäkuuta 2018
Miksi tarvitsemme arvoja
Arvot ovat tavanmukaisen määritelmänsä
mukaisesti jotain sellaista, mihin kohdistuu ihmisestä tai ihmisistä
lähtöisin oleva arvostamisen tunne tai impulssi. Arvot ovat siis
ihmisperäisen arvostamisen kohteita, joissa käsitteellistyy jonkun
tietyn niminen ”arvo”. Arvo voi tarkoittaa esimerkiksi vaikka
jonkinlaista ihmiselämän osa-aluetta, kuten esimerkiksi sivistys,
olemassaolon muotoa ja olosuhdetta kuin vapaus, tai esimerkiksi
ihmiselämän osarakennetta kuten esimerkiksi perhe. Useimmin arvo
siis tarkoittaa jotain olosuhdetta tai rakenteellista vastaavuutta,
jolla on yhtäläisiä piirteitä ihmiselämän jonkin osan kanssa.
Arvon olemassaolon syytä pohtiessa voi siis sanoa, että ihmiset
tarvitsevat arvoja ainakin sen takia, että he voisivat korostaa
arvoilla jotain ihmiselämään kuuluvaa piirrettä ja osa-aluetta.
Näillä arvojen korostamisilla siis pyritään kiinnittämään
huomio johonkin sellaiseen ihmisen ja ihmiselämän piirteeseen, jota
tahdotaan jostain syystä korostamaan. Syy voi olla hyötyperäinen,
itseisarvoinen tai välineellinen. Hyötyperäisellä arvostamisella
pyritään näyttämään oma minä tai oma viiteryhmä jossakin
tietyssä valossa, josta voi olla hyötyä sen myötä myöhemmässä
tilanteessa, eli hyötyperäisellä arvostamisella pyritään saamaan
palkkiota epäaidolla arvostamisella. Siinä voidaan myös pyrkiä
saamaan omaan minään jonkinlaisia jostain arvosta kertovia
merkkejä, sillä voihan joku haluta esimerkiksi vaikuttaa enemmän
suomenruotsalaiselta, pidemmältä, kauniimmalta tai rikkaammalta
kuin todellisuudessa on. Välineellinen arvostaminen on sukua
hyötyperäisen arvostamisen kanssa, mutta se ei aina kuitenkaan pyri
yhtä suorasti epärehellisyydellä tavoiteltuun hyötyyn.
Välineellisellä arvostamisella voidaan siis ”välineellisesti”
pyrkiä antamaan arvostamisella tiettyjä viitteitä siitä, että
tuon arvostamisen takia ihminen voi seurausuhteessa olla jotain tai
olla pyrkimässä jonkinlaiseen sellaiseen arvostamisen kohteeseen,
jonka avulla voidaan hyötyä jostain arvostamisesta tai arvostamisen
kohteesta. Itseisarvoinen arvostaminen tarkoittaa aidointa
mahdollista arvostamisen muotoa. Se tarkoittaa sitä, että ihmisen
arvostaminen suuntautuu suorimmin sellaisiin asioihin, joiden
arvostaminen liittyy läheisesti hänen omaan minäänsä tai
sellaisen ryhmän olemukseen jonka jäsen hän on tai jonka ryhmää
hän omien ominaisuuksiensa kautta selkeästi edustaa. Voidaan
esimerkiksi sanoa, että suomalainen ihminen, joka puhuu/kirjoittaa/ymmärtää
selkeästi ruotsia, ja jolla on maailmankatsomuksessaan selkeästi
Keski-Eurooppaan viittaava läntinen näkökulma, voidaan selkeästi
samaistaa esimerkiksi suomenruotsalaisten ryhmään, mikäli hän
haluaa liittää itseensä tuollaisen määreen. Arvostamisessa ja
arvojen myöntämisessä siis kuitenkin on myös sellainen piirre,
että ihminen voi itse päättää arvostamisestaan ja arvojensa
kohteista vaikka hänessä olisikin jotain sellaisia ominaisuuksia,
jotka voisivat liittyä joihinkin ryhmiin tai asioihin, joissa on
jotain samaa hänessä olevien ominaisuuksien kanssa. Itse asiassa
tämä arvoista ja arvostamisesta päättäminen onkin sellainen
asia, joka muodostaa vahvalla tavalla sen kokonaisuuden mitä
tarkoitamme arvoilla ja arvostamisella. Arvo siis on kuten sanottua,
arvostamisen kohde, ja se syntyy tiedostetusta sisäisestä
toiminnasta, joka näyttää ihmiselle sellaisia asioita, jotka usein
ovat merkitseviä hänen aktiviteettiensa kannalta. Esimerkiksi
mensan jäsen jolla on urheilijan vartalo, ei välttämättä arvosta
älykkyyttä tai vaihtoehtoisesti urheilua ja urheilusuorituksia.
Arvostaminen on tietämistoimintoa, jolla on lisäksi liitteensä
perimmäisessä käytännöllisessä elämässä. Arvon syntyminen
voidaan siis löyhästi formuloida sanomalla, että mitä
universaalimpi mieli ihmisellä on, niin sitä universaalisempia
arvoja hän myös tavallisesti pyrkii muodostamaan. Arvojen kohteet
eivät myöskään ole kaikilla samalla tavalla käsitteellistettyjä
ja rajattuja, vaan ihmisen tulisi parhaassa tapauksessa voida
määritellä ja rajata arvot itse, mikä on tavallista, ellei
ihminen halua arvostaa sellaisia arvojen kohteita, jotka ovat
valmiiksi rajattuja ja aidattuja. Tämä on kuitenkin yleistä
esimerkiksi nuorten ihmisten kanssa, jotka eivät ole vielä
kehittyneet älyllisesti tarpeeksi paljon. Arvoissa siis on oma
yhteisöllinen elementtinsä, joka aiheuttaa sen, että arvostamisen
kohteiden eli arvojen määritelmät eivät tavallisesti ole
lähtöisin jonkun yksittäisen yksilön aivotoiminnasta. Kuitenkin
ihmiset voivat oman minänsä ja aivotoimintansa perusteella päättää
sen miten yhteisöllisiä heidän arvojensa rajaukset ovat ja minkä
osan he tuovat siihen itseltään. Kuitenkin voidaan sanoa, että
esimerkiksi älymystön edustajat, joiden tehtäväksi tavallisesti
katsotaan se, että heidän on tuotettava yhteiskuntaan arvoja, ovat
monesti sellaisia ihmisiä, että he haluavat määritellä tarkasti
itselleen ne arvot, joiden mukaan he päättävät elää. Eli
voidaan sanoa, että tarvitsemme arvoja etenkin sen takia, koska
voimme niiden avulla huomata sen, millaisia asioita ihmisessä ja
ihmisen yhteisössä on. Ja on tärkeää tiedostaa myös
vastakkaisia arvoja, koska niiden avulla voimme tarkistaa itsellemme
valittujen arvojen rajauksia ja määritelmiä. Arvoista voidaan myös
hyötyä kielteisessä muodossa siten, kun joku ihmisten ryhmä
muodostaa jollekin arvoille kielteisenä nähtyä sisällystä, ja
pyrkii siis sen avulla joko vähentämään tiettyjen arvojen
suosiota tai vähentämään joihinkin arvoihin luottavien ihmisten
arvostusta. Toinen kielteinen tapa, joilla arvoja voidaan hyödyntää
on se, kun jokin taho voi johdatella jonkin ihmisen tai ihmisten
ryhmän arvostamaan sellaista arvoa tai arvojen joukkoa, joiden
sisällöstä he eivät ole täysin varmoja ts. eivät siis tiedä
mitä ovat myöntyneet arvostamaan. Kommentaariaatti pyrkii tekemään
sellaisista arvoista joista se saa eniten hyötyä institutionaalisia
arvoja, joista se pyrkii muodostamaan arvoinstituutioita. Eli
kommentaariaanisen vaikutteellisuuden alla elävät ihmiset eivät
todellisuudessa ole saaneet itse päättää arvoistaan, vaan arvot
on päätetty ja valittu hänelle kommentaariaatin toiminnan myötä.
Voidaan sanoa, että monesti arvojen vallitseviksi tulemisessa
tapahtuu adaptiivinen tulkinta, eli siis yksilöperäiset
subjektiiviset mieltymykset ovat muuttuneet sen kautta
objektiviisiksi, joiden katsotaan olevan yleispäteviä
mahdollisimman monelle ihmiselle. Esimerkiksi voidaan sanoa, että
marxismin alkupiste oli Karl Marx ja Friedrich Engels, ja heidän
muodostamat ja muiden edelleen levittämät aatteet ovat
malliesimerkki siitä, miten jonkun yksittäiset ajatukset voidaan
sopeuttaa miljoonille muille ihmisille objektiivisena totuutena.
Aatteilla joista muodostetaan yhteisöllisen toiminnan ja
adaptiivisen tulkinnan myötä arvoja, voidaan siis helposti oikeissa
olosuhteissa pakottaa ihmisiä konformistiseen toimintaan.
Esimerkiksi politiikassa on monella alalla tyypillistä luottaa
johtajaperiaatteeseen, eli johtajan asemaa ei usein pyritä
haastamaan, ja tuo haastamatta jättäminen on itse asiassa yksi
tuollaisista arvoista, jotka on pakotettu suurelle ihmisten ryhmälle.
Kollektiivisella arvojen ohjailulla poliitikot monesti pyrkivät
saamaan suuntaa ihmisten toivotulle toiminnalle, ja tuollaiset ohjeet
monesti omaksutaan ilman minkäänlaista syvempää ajatustoimintaa.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti